- Side 397 -
...græseområdet lægger ombudsmanden vægt på, om der ydes offentlige tilskud til institutionens drift, om det offentlige har betydelig indflydelse på institutionens ledelse, f.eks. en udpegningsret til bestyrelsen, og om institutionen er undergivet en intensiv offentlig regulering, tilsyn og kontrol.593593. Jf. Andersen 2017, s. 243 f., Revsbech 2014, s. 467.
(...)
- Side 398 -
...mv., der ikke som udgangspunkt er omfattet af ombudsmandens kompetence, jf. offentlighedslovens § 4.597597. Se kapitel 10, afsnit 2. Men ombudsmanden vil som ovenfor nævnt efter ombudsmandsloven § 7, stk. 4, kunne bestemme, at disse virksomheder skal være omfattet af hans virksomhed, når de træffer afgørelse om aktindsigt efter offentlighedsloven.
(...)
- Side 399 -
...af den offentlige forvaltning »og dermed heller ikke umiddelbart omfattet af min kompetence, jf. ombudsmandslovens § 7, stk. 1«. Han henviser dog efterfølgende til, at han kan bestemme, at virksomheden skal være omfattet af hans kompetence, jf. ombudsmandslovens § 7, stk. 4. Han fandt dog ikke konkret anledning til at tage stilling til spørgsmålet.
(...)
- Side 400 -
...overensstemmelse med international ret. Det betyder endvidere, at ombudsmanden mister sin kompetence i forhold til en sag, hvis Folketinget eller et Folketingsudvalg har taget stilling til sagen. Ombudsmandens politiske neutralitet er blandt andet behandlet i FOB 2007.109 og FOB 2015.45 vedr. klage over nedlæggelse af Irak- og Afghanistankommissionen.
(...)
...ikke kompetence i forhold til andre domstolslignende organer, f.eks. fredningsnævn, lægemiddelskadenævn. I dag er det lovbestemt, at Flygtningenævnet, undersøgelseskommissioner og procesbevillingsnævnet er uden for ombudsmandens kompetence. Ombudsmanden kan dog behandle sager, som er uafhængige råd og nævn, f.eks. Ankestyrelsen og Landsskatteretten.