- Side 420 -
antal ekspropriationer, der iværksættes efter anden lovgivning, fx planlovens § 47, miljøbeskyttelseslovens § 58 og vandforsyningslovens § 37.
- Side 423 -
...den heri indeholdte områdeafgrænsning. For ekspropriation til spildevandsanlæg efter miljøbeskyttelseslovens § 58 og ekspropriation til vandforsyningsanlæg efter vandforsyningslovens § 37 gælder, at en ekspropriation er betinget af, at der er meddelt tilladelse til anlægget, hvorfor der også her har været et længere forløb forud for ekspropriationen.
(...)
...virkeliggørelse af en lokalplan bliver konstateret, at lokalplanen ikke er præcis nok til brug som ekspropriationsgrundlag eller hvis lokalplanens områdeafgrænsning ikke (fuldt ud) dækker ekspropriationsformålet, kan det tilsvarende medføre, at ekspropriationen må opgives, jf. nærmere herom under omtalen af ekspropriation efter planlovens § 47 i kap. 5.2.3.
- Side 441 -
...medeksproprieret i medfør af princippet i den nugældende vejlovs § 104. Bortset fra, at nævnet ikke havde kompetence til at afgøre spørgsmålet om ekstension, er det i øvrigt ikke rigtigt, at ekstensionsreglerne ikke finder anvendelse ved ekspropriation efter planlovens § 47, jf. planlovens § 50, stk. 2,, jf. også omtalen af problemstillingen i kap. 5.2.3.
- Side 444 -
...vejlovsekspropriationer sige kommunalbestyrelsen. På samme måde er det i de forskellige love med kommunale ekspropriationshjemler bestemt, at det er kommunalbestyrelsen, som kan træffe beslutning herom.487487 Jf. eksempelvis planlovens § 47, stk. 1, miljøbeskyttelseslovens § 58, stk. 1, varmeforsyningslovens § 14, stk. 1, og vandforsyningslovens § 40, stk. 1.
- Side 447 -
...tidsmæssige faktor var åstedsforretningen i øvrigt afholdt med henblik på gennemførelse af en vejlovsekspropriation, som imidlertid efterfølgende var ophævet af Vejdirektoratet, hvorefter kommunen uden ny indkaldelse og afholdelse af ny en åstedsforretning traf den i sagen omhandlede ekspropriation efter planloven. Det forhold, at de to ekspropriationer
- Side 457 -
...efter planlovens § 47, stk. 1. Planklagenævnet havde derfor ikke kompetence til at behandle sagen. Sagen var dog på det meget indledende stadie, da kommunens afvisning angik igangsætning af ekspropriationsproceduren (hvilket kommunen havde stillet nogle nærmere betingelser for at gøre).518518 Planklagenævnets afgørelse af 7. april 2017 (NMK-32-00043).
(...)
...kommunen tidligere i forløbet har givet et – i givet fald ulovligt – tilsagn om at ville ekspropriere, vil være et civilretligt spørgsmål. Såfremt en kommune af skattemæssige årsager har udtrykt såkaldt ekspropriationsvilje, jf. kap. 19.3.4, på et tidspunkt, hvor ekspropriation endnu ikke er aktuel og inden den foreskrevne ekspropriationsprocedure er