- Side 462 -
...eller forsømmelser ved udøvelsen af deres opgaver. På baggrund heraf kan det indledningsvis fastslås, at ombudsmandens bedømmelsesgrundlag først og fremmest er det samme som det, der anvendes af domstolene i prøvelsessager efter grundlovens § 63, dvs. gældende ret, men at bedømmelsesgrundlaget også rækker videre end til en traditionel retlig kontrol.
(...)
...opfattelse af principperne for offentlig forvaltningsvirksomhed, dvs. at der er tale om en vag og dynamisk standard.8080. Begrebet er nærmere beskrevet og systematiseret af Jens Olsen i Gammeltoft-Hansen m.fl.: Forvaltningsret, s. 617 ff., og Kirsten Talevski i Fenger (red.): Forvaltningsret, s. 667 ff. Den retskildemæssige status kan give anledning
- Side 477 -
...perioder eller bor fast. I forbindelse med tilsynet skal ombudsmanden inddrage gældende ret og god forvaltningsskik, jf. ombudsmandslovens § 21, og ombudsmanden kan efter § 18, 2. pkt., endvidere inddrage almenmenneskelige og humanitære synspunkter. Bedømmelsesgrundlaget ved tilsynsbesøg er således bredere end bedømmelsesgrundlaget i andre sammenhænge.
(...)
- Side 478 -
...Menneskerettighedskonvention. Ud fra almenmenneskelige og humanitære synspunkter var det imidlertid ombudsmandens opfattelse, at der var grund til, at de ansvarlige myndigheder mere samlet gennemtænkte, i hvilket omfang det på alle punkter var nødvendigt at opretholde så samlet set belastende og begrænsende livsvilkår.108108. Sagen er også omtalt i FOB 2014.65 ff.