Bøger, som nævner Ophavsretsloven § 22

Citater og anden gengivelse – herunder i reklame- og salgsøjemed

- Side 123 -

...overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet«, jf. OHL § 22. Der er tale om en retlig standard, som giver mulighed for en vis smidighed. Et citat, der gengives offentligt, skal altid indeholde en angivelse af kilden i overensstemmelse med, hvad god skik kræver, jf. OHL § 11, stk. 2, 2. pkt., samt ovenfor pkt. 3.4 om droit moral.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 124 -

...indgår i et nyt, originalt værk, synes også at indgå i U 1999.1462 Ø, hvor en uforholdsmæssigt stor del af et nyt værk (90 %) bestod af ubearbejdede citater fra et ældre værk, og hvor grænserne for citatbrug efter OHL § 22 derfor ansås for overskredet, selv om de benyttede citater kun udgjorde en ret lille del (godt 3 %) af det benyttede ældre værk.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...(EU:C:2011:798), præmis 136-137, er det nu slået fast, at det er uden betydning, om citatet er brugt i et (andet) ophavsretligt beskyttet værk eller omvendt i en sammenhæng, som ikke i sig selv er beskyttet. Det afgørende er alene, om citatretten er benyttet på en loyal måde betinget af formålet, dvs. »i overensstemmelse med god skik«, jf. ordlyden af OHL § 22.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 125 -

...citater i reklamer eller andet forretningsøjemed. Her må citatretten jævnligt skulle begrænses både af hensyn til ophavsmandens droit moral og ud fra kravene i OHL § 22 om, at citeringen skal være »i overensstemmelse med god skik« og kun må ske i det omfang, som »betinges af formålet«. I bund og grund er der her tale om et almindeligt loyalitetskrav.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 126 -

...»ud over, hvad der naturligt må anses at være hensigten med citatretten i medfør af ophavsretslovens § 22«, jf. U 1998.525 Ø. Se også U 1999.547 Ø, hvor benyttelse af beskyttet musik i forbindelse med fremvisning af videotrailere ikke fandtes omfattet af citatretten, idet der herved bl.a. blev lagt vægt på, at formålet var rent forretningsmæssigt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...værker m.v., jf. Markedsret Del 2, 8. udg., p. 142 ff. Se hertil U 1991.842 H (reklamebrug af et citat fra en avisartikel var i strid med ICC’s reklamekodeks og almindelige retsgrundsætninger) samt FED 1999.502 SH (videnskabelig artikel misbrugt i kommercielt øjemed med overtrædelse af såvel OHL §§ 2-3 som markedsføringslovens generalklausul til følge).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 127 -

...offentlig nyhedsinteresse, er lovlige, selv om de måtte indebære en fremførelse eller visning af et ophavsretsbeskyttet værk, og uden hensyn til citatbetingelserne i OHL § 22. Det må antages, at der skal gøres samme indskrænkning i arrangementsbeskyttelsen uden for ophavsretsloven. Se Sandfeld Jakobsen i U2008 B, p. 68 ff., og Kyst i U 2010 B, p. 214 ff.

Læs på Jurabibliotek



Nærtstående og supplerende rettigheder

- Side 152 -

...værker, har det sin baggrund i, at de omhandlede kataloger i deres udtryksform har flere træk til fælles med disse, særligt de i § 1, stk. 2, nævnte værker af beskrivende art.147147. I U 2003.1063 SHfandtes genbrug af overskrifter fra og deeplinks til dagblades internetudgaver (som ansås for databaser) ikke at være omfattet af citatretten i OHL § 22.

Læs på Jurabibliotek



Indskrænkninger i eneretten

- Side 229 -

med reglerne i OHL §§ 22 og 23 og tillader loyal gengivelse af designet i forbindelse med omtale af det i aviser, bøger og kataloger m.v.

Læs på Jurabibliotek