- Side 231 -
...herunder reglerne om overdragelse, der bl.a. bestemmer, at erhververen som udgangspunkt ikke må ændre i værket på en for ophavsmanden krænkende måde eller sælge det videre. I mere snæver betydning er de ideelle rettigheder reguleret i OHL § 3 og omfatter henholdsvis respektretten og krediteringsretten (navngivningsretten), jf. nedenfor afsnit 3.3.
- Side 236 -
...længere uddrag, ikke særskilt godtgørelse eller erstatning for krænkelsen af § 3. Hvis det er meget upraktisk eller akavet, kan kreditering undlades. I reklamer og informationspjecer o.lign. er det normalt og acceptabelt ikke at angive ophavsmandens navn. I U 2014.1739 H (trailer til Vild med dans) accepterer Højesteret, at komponisten ikke krediteres
(...)
De ideelle rettigheder omfatter desuden en respektret, dvs. at værket ikke må ændres eller anvendes på en krænkende måde, jf. OHL § 3, stk. 2.
(...)
- Side 237 -
...mens andre parodier, en vittighedstegning, der selv gøres til grin, eller et værk, der i parodieret form bruges som illustration til kommentarer og debat, som udgangspunkt må tåles i relation til respektretten. Det bemærkes, at Østre Landsret i U 2022.1502 Ø også opererer med en parodiundtagelse til OHL § 3, stk. 2 – og altså ikke kun til eneretten.
- Side 264 -
...eksplicit, at det for at bruge satireundtagelsen kan kræves, at kilden til det parodierede værk angives (pr. 33), og respektretten inddrages indirekte ved at henvise til et grundlæggende EU-retligt forbud mod forskelsbehandling. Efter denne dom synes det derfor ikke muligt udelukkende at behandle satirespørgsmål som et rent ikke EU-retligt anliggende.
- Side 271 -
...ophavsmanden fortsat har ret til navngivelse og til respekt for værket, jf. OHL § 3 (nærmere behandlet ovenfor afsnit 3.3). Ophavsmanden kan dog frafalde sine ideelle rettigheder, når »det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.« Det er oplagt, at en ophavsmand kan samtykke til, at værket bruges i reklame, ligesom ophavsmanden kan acceptere fx
- Side 284 -
...eneret. Linking og i hvert fald embedded linking i reklamer vil være i strid med OHL § 3, hvis linket på nogen måde kan opfattes som, at det er ophavsmanden, der reklamerer. Bemærk også her § 52 c, stk. 10, der giver brugere af sociale medier ret til at bruge værker til »karikatur, parodi eller pastiche«, hvilket også gælder i situationer med link.