Bemærk, at § 18 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 18, om det har en betydning.
- Side 1533 -
...private indbetalinger til fradragsberettigede ordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 18 ikke længere fratrækkes i grundlaget, og at arbejdsgiveradministrerede indbetalinger med bortseelsesret omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19 af arbejdsindkomst lægges til. Arbejdsgiverindbetalte ATP-bidrag af arbejdsindkomst omfattes således også.
- Side 1534 -
...18, skal ikke indgå i grundlaget for beregningen af beskæftigelsesfradraget. I modsat fald ville størrelsen af beskæftigelsesfradraget blive afhængig af, om den skattepligtige har en arbejdsgiveradministreret pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19, eller en privattegnet pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens § 18.
(...)
...erhvervsdrivende opgøres den indkomst, der skal danne grundlag for beregning af beskæftigelsesfradraget, af de indkomstarter, som er nævnt i lov om en arbejdsmarkedsfond § 10 (den del af overskuddet ved selvstændig erhvervsvirksomhed, der er personlig indkomst), bortset fra bidrag og præmier til pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 18.
(...)
- Side 1536 -
Beskæftigelsesfradraget udgør procenten anført i stk. 2, og beregnes af grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag, jf. det samtidigt fremsatte forslag til lov om arbejdsmarkedsbidrag, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, jf. dog arbejdsmarkedsbidragslovens § 3, og §§ 4 og 5 med fradrag af bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af pensionsbeskatningslovens § 18.
(...)
- Side 1537 -
...pensionsbeskatningslovens § 18. Fradragsberettigede pensionsindbetalinger fragår med forslaget, jf. § 1, nr. 1, ikke længere i grundlaget for beregning af beskæftigelsesfradraget. Hvis selvstændigt erhvervsdrivendes ATP-bidrag – ligesom lønmodtageres ATP-bidrag – positivt blev tillagt grundlaget for beskæftigelsesfradrag, ville det dermed indgå to gange i grundlaget.«