Bemærk, at § 24 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 24, om det har en betydning.
- Side 126 -
...værker m.v., jf. Markedsret Del 2, 8. udg., p. 142 ff. Se hertil U 1991.842 H (reklamebrug af et citat fra en avisartikel var i strid med ICC’s reklamekodeks og almindelige retsgrundsætninger) samt FED 1999.502 SH (videnskabelig artikel misbrugt i kommercielt øjemed med overtrædelse af såvel OHL §§ 2-3 som markedsføringslovens generalklausul til følge).
(...)
...§ 23, stk. 1, må ikke ske i erhvervsøjemed – det må derimod en gengivelse efter § 24 a, stk. 1, på betingelse af aftalelicens herom. Af § 24, stk. 2 og 3, følger, at bygninger frit må afbildes, og at kunstværker, som er varigt anbragt på offentlige steder, må afbildes, medmindre kunstværket er hovedmotivet, og gengivelsen udnyttes erhvervsmæssigt.
(...)
- Side 127 -
...heller ikke antages omfattet af retten til at afbilde bygninger efter OHL § 24, stk. 3. Se f.eks. Retten i Glostrups dom af 17.7.2019 (BS-38220/2018) om en ikke-permanent udsmykning af facaden på Kunsthal Charlottenborg, hvor et billede heraf uhjemlet blev brugt i reklame for en bil (Ai Weiwei-sagen). Ophavsretskrænkelsen blev ikke bestridt under sagen.
- Side 131 -
...ophavsrettens helt grundlæggende eneretsbeføjelser (eksemplarfremstillingsretten, også omfattende afbildningsretten) – hvilket er en nødvendig forudsætning for, at lovligt parallelimporterede varer kan markedsføres og omsættes. I dansk ret er adgangen til gengivelse af et kunstværk i forbindelse med udstilling eller salg af dette tillige reguleret i OHL § 24.