- Side 210 -
...kommunen ikke er bundet af lokalplanen, men til enhver tid kan vedtage en ny lokalplan. En kommune kan derfor nedlægge forbud efter planlovens § 14 for at hindre byggeri, der er i overensstemmelse med den gældende lokalplan, uden at handle ansvarspådragende, medmindre der er givet et bindende forhåndstilsagn, jf. U 2009.1202/2 H, der omtales nærmere ndf.
- Side 227 -
...forureningsundersøgelser og jordforureningslovens §§ 40, 41 og 48 om undersøgelse og oprydning af forureninger. Som andre vigtige hjemler til konstitutive påbud kan nævnes planlovens § 14 om forbud mod ændringer, der kan hindres ved lokalplan, og naturbeskyttelseslovens §§ 19 e og 19 f om påbud for at hindre aktiviteter, der kan skade de såkaldte Natura 2000-områder.
- Side 231 -
...kommunen ville vedtage en ny lokalplan. Lokalplanen fandtes sagligt begrundet, men et indgreb af denne art blev af retten anset som et indgreb i eksisterende anvendelse, hvilket ikke kan ske ved lokalplan, hvorfor forbuddet blev anset for uhjemlet. Kommunen blev derfor fundet erstatningsansvarlig for det driftstab, som forbuddet havde påført landmanden.
- Side 236 -
...påbyde forureningsundersøgelser efter miljøbeskyttelseslovens § 72 og jordforureningslovens § 40, da denne hjemmel ikke varetager en tredjemands interesse, men alene kan tjene til at afløfte miljømyndighedens udgifter til sagens tilstrækkelige oplysning.484484. Se uddybende Peter Pagh: Jordforureningsloven med kommentarer, 2. udg., 2011, s. 503 ff.
- Side 256 -
...forhindringer for at etablere garageanlæg på ejendommen. Kommunen meddelte, at der ikke var sådanne forhindringer. Efter trafikselskabet havde købt ejendommen og søgt om byggetilladelse, nedlagde kommunen imidlertid forbud efter planlovens § 14 mod en ændret anvendelse. Trafikselskabet rejste herefter erstatningssag mod kommunen, der imidlertid blev frifundet,