- Side 99 -
Bearbejdelser af andres musikværker kan beskyttes efter OPHL § 4, stk. 1. Det kan f.eks. være harmoniseringer, orkestreringer mm.
- Side 100 -
...– f.eks. nye replikker – kan beskyttes efter § 1. At sceneinstruktion er undergivet et særligt strengt, restriktivt originalitetskrav, fremgår af U 1965.394 H, der bl.a. læner sig op af den motivudtalelse i FT 1959-60, tillæg A s. 2695 f. Dommen er ikke forenelig med det milde, EU-harmoniserede originalitetskrav, der gælder i dag. Se ovenfor C.2.a.
- Side 105 -
...stk. 1. Som § 4, stk. 1, understreger, kan man dog ikke råde over bearbejdelsen uden tilladelse fra ophavspersonen til originalværket. Eksempel: Hvis man oversætter en bog fra engelsk til dansk, er der ophavsret til oversættelsen. Men andre må kun udgive den, hvis de får tilladelse, dels fra oversætteren, dels fra forfatteren, der har skrevet bogen.
- Side 140 -
...stk. 2, nr. 1, sidste led, hvis publikum selv kan vælge, hvornår de vil tilgå værket. Det er derimod ikke tilrådighedsstillelse on demand, men omfattet af 1. led, at udsende musik på en netradiostation, hvis ikke lytterne selv kan bestemme, hvornår de vil høre de forskellige numre. Se hertil EU-Domstolens afgørelse i C-279/13 af 26.3.2015 (Sandberg).
- Side 179 -
Et værk kan krænkes af et andet værk, der ikke er identisk med det, på de betingelser, der er nævnt ovenfor. Hvis et værk tager udgangspunkt i et andet værk, men uden at alle betingelserne er opfyldt, er der tale om lovlig »fri benyttelse«, jf. ophavsretslovens § 4, stk. 2.
- Side 262 -
...brugen af billedet derfor ikke var nødvendig. Se også U 1999.1462 Ø, U 2019.1294 Ø, U 2023.2942 Ø og Københavns Byrets dom af 11.12.2014, BS 31C.2382/2013. Fra svensk ret se Högsta domstolens domme i NJA 1985:160, NJA 1998:125. Fra norsk ret se Høyesteretts dom af 11.9.2019, NIR 2020/467 ff. og Oslo Byretts dom af 27.3.2001, RG-2001-1151 (159-2001).