Bøger, som nævner Planloven § 15a

Bemærk, at § 15a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 15a, om det har en betydning.

Indledning

- Side 349 -

...Planloven med kommentarer, 2013 s. 421-424 og Peter Pagh og Thomas Haugsted, Fast ejendom – regulering og køb, 4. udg., 2022, s. 385-386, hvor planlovens § 15 a omtales i lyset af Planklagenævnets praksis. Planklagenævnet definerer »støjbelastede arealer« på følgende vis.22. Se hertil Planklagenævnet orienterer nr. 18 offentliggjort den 9. november 2021.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 350 -

...undtagelseshjemmel til alligevel at planlægge for støjfølsom anvendelse af støjbelastede arealer, har ikke manifesteret sig i kommunal planlægningspraksis, uagtet lovgrundlaget med tilhørende forarbejder og Miljøstyrelsens vejledninger fra 200733. Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 om vejstøj, som er omtalt nedenfor i afsnit 3.5. fremstår klart.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...togstøj44. Planklagenævnets praksis er oplistet nedenfor i afsnit 4.1. fortolket planlovens § 15 a, stk. 1, og fastlagt en praksis, der har overrasket mange kommuner og øvrige aktører, der arbejder med planlægning. Endnu mere overraskende er det, at det kan konstateres, at mange kommuner og øvrige aktører fortsat ikke har kendskab til denne praksis.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...planlovens § 15 a, stk. 1, da hele værdiskabelsen i den beskrevne forandringsproces består i, at der kan etableres boliger. Manglende adressering af støjproblematikken har medført, at der er vedtaget lokalplanlægning i strid med planlovens § 15 a, stk. 1. Endvidere er der igangværende planprocesser, hvor planlovens § 15 a, stk. 1, ikke overholdes.

Læs på Jurabibliotek



Afgrænsning af emne

- Side 351 -

Omdrejningspunktet i nærværende artikel er planlovens § 15 a, stk. 1, og den praksis, som Planklagenævnet har fastlagt. Bestemmelsen har følgende ordlyd:

Læs på Jurabibliotek

(...)

De øvrige dele af planlovens § 15 a vil ikke blive inddraget.55. Dvs. bestemmelserne angående byomdannelsesområder (stk. 2), transformationsområder (stk. 3-4), støjkonsekvenszonen ved Forsvarets øvelses- og skydeanlæg (stk. 5-6) og helikopterlandingspladser ved hospitaler (stk. 7).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...planlovens § 15 a, stk. 1: Nævnet bemærker i forlængelse heraf, at kommunen, i forbindelse med en eventuel ny behandling af planforslaget bør overveje, om planlovens § 15 a, stk. 1, er overholdt i forhold til lokalplanens delområde 2. Nævnet henviser i den forbindelse til, at lokalplanen muliggør opstilling af legeredskaber og bænke til ophold i delområdet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 352 -

...bestemmelser. Derimod forholdes der ikke til § 15, stk. 2, nr. 23, angående støjisolering af eksisterende boligbebyggelse.1010. Bestemmelsen om støjisolering af eksisterende boligbebyggelse blev indføjet i lokalplankataloget i den tidligere kommuneplanlovs § 18, stk. 1, nr. 18, i medfør af lov nr. 301 af 9. juni 1982 om byfornyelse og boligforbedring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Til slut belyses det forhold, at allerede vedtagen lokalplanlægning og lokalplanlægning under udarbejdelse må anses for at være i strid med planlovens § 15 a, stk. 1 (afsnit 5). Hvis den pågældende lokalplanlægning ikke har hjemmel i planloven § 15 a, stk. 1, kan den ikke tillægges

Læs på Jurabibliotek



Lov nr. 440 af 10. juni 2003 (byomdannelsesloven)

- Side 354 -

Under folketingsbehandlingen af lovforslaget fremsatte miljøministeren et ændringsforslag2121. Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 26. marts 2003, jf. Folketingstidende 2002-03, tillæg B, s. 706 ff. om at indføre en ny § 15 a i planloven med følgende ordlyd (stk. 2 og 3 udeladt):

Læs på Jurabibliotek



Sammenfattende om lovgrundlaget

- Side 359 -

I 2003 blev planlægningsforbuddet en del af planloven ved indførelsen af planlovens § 15 a, hvor der i forhold til byomdannelsesområder blev indsat en hjemmel til at fravige støjgrænseværdierne for nye boliger i forhold til virksomhedsstøj, hvis de støjende virksomheder ville ophøre i løbet af en afviklingsperiode på 8 år.

Læs på Jurabibliotek


Overblik

...2021.189/MRF 2021.145), IV) Sag nr. 19/07968 – vejstøj – afgørelse af 15. december 2021, V) Sag nr. 20/09904 – vejstøj – afgørelse af 12. januar 2022, VI) Sag nr. 20/05576 – vejstøj – afgørelse af 29. april 2022 (MAD 2022.125). Se endvidere Planklagenævnet orienterer nr. 18 af 9. november 2021. vedrørende planlægning for nye boliger på støjbelastede arealer,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 360 -

...ugyldighed har været manglende hjemmel3333. Der kan i den beskrevne kontekst tænkes sagsbehandlingsfejl, som i givet fald kan rettes. F.eks. kan lokalplanens redegørelse være mangelfuld. Endvidere kan en ibrugtagningsbestemmelse mangle eller være formuleret forkert med henvisning til den forkerte vejledning om støjgrænseværdier. til planvedtagelserne.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...15 a, stk. 1. Kernen i problemstillingen er, at der i planlægningspraksis er sket det, at støjpåvirkningen er blevet forsøgt håndteret ved støjisolering og anvendelse af lempede støjgrænseværdier i stedet for støjafskærmning og anvendelse af de generelle støjgrænser i planlægningssituationer, som ikke er omfattet af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 362 -

»Efter planlovens § 15 a, stk. 1, må en lokalplan kun udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen med bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger m.v., jf. § 15, stk. 2, nr. 12, 18 og 21, kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener.

Læs på Jurabibliotek

(...)

»En lokalplan må kun udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener, jf. planlovens § 15 a, stk. 1. Dette skal ske med bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger m.v., jf. § 15, stk. 2, nr. 13, 23 og 26.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 363 -

tet af planlovens § 15 a, og der skal således i lokalplanen planlægges for etablering af afskærmningsforanstaltninger, der kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener.

Læs på Jurabibliotek


Forholdet mellem støjafskærmning og støjisolering

Som gennemgået ovenfor i afsnit 3 blev der i 2007 etableret hjemmel til at fravige planlægningsforbuddet i planloven § 15 a og stille lokalplankrav om støjisolering på nye boligbebyggelsers støjbelastede facade, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26. Den hidtil gældende bestemmelse i planlovens

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 364 -

Som nævnt er det i praksis accepteret, at en kommune efter omstændighederne kan opfylde planlovens § 15 a, stk. 1, ved i en lokalplan alene at henvise til, at de gældende grænseværdier for støj skal være opfyldt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 365 -

»Når en kommune vælger at overholde planlovens § 15 a, stk. 1, ved at fastsætte lokalplanbestemmelser, som nærmere fastlægger en støjafskærmnings udformning, placering og karakter, skal disse nærmere krav til støjafskærmningen være egnede til at sikre, at de vejledende støjgrænseværdier kan overholdes.«

Læs på Jurabibliotek



Fortolkning af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26 – 2007-vejledningernes betydningФ2258354Ф

- Side 367 -

»Som nævnt er det i praksis accepteret, at en kommune kan opfylde planlovens § 15 a, stk. 1, ved i en lokalplan alene at henvise til, at de gældende grænseværdier for støj skal være opfyldt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Nævnet opfatter bestemmelsen i planlovens § 15 a, stk. 1, som et forbud mod planlægning for støjfølsom anvendelse på støjbelastede arealer, idet der dog er fastsat en række nærmere angivne undtagelser, i form af anvendelse af de foranstaltninger, der er henvist til i bestemmelsen, til sikring af den fremtidige anvendelse mod støjgener.

Læs på Jurabibliotek



Eksisterende boligområder og områder for blandede byfunktioner

- Side 371 -

På den baggrund finder flertallet, at kommunen havde mulighed for at fastsætte bestemmelser, som forudsætter, at de lempede støjgrænser anvendes, samt at der skal ske isolering af nyt boligbyggeri, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26. Bestemmelsen i planlovens § 15 a, stk. 1, er således opfyldt.«

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 372 -

nævnet, at planlægningsforbuddet i planlovens § 15 a, stk. 1, i modsat fald ville kunne blive udhulet.

Læs på Jurabibliotek



Kommunal planlægningspraksis ctr. undtagelseshjemlen i planlovens § 15, stk. 2, nr. 26

- Side 373 -

Antallet af afgørelser fra Planklagenævnet afsagt inden for et kort tidsrum, hvor planvedtagelser er blevet anset for at være i strid med planlovens § 15 a, stk. 1, og dermed ugyldige på grund af hjemmelsmangel, er påfaldende stort. Fra et praktikerperspektiv er det imidlertid min påstand, at man kun har set toppen af isbjerget.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...anledning til megen lokalplanlægning, og støj er ikke blevet adresseret i overensstemmelse med planlovens § 15 a, stk. 1. Støjisolering og anvendelse af lempede støjgrænser er sket i langt videre omfang, end der er hjemmel til i medfør af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, og der er i kommunal praksis vedtaget uhjemlede hybridløsninger i lokalplaner.

Læs på Jurabibliotek



Forvaltningsretlig grundsætning om omgørelse

- Side 375 -

...kunne opføres uden udarbejdelse af lokalplan. Efter en samlet vurdering finder Højesteret herefter, at de begåede fejl ikke i det foreliggende tilfælde kan begrunde, at lokalplanen tilsidesættes som ugyldig.« Højesteretsdommen bekræfter således hovedreglen om, at hjemmelsmangler og væsentlige sagsbehandlingsmangler medfører ugyldighed for en lokalplan.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 376 -

...Forvaltningsretligt må der antages at gælde en hovedregel om omgørelsespligt.6161. Se hertil Niels Fenger (red.), Forvaltningsret, 1. udg., 2018, s. 378-380 og Søren Højgaard Mørup m.fl., Forvaltningsret – Almindelige emner, 7. udg., 2022, s. 292. Det modsatte resultat – fortsat udstedelse af tilladelser med afsæt i en uhjemlet lokalplan – giver ikke mening.

Læs på Jurabibliotek


AfgrænsningФ2258526Ф af forvaltningsretlige »eftervirkninger« af Planklagenævnets praksis

...Planklagenævnets praksis vil få konsekvenser for opstart af nye planprocesser og igangværende planprocesser. Det er endvidere en selvfølge, at den pågældende praksis vil have betydning for lokalplaner, der er påklaget til Planklagenævnet, for der kan gives en ganske sikker prognose for udfaldet af en klagesag i forhold til planlovens § 15 a, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 377 -

efterprøvelse af disse lokalplaner må antages at afstedkomme en konstatering af, at der er vedtaget et betydeligt antal lokalplaner i strid med planlovens § 15 a, stk. 1, og det er herefter afgørende at få fastlagt rækkevidden af den forvaltningsretlige omgørelsespligt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hjemmelsmangel indebære, at omgørelsespligten skal afvejes med hensyn til en godtroende bygherre/ejer. Tertiære momenter6363. Se hertil Søren Højgaard Mørup m.fl., Forvaltningsret – Almindelige emner, 7. udg., 2022, s. 331-335. må antages at være afgørende for ugyldighedsvurderingen, således at en ellers ugyldig lokalplan alligevel opretholdes som gyldig.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...lokalplan og dermed en indirekte prøvelse af, om lokalplanen er gyldig. Det er formentlig særligt i disse tilfælde, at det må antages, at Planklagenævnets praksis vil få markante forvaltningsretlige eftervirkninger, uanset om kommunen af egen drift bliver bekendt med problemstillingen, eller om problemstillingen f.eks. bliver rejst i forbindelse med

Læs på Jurabibliotek



Kommunal efterprøvelse af egen drift

- Side 378 -

...a, stk. 1. Som en rekylvirkning heraf og med afsæt i legalitetsprincippet må de kommunale planmyndigheder forholde sig til, om en lokalplan efter 2007, der angår støjfølsom anvendelse af støjbelastede arealer, er vedtaget i strid med planlovens § 15 a, stk. 1, eller ej, når der modtages en ansøgning om byggetilladelse til opførelse af typisk boliger

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 379 -

...men selve udstedelsen af en byggetilladelse udgør som udgangspunkt et erstatningsværn for grundejer, jf. Søren Højgaard Mørup m.fl., Forvaltningsret – Almindelige emner, 7. udg., 2022, s. 611 ff. og Søren Højgaard Mørup i Peter Pagh m.fl. (red.), Offentlige myndigheders erstatningsansvar, 2017, s. 90-97 samt Peter Pagh i samme antologi, s. 243-249.

Læs på Jurabibliotek



Planklagenævnets prøvelse af allerede vedtagen lokalplanlægning, hvor klagefrist er udløbet

- Side 381 -

Konsekvensen af det anførte er, at man ved bedømmelse af en støjbelastet ejendom omfattet af en lokalplan for boliger vedtaget efter 2007 nøje skal analysere, om lokalplanens bestemmelser vedrørende støj lever op til den praksis, som Planklagenævnet har fastlagt vedrørende planlovens § 15 a, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Sammenfatning

- Side 382 -

...Planklagenævnet har fastlagt i 2020-22. Planklagenævnets praksis vil derfor få konsekvenser for boligprojekter i støjbelastede områder, som er baseret på en lokalplan vedtaget efter 2007. Spørgsmålet er nemlig, om en sådan ikke-udnyttet lokalplan er i strid med planlovens § 15 a, stk. 1, eller ej, hvilket kan efterprøves, når der ansøges om byggetilladelse.

Læs på Jurabibliotek