- Side 337 -
En part i en afgørelsessag kan opnå indsigt i oplysninger om vedkommende selv efter reglerne i forvaltningslovens kapitel 4. Herudover har vedkommende mulighed for at søge indsigt efter reglerne om egenacces i offentlighedslovens § 8 og i databeskyttelsesforordningens art. 15, jf. databeskyttelseslovens § 22.
(...)
- Side 338 -
...databeskyttelsesforordningens art. 15 giver offentlighedslovens § 8 alene ret til egenacces. Til gengæld vil parten efter offentlighedslovens almindelige regler tillige kunne få indsigt i oplysninger om andre forhold end om vedkommende selv, blot i mindre omfang end efter § 8, efter databeskyttelsesforordningen og efter forvaltningslovens partsaktindsigtsregler.
- Side 343 -
...klare holdepunkter for, at den menneskeretlige indsigtsret går videre end reglerne i forvaltningslovens kapitel 4 og egenaccesreglerne i offentlighedslovens § 8 og databeskyttelsesforordningens art. 15, jf. databeskyttelseslovens § 22. At EMD’s praksis også kan give ret til indsigt i interne dokumenter, jf. EMD af 9. juni 1998 i sag 21825/93, McGin-
- Side 385 -
...art. 15 som suppleret af databeskyttelseslovens § 22, idet retten til egenacces efter disse bestemmelser viger for særlige tavshedsforskrifter, jf. henvisningen til offentlighedslovens § 35 i offentlighedslovens § 8 og i databeskyttelseslovens § 22, stk. 3. Se hertil også pkt. 2.1 i indledningsafsnittet til lovens kapitel 4 med omtale af FOB 2005.621.
- Side 390 -
...tilføjes, at der heller ikke er mulighed for at afslå behandlingen af en anmodning efter offentlighedslovens § 8 om egenacces med henvisning til, at behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, jf. Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 12 til det til grund for offentlighedsloven liggende lovforslag L 144.
- Side 420 -
...være undergivet aktindsigt efter sundhedslovens kapitel 8. Se hertil Socialministeriets orientering nr. 207 af 28. november 1994 om psykologerklæringer i børnesager m.v., herunder om aktindsigt heri efter § 14 i lov om psykologer m.v. Orienteringen bygger i vidt omfang på de samme synspunkter, som er kommet til udtryk i Justitsministeriets udtalelse.
- Side 467 -
...»informationsmønster«, som forfatteren anvendte på sin hjemmeside, hvor han omtalte sagen om vurderingen af romanen. Ombudsmanden fandt ikke, at DBC havde grundlag for at undtage oplysningerne fra aktindsigt. Han henviste bl.a. til, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at antage, at forfatteren ville anvende oplysningerne retsstridigt, f.eks. til chikane.
- Side 502 -
...udgangspunkt om anmelderens identitet. Endelig må anmeldelsen, herunder anmelderens identitet, efter omstændighederne fremgå af både en partshøring efter forvaltningslovens § 19 og af afgørelsens begrundelse efter lovens § 24, jf. i det hele Jens Møller, Myndighedskontrol og anmelderi, i Malene Kerzel m.fl. (red.), Festskrift til Jan Pedersen, s. 337.
- Side 508 -
...857/1978 om offentlighedslovens revision, s. 33, 314 ff og 331 ff. For så vidt angår den modsvarende bestemmelse i § 8, stk. 2, i offentlighedsloven af 1970 henvises til FT 1969/70, tillæg A, sp. 597, jf. sp. 595, og tillæg B, sp. 2137. Betænkning 325/1963 om offentlighed i forvaltningen, s. 67. Justitsministeriets vejledning om forvaltningsloven pkt. 98.
(...)
...bestemmelse i § 15, stk. 3, i offentlighedsloven af 1985, a.st., sp. 232 f. Betænkning 857/1978 om offentlighedslovens revision, s. 33, 49, 313 og 330 f. Se endelig for så vidt angår den tilsvarende bestemmelse i § 8, stk. 1, i offentlighedsloven af 1970, FT 1969/70, tillæg B, sp. 2084 f, og betænkning 325/1963 om offentlighed i forvaltningen, s. 54 ff.