- Side 634 -
...deltager ofte i forbindelse med lokalplansprocessen og efterfølgende i forbindelse med indsendelse af myndighedsprojekt til opnåelse af byggetilladelse, hvorfor det ligeledes må anses for relevant at inddrage ophavsretslovens § 9. Endvidere skal det nævnes, at også bestemmelsen i ophavsretslovens § 56, stk. 1, kan få afgørende betydning for vurderingen af
- Side 644 -
...byplanen, ikke kunne være beskyttet, da ophavsretslovens § 9 bestemmer, at offentlige aktstykker ikke er genstand for ophavsret. Dommen fra 1964 er imidlertid afsagt inden ophavsretslovens § 9, stk. 2, blev tilføjet i 1989. Med lovændringen må det antages, at lovgiver har tilsigtet en retstilstand, hvorefter ophavsmanden ikke mister sin ophavsretlige
(...)
- Side 645 -
...vedrører ”gennemførelse” af den konkrete administrative forskrift. Resultatet kunne også begrundes med den almindelige loyalitetsforpligtelse, idet arkitekten naturligvis ville eliminere værdien af bidraget til lokalplanen (som arkitekten får betaling for), hvis arkitekten efterfølgende kunne forhindre opførelsen af en bygning med ophavsretten i hånden.