- Side 181 -
Formålet med dette kapitel er at give en fremstilling af kommunalbestyrelsens håndhævelse af privatretlige servitutter efter planlovens § 43.
Planlovens § 43 bestemmer: »Kommunalbestyrelsen kan ved påbud eller forbud sikre overholdelsen af servitutbestemmelser om forhold, hvorom der kan optages bestemmelser i en lokalplan.«
- Side 183 -
...privatretlig servitut, hvis betingelserne herfor i øvrigt måtte være opfyldt. Har kommunen påtaleret, kan den i stedet vælge at søge servitutten håndhævet ved privatretligt søgsmål, men en sådan håndhævelse som påtaleberettiget kan ikke – som ved anvendelsen af § 43 – ske gennem et myndighedspåbud, men alene gennem anlæggelse af privatretligt søgsmål.«
- Side 185 -
...Naturklagenævnet afviste realitetsbehandling af klagen, da sagen ikke vedrørte en afgørelse efter planloven. Dette begrundedes med kommunens angivelse af, at hjemmelsgrundlaget var den privatretlige servitut uden anvendelse af planlovens § 43. Den meddelte klagevejledning kunne ikke i sig selv begrunde, at afgørelsen skulle anses for meddelt efter planloven.
...sådan servitut fandt nævnet ikke var omfattet af planlovens § 43 om kommunens mulighed for at håndhæve privatretlige servitutter. Nævnet fandt herefter, at kommunen ikke havde haft hjemmel som planmyndighed til at håndhæve den offentligretlige servitut, der derimod kunne håndhæves af kommunen som vejmyndighed. NMK ophævede derfor kommunens afgørelse.
(...)
- Side 186 -
...til grund, at servitutten måtte forstås således, at den indeholdt et forbud mod fældning af bevoksning på det areal, hvor træet var beliggende. Og da der i lokalplan kan fastsættes regler om bevaring af beplantning, var der hjemmel i planlovens § 43 til kommunens forbud, uden at klagenævnet kunne tage stilling til, om beslutningen var hensigtsmæssig.
(...)
...forstås således, at ejendommen kun måtte anvendes til telefoncentral. Kommunen måtte imidlertid ved sine ibrugtagningstilladelser til anden anvendelse have fraskrevet sig muligheden for at håndhæve servitutbestemmelsen efter planlovens § 43 i relation til den ønskede anvendelse til undervisningsformål. Kommunens afgørelse ophævedes derfor som ugyldig.
(...)
...godkendt måde«. I en periode blev arealet ikke anvendt til landbrugsjord, og da E genoptog driften, meddelte Frederikshavn Kommune forbud til E om at genoptage landbrugsdriften med henvisning til planlovens § 43. Som begrundelse for afgørelsen anførte kommunen, at både kommunen og de øvrige grundejere ønskede, at området overgik til grundejerne i fælles-
- Side 188 -
...2014.123 NMK blev et påbud efter planlovens § 43 om ophør med anvendelse af ejendom som klubhus for Bandidos pga. modstrid med privat servitut om anvendelse til bolig ophævet som ugyldigt, da regulering af, hvem der besøger en ejendom, ikke er planlægningsmæssigt relevant, og kommunen ikke havde belyst, hvordan ejendommens karakter som bolig var ændret.
(...)
I MAD 2014.436 NMK blev et påbud om overholdelse af privatretlig servitut efter planlovens § 43 ophævet som ugyldig, da der ikke var anført en aktuel, offentlig, planlægningsmæssig interesse i håndhævelse af en servitut om bade- og opholdsret, hvor kommunen først havde anvendt sin påtaleret efter servitutten.
(...)
- Side 189 -
...kommuneplanrammerne anvendte udtryk »særligt pladskrævende varegrupper« således, at disse varegrupper ikke omfatter hårde hvidevarer. Da denne forståelse er i overensstemmelse med Miljøministeriets udtalelse, finder Naturklagenævnet ikke grundlag for at tilsidesætte denne.« Landsretten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte klagenævnets afgørelse.
- Side 190 -
...yderligere opgaver, herunder vedligeholdelse og fornyelse af grundvandssænkningsanlæg, der ikke fremgik af servituttens bestemmelser. Allerede fordi disse opgaver ikke var omfattet af de opgaver, som grundejerforeningen efter servitutten fra 1968 skulle varetage, kunne kommunen ikke med hjemmel i planlovens § 43 kræve medlemskab af grundejerforeningen.
(...)
- Side 191 -
...Klagenævnet tilføjede herefter: »Hertil kommer i øvrigt, at kommunen ikke ville kunne bringe planlovens § 43 i anvendelse til håndhævelse af en servitut, som ikke er tinglyst på klagers ejendom«. Tilføjelsen kan næppe forstås anderledes, end at servitutten fra 1968 ikke kunne håndhæves i forhold til klageren, da servitutten ikke var tinglyst på hans ejendom.
...byggetilladelsen ikke gyldigt var tilbagekaldt, og påbuddet tillige var i strid med lighedsgrundsætningen. MAD 2016.15 NMK vedrørte en klage over en kommunes håndhævelse efter § 43 af byggelinjer i privatretlig servitut. Klagenævnet fandt, at kommunen havde håndhævet servitutbestemmelsen sagligt og konsekvent og ikke havde inddraget usaglige hensyn.
- Side 192 -
...planlovens § 43 i anvendelse. Da kommunen i sagen ikke havde meddelt påbud efter planlovens § 43, var der ikke tale om et ulovligt forhold, som der var pligt til at lovliggøre. Kommunens påbud om lovliggørelse var derfor truffet på et fejlagtigt retsgrundlag. NMK ophævede herefter kommunens afgørelse og hjemviste sagen til kommunens fornyede behandling.
(...)
- Side 193 -
...af servitut fra 1928, ophævet og hjemvist, da afgørelsen ikke henviste til planlovens § 43. I MAD 2018.299 PKN blev afslag på bibeholdelse af carport opført i strid med servitut ophævet og hjemvist, da det ikke klart fremgik af afgørelsen, at den var truffet med hjemmel i planlovens § 43, og civilretlig håndhævelse ikke kan ske ved myndighedspåbud.
- Side 195 -
...anledning. Vi finder, at kommunen under disse omstændigheder har udvist en sådan passivitet, at den ved lokalplanens ikrafttræden i 2001 havde fortabt sin adgang til at håndhæve servitutten i relation til den omhandlede ejendom, således at den erhvervsmæssige anvendelse af ejendommen må betragtes som lovlig på tidspunktet for lokalplanens ikrafttræden.«
(...)
- Side 196 -
...havde fundet sted siden 1988, og at kommunen i hvert fald siden årsskiftet 1992/93 havde været bekendt hermed uden dog at reagere herpå før modtagelsen af naboklagen i 1996. Kommunen måtte derfor anses for ved passivitet at have fortabt sin ret til at håndhæve deklarationen for så vidt angik den udendørs biludstilling. Påbuddet blev herefter ophævet.
- Side 198 -
...til, at Fredensborg Kommune ikke har kunnet bringe planlovens § 43 i anvendelse over for det opsatte hegn, idet klager i et sådant tilfælde har måttet kunne indrette sig i tillid til, at kommunen ikke ville søge servitutbestemmelsen håndhævet i forhold til det opsatte hegn, hvilket kommunen som ovenfor nævnt ikke har haft pligt til efter planloven.«
(...)
- Side 199 -
...det måtte lægges til grund, at hegnet var opført for 8 år siden i forbindelse med opførelse af et sommerhus, fandt klagenævnet ikke, at kommunens besigtigelse i forbindelse med byggesagen kunne sidestilles med en godkendelse, som afskar kommunen fra senere at håndhæve servitutten, hvorfor der ikke var grundlag for at tilsidesætte kommunens afgørelse.
- Side 200 -
...passivitet, at håndhævelse efter planlovens § 43 var afskåret. Da E var indtrådt i den tidligere ejers retsstilling, afviste klagenævnet, at § 43 kunne anvendes over for E, idet nævnet supplerende anførte, at der også isoleret set over for E var indtrådt retsfortabende passivitet, fordi kommunen først reagerede 15 måneder efter E’s overtagelse af ejendommen