- Side 437 -
...vurderingen af hvorvidt jeg skal behandle den pågældende klage, er at ombudsmanden bør udvise tilbageholdenhed med at behandle klager fra et politisk parti over regeringen i sager som efter deres karakter, og allerede i deres udspring, er tæt forbundet med den politiske kamp, i dette tilfælde i forbindelse med det forestående folketingsvalg.« Ombudsmanden
- Side 444 -
...ombudsmandsundersøgelse – har kunnet begrunde at ombudsmanden undlod at undersøge sagen. Med hensyn til den foreliggende sag er det imidlertid min opfattelse at Folketingets behandling af sagen har antaget en så omfattende karakter, at hensynene til ombudsmandens politiske neutralitet foreligger med en sådan styrke at jeg bør undlade at foretage mere i sagen.«
- Side 449 -
...kompetent, men er indstillet på – i henhold til ombudsmandslovens § 16, stk. 1 – at undlade at behandle de af nævnets sager, som er tvister. Ombudsmandens kompetence omfatter også forvaltningsretlige organer, som ikke er organiseret som nævn, og som afgør tvister mellem private, f.eks. Familieretshuset, der afgør visse tvister om underholdsbidrag.
- Side 453 -
En sag for ombudsmanden kan rejses enten ved klage, jf. ombudsmandslovens §§ 13-16, eller ved, at ombudsmanden af egen drift tager et forhold op til undersøgelse, jf. ombudsmandslovens §§ 17-18.
- Side 454 -
...af klager fra én myndighed over en anden.5757. Jf. FT 1995-96, tillæg B, s. 871, og FOB 1985.10. Hvis myndigheden handler på lige fod med private, gælder denne begrænsning normalt ikke. Normalt afviser ombudsmanden derfor klager, der vedrører konflikter myndigheder imellem eller internt i en myndighed.5858. Ombudsmandsloven med kommentarer, s. 145.
- Side 455 -
...sagen til ny besvarelse hos den myndighed, der klages over. Også klager fra personer, der ikke har ret til at klage til en højere myndighed, bør efter bemærkningerne til lovforslaget behandles af ombudsmanden i videre udstrækning end efter den hidtidige praksis.6363. FT 2011-12, tillæg A, lovforslag nr. L 188, almindelige bemærkninger, afsnit 3.4.1.
- Side 456 -
...problemer i den offentlige forvaltning, der – bedømt ud fra de retssikkerheds- og beskyttelseshensyn, der er ombudsmandsinstitutionens ideologiske grundlag – er mest betydningsfulde, og for at samle sig om spørgsmål, hvor der er en særlig grund til at tro, at ombudsmandens udtalelser vil have gennemslagskraft«.6565. Jf. FT 1995-96, tillæg A, s. 1712.
- Side 461 -
...drift-undersøgelser, gælder dog ikke, hvis en klage ikke giver anledning til kritik, henstilling mv., jf. ombudsmandslovens § 16, stk. 2. I praksis følger ombudsmanden i videre omfang den kontradiktoriske procedure. Som udgangspunkt gælder det, at både klageren og vedkommende forvaltningsmyndighed høres, hvis der kommer nye oplysninger eller argumenter frem i sagen.
- Side 482 -
...råder over og kun i begrænset omfang har mulighed for at inddrage særlig sagkundskab. Ombudsmanden udviser endvidere traditionelt også tilbageholdenhed i prøvelsen af vurderinger, der forudsætter en mere omfattende bevisførelse, f.eks. vidneafhøringer og syn og skøn.121121. Om begrænset prøvelse efter ombudsmandslovens § 16, stk. 1, se afsnit 5.1.5.