Bemærk, at § 49 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 49, om det har en betydning.
- Side 38 -
...ganske særlige omstændigheder kan få den pågældende lokalplanbestemmelse tilsidesat som ugyldig under henvisning til, at der er tale om et indgreb af ekspropriationslignende karakter, eller alternativt kan kræve erstatning direkte på grundlag af grundlovens § 73.3333 Jf. herved også P. Pagh: Fast Ejendom – Regulering og Køb, 3. udg., 2017, s. 330 ff.
- Side 40 -
...voldsomt, at planlægningen må sidestilles med ekspropriation, og ejeren kan kræve ejendommen overtaget helt eller delvist mod betaling af erstatning. Planlovens §§ 48 og 49 bestemmer således, at en ejer under visse betingelser kan kræve overtagelse af en ejendom, når en lokalplan udlægger ejendommen eller en del af en ejendom til offentligt formål, hen-
(...)
- Side 41 -
...at en bebyggelse ikke må nedrives uden kommunens tilladelse og en sådan tilladelse nægtes.3636 Om planlovens §§ 48 og 49 henvises herudover til P. Pagh: Fast Ejendom – Regulering og Køb, 3. udg., 2017, s. 664 ff., H. Tegner Anker: Planloven med kommentarer, 2013, s. 748 ff., og O. Friis Jensen: Overtagelse på begæring ved lokalplanpålæg, U 2012B.27.
(...)
...skal vurderes konkret. Gennemførelse af et overtagelseskrav efter planlovens §§ 48 og 49 forudsætter derfor dels, at bestemmelsernes objektive betingelser om lokalplanpålæg er opfyldt, eventuelt ud fra en analogi, og dels at »visse vage og elastiske betingelser er opfyldt«.3737 O. Friis Jensen: Overtagelse på begæring ved lokalplanpålæg, U 2012B.27.
(...)
- Side 46 -
...indeholder en lignende bestemmelse vedrørende nedrivningsforbud i bevarende lokalplaner. Overtagelsespligt for kommunen kan herefter udløses, hvis der i en lokalplan er bestemmelser om, at en bebyggelse ikke må nedrives uden kommunens tilladelse, og kommunen afviser at give en sådan. Overtagelsespligt er dog betinget af, at der er et væsentligt misforhold