Bemærk, at § 9 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9, om det har en betydning.
- Side 387 -
...pkt. 4.4.1.4 og pkt. 4.4.2.3 i de almindelige bemærkninger til L 144, FT 2012/13, til dette lovforslags specielle bemærkninger til § 9 og til Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 387 ff og 395 ff. Se endelig vedrørende den beslægtede regel i retsplejelovens § 41 e, stk. 1, pkt. 5.6 i de almindelige bemærkninger til L 145, FT 2012/13.
Bestemmelsen i § 9 a svarer med – enkelte sproglige ændringer i lyset af § 9, stk. 1, i offentlighedsloven – til den tidligere gældende bestemmelse i forvaltningslovens § 9, stk. 1, 2. pkt. Den ændrede formulering indebærer ikke realitetsændringer i forhold til den hidtil gældende retstilstand.
- Side 389 -
...anmodning om aktindsigt kan afslås, i det omfang anmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller lignende, og heller ikke en bestemmelse svarende til databeskyttelsesforordningens art. 12, stk. 5, hvorefter en registreret persons anmodning om egenacces efter art. 15 kan afvises, hvis anmodningen er åbenbart grundløs eller overdreven.
(...)
- Side 390 -
...henviste herved til, at borgerens samlever havde fået afslag på aktindsigt i oplysningerne på grund af gentagne aktindsigtsanmodninger. Kommunen vurderede, at borgerens anmodning var chikane. Ankestyrelsen udtalte heroverfor, at anmodningen om aktindsigt ikke kunne siges at være af en sådan intimiderende karakter, at kommunens ansatte ikke burde tåle det.