Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 94 -
...de forestiller, ud i livet. Det kan f.eks. være en krænkelse at opføre et hus på baggrund af en arkitekttegning. Se f.eks. U 2011.955 H og U 2015.1972 V. Der er så tale om ulovlig »brug i ændret skikkelse« efter ophavsretslovens § 2, stk. 1. På den måde adskiller arkitekttegninger sig fra de tekniske tegninger, der beskyttes som beskrivende værker
- Side 120 -
Ifølge ophavsretslovens § 2 indebærer ophavsretten, at ophavspersonen får eneret til eksemplarfremstilling, eksemplarspredning, eksemplarvisning og
(...)
- Side 122 -
Det, der kan overgå til arbejdsgiveren efter reglerne om ophavsret i ansættelsesforhold, er som sagt ikke kun dele af de økonomiske rettigheder efter ophavsretslovens § 2. Også dele af de ideelle rettigheder efter § 3 kan gå over til arbejdsgiveren. Hvis f.eks. en avis har som sin sædvanlige virksomhed at
- Side 135 -
Hvad det indebærer at have ophavsret – ophavsrettens indhold – står i ophavsretslovens § 2. Den giver ophavspersonen en eneret til to ting:
- Side 138 -
...eller tillader en tredjepart at gøre det. Læs om dommen hos Salung Petersen/Riis/Schovsbo i U 2012B s. 386 ff. og hos Vang/Keitelmann, U 2016B s. 62 ff. Om håndhævelsesmulighederne over for kopivarer fra udlandet se den nævnte artikel og nedenfor i kapitel VIII. Principperne fra Donner-sagen er brugt i U 2013.2873 Ø, U 2014.2497 SHH og U 2018.1808 SH.
- Side 140 -
...eneretten til offentlig fremførelse for det første det, som kaldes »direkte offentlig fremførelse«. Det vil sige fremførelse, der udgår fra samme sted som der, hvor publikum er. Som eksempler kan nævnes fremførelse af musik til koncerter eller af dramatik på teatre, forelæsninger for de studerende i en forelæsningssal eller visning af film i biografen.
- Side 157 -
...så fremførelse for ansatte i erhvervsvirksomheder kun er offentlige, hvis de sker i lokaler med plads til mindst 40 personer – kan opretholdes i sager, hvor fremførelsen har karakter af overføring, f.eks. ved afspilning af musik fra streamingtjenester. Tværtimod vil det kumulative kriterium tit føre til, at der sker overføring til almenheden. Heller
- Side 161 -
Ud over de økonomiske rettigheder, jf. ophavsretslovens § 2, har ophavspersonen også ideelle rettigheder. De fremgår af § 3. Man siger også, med et fransk udtryk, at ophavspersonen har en »droit moral«.
- Side 166 -
...de egentlige værker er »tilgængeliggørelse for almenheden« et overbegreb, der dækker over spredning til almenheden af eksemplarer, visning til almenheden af eksemplarer og offentlig fremførelse. I relation til udøvende kunstnere er en ret til eksemplarvisning derimod ikke rigtigt relevant. I § 65 betyder tilgængeliggørelse for almenheden derfor kun
- Side 168 -
Begrebet offentlig fremførelse må skulle forstås på samme måde som efter ophavsretslovens § 2. Se ovenfor E.1.b.iii-viii. Jf. dog hertil Schønning, NIR 2015 s. 563 ff. og Rosenmeier, NIR 2016 s. 466 note 16.
- Side 179 -
...forbud mod de spændende planer med henvisning til ophavsretslovens § 2 og 3, stk. 2. For så vidt angår § 2 henviste retten til, at der var tale om tilgængeliggørelse af værket i ændret skikkelse og om en ændring af værket, og at det ikke spillede nogen rolle, om man kunne genkende maleriet i urskiverne. Vi er ikke så glade for denne del af præmisserne.
- Side 230 -
...til andre, må eksemplaret spredes videre. Hvis man f.eks. køber en bog i en boghandel, må man sælge den bagefter. Og hvis man køber et maleri af kunstneren, må man forære det væk til et loppemarked. Sådan er det, selvom der står i ophavsretslovens § 2, at det kræver tilladelse fra ophavspersonen at sprede eksemplarer. Spredningsretten er konsumeret.
(...)
- Side 232 -
loven. Den spredningsret, der knytter sit til det stjålne smykke, er ikke konsumeret. Hvis man sælger det videre, er det i strid med spredningsretten efter ophavsretslovens § 2.