- Side 397 -
...stk. 3. Uafhængigheden i udførelsen af hvervet understreges af, at ombudsmanden selv afgør, hvilke sager han vil tage op, jf. ombudsmandslovens §§ 16 og 17. Ombudsmandens person er et centralt element i ordningen. Der er tale om et personligt embede, og hvervet som ombudsmand kræver i praksis, at man nyder udstrakt tillid, troværdighed og autoritet.
- Side 401 -
...ombudsmanden anledning til at udtale kritik jf. ombudsmandslovens § 16.603603. Se f.eks. FOB 2014.10. Ombudsmanden bestemmer derfor selv, hvilke sager der skal realitetsbehandles, og hvilke der kan afvises.604604. Om brugen af ombudsmandslovens § 16, og hvornår sager afvises eller afsluttes efter en begrænset behandling, se Andersen og Larsen 2013, s. 140 ff.
- Side 403 -
...Heri ligger også, at ombudsmanden selv bestemmer, hvor omfattende hans undersøgelse i givet fald skal være. Ombudsmanden skærer således selv sine sager til og kan vælge at begrænse en undersøgelse til nogle enkelte spørgsmål eller problemstillinger.613613. Andersen og Larsen 2013, s. 136 f. Han er på den måde ikke begrænset af indholdet af en klage.