- Side 397 -
Ansvaret for risikostyring er ved oversvømmelsesloven og kystoversvømmelsesbekendtgørelsen placeret ved de 27 kystkommuner, som Kystdirektoratet har udpeget ifm. kortlægningen af de 14 risikoområder.113113. Oversvømmelseslovens § 6 og kystoversvømmelsesbekendtgørelsens § 6.
(...)
...er der indføjet en hjemmel til, at ministeriet kan pålægge kommunerne at samarbejde inden for oversvømmelseslovens, miljøbeskyttelseslovens og vandløbslovens område.115115. Se lov nr. 1631 af 26. december 2013 om ændring af vandforsyningsloven m.v., lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og forskellige andre love.
(...)
De kommunale risikoplaner skal ajourføres hvert sjette år. De kan løbende ændres.116116. Oversvømmelseslovens § 6, stk. 3 og kystoversvømmelsesbekendtgørelsens § 9, stk. 2, 2. pkt. Den seneste version skulle afleveres senest den 22. oktober 2021.
Der skal efter oversvømmelsesloven i forbindelse med den kommunale risikostyringsplanlægning tages hensyn til de omkostninger og fordele, der er knyttet til de valgte foranstaltninger. I den sammenhæng angives indledningsvis:117117. Oversvømmelseslovens § 6, stk. 1, jf. bilag 2 og kystoversvømmelsesbekendtgørelsens § 6, jf. bilag 2.
- Side 399 -
re mindst 6 måneder.119119. Oversvømmelseslovens §§ 6-8 og kystoversvømmelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 2. Kommunerne forudsættes i deres offentlige høring at henvise til de risiko- og farekort, der er offentliggjort på MiljøGIS.120120. Naturstyrelsens ”Vejledning til udarbejdelse af risikoplaner for oversvømmelse”, s. 8.