- Side 211 -
...EU-ophavsretligt princip, jf. Kyst i U 2001B.305. Det afgørende er alene, om de grundlæggende betingelser efter OHL § 1 for at nyde ophavsretlig beskyttelse er opfyldt. Er dette tilfældet, er litterære værker, musik, film, tv-programmer, fotografier mv. beskyttet, også når værket skabes på eller overføres til internettet eller andre digitale medier.
(...)
- Side 216 -
...bygningen, der er udført efter tegningen, vil være et bygningsværk efter § 1, stk. 1 (alt under forudsætning af værkshøjde, naturligvis). Det afgørende er således, om produktet i sig selv kan udgøre et ophavsretligt beskyttet værk, hvilket vil være tilfældet for musikværker, bygningsværker, brugskunst osv., men ikke for mad eller rent tekniske produkter.
- Side 228 -
Edb-programmer anvendes i vidt omfang i medieverdenen, fra tekstbehandling over søgefunktioner, fotografier, fotobehandling, lydoptagelser mv. til maskingenererede tekster, billeder og lyd. Ophavsretligt beskyttes edb-programmer som litterære værker, jf. OHL § 1, stk. 3, der implementerer art. 1 i direktiv 91/250/EF (softwaredirektivet), nu dir. 2009/24.
- Side 307 -
...beskyttelse af signalretten efter § 69. I så fald må selve optagelsen af sportsbegivenheden – og enhver efterfølgende offentlig fremførelse heraf – søges beskyttet som et filmværk efter OHL § 1. Dette forudsætter naturligvis, at selve optagelsen af sportsbegivenheden har fornøden originalitet – hvilket alt andet lige da også normalt vil være tilfældet.
(...)
- Side 308 -
...signal, der beskyttes, er det uden betydning for beskyttelsen, om udsendelsen er en direkte udsendelse, en på forhånd optaget udsendelse, der udsendes senere, eller en genudsendelse, ligesom det er ligegyldigt, om signalet er et analogt eller digitalt signal (der skal som nævnt blot være tale om en førstegangsudsendelse i retlig forstand).265265. Ibid.
- Side 312 -
...program udgør derfor en offentlig fremførelse af disse værker, der kræver samtykke fra ophavsmanden/ophavsmændene efter § 2. Det gælder imidlertid ikke kun selve førstegangsspredningen, men også enhver sekundær spredning, dvs. viderespredning (også betegnet retransmission), som andre end radio/tv-foretagendet selv foretager af det pågældende program.