Når der efter reglerne i pensionsbeskatningslovens kapitel 3 er indtrådt afgiftspligt for en ordning, skal det pensionsinstitut, hvor ordningen er oprettet, beregne og tilbageholde afgiften. Indgår der værdipapirer i ordningens depot, anvendes børskursen på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden ved beregningen af det afgiftspligtige beløb. Er der ikke noteret en børskurs på dette tidspunkt, anvendes den sidst kendte børskurs. Er noteringen af det pågældende værdipapir suspenderet, anvendes en skønnet handelsværdi. Er det pågældende værdipapir ikke optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, anvendes handelsværdien. Indtræder afgiften som følge af udbetaling, skal afgiften indbetales til Skatteforvaltningen inden 3 hverdage (bankdage) efter, at pensionsinstituttet har udbetalt den afgiftspligtige ydelse. Hvor afgiften ikke indtræder som følge af en udbetaling, skal pensionsinstituttet indbetale afgiften inden 1 måned efter, at pensionsinstituttet har fået kendskab til afgiftspligten.
Stk. 2 Samtidig med indbetalingen af afgiften skal pensionsinstituttet indsende en afgiftsanmeldelse til Skatteforvaltningen. Består en udbetaling efter pensionsbeskatningslovens § 32, stk. 1, af et beløb, der er afgiftspligtigt, og et andet beløb, der er afgiftsfrit, skal anmeldelsen omfatte oplysninger om den afgiftspligtige del og den afgiftsfrie del. Er udbetalingen helt afgiftsfri, skal pensionsinstituttet indsende en anmeldelse til Skatteforvaltningen af det afgiftsfri beløb inden 3 hverdage (bankdage) efter udbetalingen. Anmeldelsen foretages ved udfyldning af en afgiftsblanket, som Skatteforvaltningen udarbejder.
Stk. 3 Indberetning efter stk. 2 skal ske elektronisk. Skatteforvaltningen kan dog tillade, at indberetning sker på anden måde end elektronisk. Vilkårene for indberetning fastsættes af Skatteforvaltningen.