Bøger, som nævner Ophavsretsloven § 2

Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.

Grænsedragningen mellem fonogram og musikværk

- Side 78 -

...pladekontrakter indeholder en klausul om eneret for selskabet til at påtale krænkelser af de overdragne producentrettigheder.77. Schlüter m.fl. (n 265), 117. Men som der vil blive redegjort for i det følgende er det min opfattelse, at det ikke altid er helt klart, hvilke elementer af en musikproduktion som kan henføres til henholdsvis OHL § 2 og OHL § 66.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Rosenmeier, at beskyttelsen af kompositioner efter OHL § 2 omfatter enhver fremtrædelsesmåde uanset medie.99. Rosenmeier (n 2), 45. Samtidig mener Rosenmeier, at klangfarver, stil, instrumentationsprincipper, sound og rytme pga. deres abstrakte karakter ikke kan beskyttes ophavsretligt.1010. Ibid., 39 f. Hertil anfører Schlüter m.fl., at producerens

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 79 -

...der foreligger et færdigkomponeret værk forud for selve musikproduktionen. Det følger muligvis implicit heraf, at en komposition ifølge KODA de facto er begrænset til tekst, melodi, harmoni, rytme og deres tilhørende underkategorier, hvorimod elementer, der kan henføres til lydproduktionen o.l., som udgangspunkt falder uden for musikværkets genstand.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 80 -

...genstanden kan »identificeres tilstrækkeligt præcist og objektivt«, og at der er foretaget »frie og kreative valg«.1616. Brompton, p. 23, 25. I den forbindelse kan anføres, at der i forbindelse med lydproduktion foretages endog mange kreative valg, og mange af de største hits tilskrives producerens evne til, at udvælge de bedste fremførelser og fore-

Læs på Jurabibliotek