- Side 167 -
...af værket og ved tilgængeliggørelse af værket for almenheden, jf. ophavsretslovens § 3, stk. 1. Ophavsmanden kan endvidere modsætte sig, at værket ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde eller i en sammenhæng, som er krænkende for ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart, jf. ophavsretslovens § 3, stk. 2.
(...)
...og opstår formfrit, når værket har værkshøjde. Værkshøjdekravet udtrykker, at der fra ophavsmandens side skal være erlagt en individuelt skabende åndsindsats eller originalitet. Ofte har ophavsmanden lagt sin »sjæl« i værket, og netop denne personlige relation mellem ophavsmand og værk betinger reguleringen af den ideelle ret i ophavsretslovens § 3.
(...)
Mens ophavsmandens eneret til eksemplarfremstilling og tilgængeliggørelse for almenheden frit kan overdrages, jf. ophavsretslovens § 53, kan navngivelses- og respektretten (droit moral) ikke overdrages af ophavsmanden, medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket, jf. ophavsretslovens § 3, stk. 3.
- Side 171 -
...kommentarer, 6. udgave, s. 698. og for fotografiretten, jf. § 70. Uanset at det ikke direkte fremgår af lovbestemmelserne, vil ophavsretslovens § 61, stk. 1 – om at arvelovens almindelige regler er gældende – dog også gælde for andre naborettigheder, i og med at disse betragtes som almindelige formuerettigheder.172172. Jf. betænkning 1197/1990, s. 48.
- Side 173 -
...findes andre påtaleberettigede, jf. umiddelbart nedenfor under afsnit 5 – dog holde sig inden for grænserne af ophavsretslovens § 3 og de eventuelle testamentariske forskrifter, som ophavsmanden eller en af ham udpeget person måtte have fastsat i medfør af ophavsretslovens § 61, stk. 2.177177. Jf. Birgit Liin, »Ophavsret og arv«, U 2016 B 325 (329 f.).
(...)
- Side 174 -
givelsesretten i ophavsretslovens § 3, stk.1, og arvingen må så angive eget navn vedrørende de dele af manuskriptet, som han har skrevet.178178. Jf. Birgit Liin, »Ophavsret og arv«, U 2016 B 325 (330).
Ifølge ophavsretslovens § 81, stk. 2, kan overtrædelser af ophavsretslovens § 3 og de i ophavsretslovens § 61, stk. 2, givne forskrifter påtales af ophavsmandens ægtefælle, slægtning i ret op- eller nedstigende linje eller søskende. Dertil kommer, at den person, som måtte være overladt retten til at give forskrifter, også har en selvstændig påtaleret.
(...)
Endelig kan det offentlige påtale krænkelser af ophavsretslovens § 3, hvis kulturelle interesser må anses for krænket ved overtrædelsen, jf. ophavsretslovens § 81, stk. 3. Begrebet »kulturel interesse« behandles umiddelbart nedenfor i afsnit 5.2.
...tilgængeligt for almenheden i strid med ophavsretslovens § 3, hvis kulturelle interesser herved krænkes, jf. ophavsretslovens § 75. Arvingerne har i disse tilfælde ingen påtaleret. Denne tilkommer i stedet staten, jf. ophavsretslovens § 81, stk. 4.179179. Se yderligere om bestemmelsen: Peter Schønning, Ophavsretsloven med kommentarer, 6. udgave, s. 698 ff.
(...)
- Side 175 -
...den nugældende lovs § 75) tilsigtede at beskytte. Mindretallet fandt det endvidere betænkeligt at lægge afgørende vægt på, at bearbejdelsen var af ringe kvalitet, eller at komponistens og værkets navn var gengivet på grammofonpladen. Det blev særligt bemærket, at undladelse af navngivning ville kunne være en krænkelse af ophavsretslovens § 3, stk. 1.
- Side 176 -
Retsvirkningen af arvefaldet er, at den eller de arvinger, der har fået ophavsretten udlagt, indtræder i såvel den økonomiske som den ideelle ret. Det betyder også, at arvingen inden for grænserne af ophavsretslovens § 3 kan ændre værket, ligesom et ufærdigt værk kan færdiggøres.