Bemærk, at § 15 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 15, om det har en betydning.
- Side 352 -
...bestemmelser. Derimod forholdes der ikke til § 15, stk. 2, nr. 23, angående støjisolering af eksisterende boligbebyggelse.1010. Bestemmelsen om støjisolering af eksisterende boligbebyggelse blev indføjet i lokalplankataloget i den tidligere kommuneplanlovs § 18, stk. 1, nr. 18, i medfør af lov nr. 301 af 9. juni 1982 om byfornyelse og boligforbedring.
- Side 356 -
...2, nr. 13, og støjisolering, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, udover den fremhævede passage.2727. Forholdet mellem støjafskærmning og støjisolering omtales nedenfor i afsnit 4.2.1. Men det er en klar forudsætning i lovforslaget for den nye hjemmel til støjisolering, at denne hjemmel ikke allerede var indeholdt i planlovens § 15, stk. 2, nr. 13.
- Side 357 -
...til planlægning for nye boliger i eksisterende støjbelastede byområder. I denne planlægningssituation omfattet af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, kan de generelle støjgrænser fraviges, og der kan i stedet anvendes lempede støjgrænser. De generelle støjgrænser er kendetegnet ved følgende:2929. Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 »Støj fra veje«.
- Side 359 -
...at fastsætte lokalplanbestemmelser om støjisolering af nye boliger, at Miljøstyrelsen skulle offentliggøre nye vejledninger vedrørende lempede støjgrænser. I kølvandet på 2007-ændringsloven offentliggjorde Miljøstyrelsen i juli 2007 en ny udførlig vejledning angående vejstøj samt tillæg til vejledningerne om henholdsvis virksomhedsstøj og togstøj.
- Side 360 -
...15 a, stk. 1. Kernen i problemstillingen er, at der i planlægningspraksis er sket det, at støjpåvirkningen er blevet forsøgt håndteret ved støjisolering og anvendelse af lempede støjgrænseværdier i stedet for støjafskærmning og anvendelse af de generelle støjgrænser i planlægningssituationer, som ikke er omfattet af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26.
(...)
- Side 361 -
I »Kommuneplanloven med kommentarer«, 3. udgave, 1989 af Bendt Andersen og Ole Christiansen anføres side 236-237 følgende om kommuneplanlovens § 18, stk. 1, nr. 12, som svarer til planlovens § 15, stk. 2, nr. 13 (min fremhævelse):
(...)
I »Planloven med kommentarer«, 2. udgave, 2002 af Anne Birte Boeck anføres side 187-188 følgende om planlovens § 15, stk. 2, nr. 13 (tidligere nr. 12) (min fremhævelse):
(...)
I »Planloven med kommentarer«, 2013 af Helle Tegner Anker omtales § 15, stk. 2, nr. 26 (tidligere nr. 21), side 413, hvor der ikke er anført en grænsedragning mellem planlovens § 15, stk. 2, nr. 13 og 26. Derimod anføres følgende side 405 om planlovens § 15, stk. 2, nr. 13 (tidligere nr. 12) (min fremhævelse):
(...)
- Side 363 -
...13, men efter afgørelsen den 15. marts 2021 (boligbyggeri ved motorvej i Vallensbæk), omtalt nedenfor i afsnit 4.2.1, er der ikke tvivl om Planklagenævnets grænsedragning for, hvornår henholdsvis planlovens § 15, stk. 2, nr. 13, og § 15, stk. 2, nr. 26, finder anvendelse med hensyn til planlægning for etablering af boliger på et støjbelastet areal.
Som gennemgået ovenfor i afsnit 3 blev der i 2007 etableret hjemmel til at fravige planlægningsforbuddet i planloven § 15 a og stille lokalplankrav om støjisolering på nye boligbebyggelsers støjbelastede facade, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26. Den hidtil gældende bestemmelse i planlovens
(...)
- Side 364 -
»Betydningen af den brede fortolkning af planlovens § 15, stk. 2, nr. 13
(...)
...fastlagt for henholdsvis virksomhedsstøj og vejstøj, i forbindelse med planlægning for nye boliger i eksisterende støjbelastede byområder eller områder for blandede byfunktioner, som forudsætter, at der etableres foranstaltninger, som er reguleret af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, skal der være tale om et område, som er omfattet af denne bestemmelse.
(...)
...at de særlige foranstaltninger, som er omtalt i § 15, stk. 2, nr. 26, også ville kunne iværksættes efter § 15, stk. 2, nr. 13, da bestemmelsen i nr. 26 i så fald ville være overflødig. Planklagenævnet lægger til grund, at dette ikke er tilfældet, uanset hvordan lovgiver måtte have opfattet nævnspraksis i forhold til planlovens § 15, stk. 2, nr. 13.«
(...)
...at anvende andre støjafskærmningsforanstaltninger adskilt fra boligbebyggelsen end støjisolering på facaden, og i så fald skal Miljøstyrelsens generelle støjgrænser overholdes. Med andre ord kan der som udgangspunkt ikke foretages en metodesammenblanding, så der etableres en forbudt hybridløsning. Dog kan det ikke anses for udelukket, at man supple-
(...)
- Side 365 -
rer en lovlig støjisolering med en støjafskærmning af udendørs opholdsarealer. Men som fastslået, så er støjisolering på en støjbelastet facade udelukkende forbeholdt planlægningssituationer omfattet af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26.
(...)
...er stillet lokalplankrav, der sikrer mulighed for etablering af den fornødne støjafskærmning, der bevirker en støjdæmpning, så de generelle støjgrænser kan overholdes. I den første sag4040. Se hertil Planklagenævnets sag nr. 19/05991 – afgørelse af 17. august 2020. om et haveboligområde i Kolding udtalte Planklagenævnet følgende (mine fremhævelser):
(...)
- Side 366 -
Planklagenævnet har således fastslået, at anvendelsen af undtagelseshjemlen i planlovens § 15, stk. 2, nr. 13, er betinget af, at der er fastsat konkrete lokalplankrav om afskærmningsforanstaltninger, der er egnede til at sikre overholdelse af de støjtyperelevante generelle støjgrænseværdier.
- Side 367 -
...at der som udgangspunkt skal henvises til Miljøstyrelsens generelle støjgrænseværdier. Hvis en kommune i stedet henviser til de lempede støjgrænseværdier i tillægget fra 2007, som forudsætter, at der etableres foranstaltninger, som er reguleret af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, skal der være tale om et område, som er omfattet af denne bestemmelse.
(...)
...er således et planlægningsforbud, som kun undtagelsesvist kan fraviges, og denne undtagelseshjemmel skal fortolkes snævert i samklang med Miljøstyrelsens 2007-vejledninger. Der er således ikke hjemmel til at henvise til lempede støjgrænser uden for rammerne af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26. Dette synspunkt er blevet yderligere præciseret i Plan-
(...)
- Side 368 -
»Flertallet anser således Miljøstyrelsens vejledning som et væsentligt fortolkningsbidrag i forhold til planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, og dermed de lempede grænseværdiers anvendelsesområde. Flertallet henviser i den forbindelse til, at der er henvist til vejledningen i forarbejderne til bestemmelsen.«
...afgrænset til at angå »ønske om at forny eller vitalisere boligkvarterer, herunder også i forbindelse med byfornyelse og såkaldt ’huludfyldning’ af eksisterende karrébyggeri«. eller også skal der være tale om et område for blandede byfunktioner, og det er i begge disse planlægningssituationer en forudsætning, at der er tale om arealer i et eksiste-
(...)
- Side 369 -
...planlægningssituationer, kun lovligt kan vedtages planlægning for nye boliger på et støjbelastet areal med henvisning til planlovens § 15, stk. 2, nr. 13, med egnede lokalplankrav om etablering af en støjafskærmning adskilt fra boligbebyggelsen, der sikrer overholdelse af Miljøstyrelsens generelle støjgrænser ved facade og på alle udendørs opholdsarealer.
...byområde. Det er tale om et juridisk spørgsmål, som er afgørende for anvendelse af undtagelseshjemlen i planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, og spørgsmålet var genstand for prøvelse i sagen om Stejlepladsen i København4848. Planklagenævnets sag nr. 21/03691 m.fl. – afgørelse af 7. juli 2022 (MRF 2022.150). (området kan ses på dette skråfoto fra nord):
(...)
- Side 370 -
...planområdet i den konkrete sag udgør et sådant eksisterende byområde. Nævnet bemærker i forlængelse heraf, at lokalplanen alene muliggør etablering af boliger i den del af planområdet, som består af eksisterende landarealer.« Retsstillingen i forhold til kommende landarealer er dermed uafklaret, hvilket har betydning for planlægning i havneområder.
Planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, angår to områdetyper, som begge forudsættes at være beliggende i et eksisterende byområde.5050. Der er således tale om kumulative betingelser.
(...)
- Side 371 -
På den baggrund finder flertallet, at kommunen havde mulighed for at fastsætte bestemmelser, som forudsætter, at de lempede støjgrænser anvendes, samt at der skal ske isolering af nyt boligbyggeri, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26. Bestemmelsen i planlovens § 15 a, stk. 1, er således opfyldt.«
(...)
- Side 372 -
...efterleve lokalplankrav om en foreskreven blanding af byfunktioner. Yderligere praksis må vise, om kommunerne blot ved formelt at planlægge for blandede byfunktioner, som næppe realiseres i praksis, kan bringe planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, i anvendelse, således at nye boliger kan etableres med støjisolering og overholdelse de lempede støjgrænser.
- Side 373 -
...anledning til megen lokalplanlægning, og støj er ikke blevet adresseret i overensstemmelse med planlovens § 15 a, stk. 1. Støjisolering og anvendelse af lempede støjgrænser er sket i langt videre omfang, end der er hjemmel til i medfør af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, og der er i kommunal praksis vedtaget uhjemlede hybridløsninger i lokalplaner.
(...)
– Støjafskærmning adskilt fra støjfølsom areal/bebyggelse, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 13:
(...)
- Side 374 -
– Støjisolering på støjbelastet bygningsfacade, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26:
(...)
...støjisolering af støjbelastede bygningsfacader, hvorved bebyggelsen med støjisolerede facader kommer til at fungere som en støjafskærmning i forhold til de øvrige bygninger/opholdsarealer, der indgår i bebyggelsen. Der er kun hjemmel i disse to specielle planlægningssituationer til at støjisolere og anvende de støjtyperelevante lempede støjgrænser.
(...)
...planlægges for støjfølsom anvendelse af et støjbelastet areal i et eksisterende byområde, hvis der enten er tale om et eksisterende boligområde eller er tale om planlægning for et område med blandede byfunktioner. Der er kun hjemmel til at stille lokalplankrav om støjisolering og anvende lempede støjgrænser i disse to specielle planlægningssituationer.
- Side 381 -
...lokalplan indeholde oplysninger om planens formål og retsvirkninger. Planlovens § 15, stk. 2 fastlægger udtømmende, hvad der kan optages lokalplanbestemmelser om (lokalplankataloget). Lokalplankataloget giver ikke muligheder for at fastsætte bestemmelser om etapedeling (rækkefølgebestemmelser). Sådanne bestemmelser kan alene fremgå af kommuneplanen.
- Side 382 -
...Planklagenævnet har fastlagt i 2020-22. Planklagenævnets praksis vil derfor få konsekvenser for boligprojekter i støjbelastede områder, som er baseret på en lokalplan vedtaget efter 2007. Spørgsmålet er nemlig, om en sådan ikke-udnyttet lokalplan er i strid med planlovens § 15 a, stk. 1, eller ej, hvilket kan efterprøves, når der ansøges om byggetilladelse.