Bemærk, at § 9 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9, om det har en betydning.
- Side 257 -
...udtalte, at journalister havde krav på aktindsigt i navnene på de medarbejdere i et ministerium, der havde behandlet nogle sager, der var meget omtalt i medierne. Ombudsmanden fandt, at det bl.a. er en del af offentlighedslovens formål, at pressen skal kunne afdække spørgsmål om mulig inhabilitet. men der er tale om yderst begrænsede modifikationer.
(...)
- Side 259 -
...perioden 2010-2012« eller »brevveksling, der vedrører smiley-ordningen«. Disse krav skal sikre, at forvaltningen har en rimelig chance for at finde sagen/dokumenterne. Man skal således vide lidt om de dokumenter, man søger. På den anden side kan man – som eksemplerne angiver – godt få aktindsigt i sager af en bestemt art eller sager journaliseret i
(...)
- Side 261 -
...alle som én anmodning. Et meget stort antal anmodninger fra samme ansøger i forskellige sager vil også kunne begrunde afslag pga. et uforholdsmæssigt ressourceforbrug. Som tommelfingerregel vil der her skulle være tale om mere end 10-15 anmodninger inden for et halvt år. Der skal dog tages hensyn til omstændighederne og begrundelsen for anmodningerne.