Bemærk, at § 9 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9, om det har en betydning.
- Side 259 -
...udtalte, at journalister havde krav på aktindsigt i navnene på de medarbejdere i et ministerium, der havde behandlet nogle sager, der var meget omtalt i medierne. Ombudsmanden fandt, at det bl.a. er en del af offentlighedslovens formål, at pressen skal kunne afdække spørgsmål om mulig inhabilitet. men der er tale om yderst begrænsede modifikationer.
(...)
- Side 262 -
...skal forvaltningen hjælpe den, der kender lidt til sagen/dokumenterne, men blot ikke nok til at materialet kan findes, jf. vejledningspligten i forvaltningslovens § 7.577577. Jf. FOB 1995.283 om Sundhedsstyrelsens vejledningspligt i en sag, hvor nogle forskere havde bedt om aktindsigt i Patientklagenævnssager. Dette gælder i særlig grad journalister.
(...)
- Side 263 -
...udleveres, om der er tale om aktindsigt i et tværgående tema, hvor dokumenterne er svære at finde mv. Som tommelfingerregel vil et ressourceforbrug på mere end 25 timer kunne danne grundlag for afslag. Ved beregningen af ressourceforbruget kan myndigheden i særlige tilfælde sammenlægge forbruget ved flere forskellige anmodninger, hvis der er formod-