Bemærk, at § 48 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 48, om det har en betydning.
- Side 38 -
...ganske særlige omstændigheder kan få den pågældende lokalplanbestemmelse tilsidesat som ugyldig under henvisning til, at der er tale om et indgreb af ekspropriationslignende karakter, eller alternativt kan kræve erstatning direkte på grundlag af grundlovens § 73.3333 Jf. herved også P. Pagh: Fast Ejendom – Regulering og Køb, 3. udg., 2017, s. 330 ff.
(...)
- Side 40 -
...48.3535 Om fravigelse af udgangspunktet af planlovens udgangspunkt om erstatningsfri regulering med omtale af de refererede domme, se tillige P. Pagh: Fast Ejendom – Regulering og Køb, 3. udg., 2017, s. 330 ff., H. Tegner Anker: Planloven med kommentarer, 2013, s. 339 f., og O. Friis Jensen: Planskader – om tabforvoldende lokalplanlægning, U 2012B.325.
...voldsomt, at planlægningen må sidestilles med ekspropriation, og ejeren kan kræve ejendommen overtaget helt eller delvist mod betaling af erstatning. Planlovens §§ 48 og 49 bestemmer således, at en ejer under visse betingelser kan kræve overtagelse af en ejendom, når en lokalplan udlægger ejendommen eller en del af en ejendom til offentligt formål, hen-
(...)
- Side 41 -
...at en bebyggelse ikke må nedrives uden kommunens tilladelse og en sådan tilladelse nægtes.3636 Om planlovens §§ 48 og 49 henvises herudover til P. Pagh: Fast Ejendom – Regulering og Køb, 3. udg., 2017, s. 664 ff., H. Tegner Anker: Planloven med kommentarer, 2013, s. 748 ff., og O. Friis Jensen: Overtagelse på begæring ved lokalplanpålæg, U 2012B.27.
(...)
...skal vurderes konkret. Gennemførelse af et overtagelseskrav efter planlovens §§ 48 og 49 forudsætter derfor dels, at bestemmelsernes objektive betingelser om lokalplanpålæg er opfyldt, eventuelt ud fra en analogi, og dels at »visse vage og elastiske betingelser er opfyldt«.3737 O. Friis Jensen: Overtagelse på begæring ved lokalplanpålæg, U 2012B.27.
(...)
Planlovens § 48 bestemmer, at ejeren af en ejendom, som i en lokalplan er udlagt til offentligt formål, kan kræve ejendommen overtaget af kommunen, forudsat at ejendommen ikke kan udnyttes på en økonomisk rimelig måde
(...)
- Side 42 -
...areal, »der i ikke uvæsentligt omfang er pålagt byggelinjer …. som hindrer afhændelse af arealet«, hvis der samtidig »foreligger særlige personlige grunde hos ejeren«. Planlovens § 48 indeholder ikke en tilsvarende bestemmelse. Se kritisk om denne forskel mellem de to bestemmelser O. Friis Jensen: Overtagelse på begæring ved lokalplanpålæg, U 2012B.27.
(...)
...stk. 1-3, gælder tilsvarende, når en lokalplan har forbeholdt en ejendom helt eller delvist til almene boliger, jf. § 48, stk. 4.4343 Bestemmelsen i stk. 4 blev indsat med lov nr. 221 af 3. marts 2015 samtidig med, at det blev muligt i en lokalplan at bestemme, at op til 25 % af boligmassen skal være almene boliger, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 9.
(...)
- Side 44 -
...henseende ikke afgørende, at friarealet også var til fordel for lokalplanens øvrige ejendomme, hvorfra de resterende 6 parcelhusgrunde kunne udstykkes. Afgørelsen er herved også udtryk for, at der ikke i denne henseende gælder et princip om »millimeterretfærdighed«.4848 Jf. O. Friis Jensen: Overtagelse på begæring ved lokalplanpålæg, U 2012B.27, s. 29.
(...)
- Side 45 -
...formål«. Det er imidlertid ikke altid, at kommuneplanen kan sidestilles med en lokalplan i henseende til planlovens § 48, jf. KFE 2015.398. Det må således vurderes konkret, om kommuneplanen må forventes gennemført med den virkning, at ejeren ikke vil kunne få tilladelser, som er nødvendige for at kunne udnytte ejendommen på økonomisk rimelig måde.
(...)
- Side 47 -
...for ejendomme med en lignende beliggenhed og benyttelse, jf. § 49, stk. 2. Hensynene bag bestemmelsen er de samme som i planlovens § 48, selv om kriterierne for, hvornår overtagelsespligt udløses, ikke er helt identiske.5252 I bygningsfredningslovens § 12 findes en parallel bestemmelse om overtagelsespligt ved nedrivningsforbud for fredede bygninger.
(...)
- Side 48 -
...Jensen: Overtagelse på begæring ved lokalplanpålæg, U 2012B.27, afsnit 4.1, s. 34. Denne vurdering vil i givet fald ofte være sammenlignelig med den vurdering, der foretages efter planlovens § 48, stk. 3, og fortsat således at der tages udgangspunkt i forventningerne til ejendommens fremtidige udnyttelse forud for vedtagelsen af den bevarende lokalplan.
(...)
- Side 50 -
...forældelsesregler bedømt i forhold til lokalplanens vedtagelse, jf. også KFE 2001.239, men der foreligger så vidt ses ikke domstolsafgørelser om spørgsmålet.5858 Der kan tillige henvises til S. Højgaard Mørups note 1 til KFE 2015.393. Jf. også B. von Eyben: Forældelse efter forældelsesloven af 2007, 2012, s. 108, hvor der er en kort omtale af KFE 2001.293.
(...)
- Side 51 -
...oprindeligt planlagte bygning. Ejeren forlangte herefter ejendommen overtaget i henhold til planlovens § 48. Ca. 1½ måned senere traf kommunen en principbeslutning om, at den agtede at ændre kommuneplanen for så vidt angår den relevante rammebestemmelse, hvilket den også gjorde, om end først ca. 1½ år senere. Ejerens krav blev ikke taget til følge.