- Side 280 -
...betydning«.44. Tilsvarende bestemmelser findes i bl.a. miljøbeskyttelseslovens § 68, naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 5, råstoflovens § 31, stk. 3, vandløbslovens § 54 a og byggelovens § 16 C, stk. 3. Enkelte steder findes mere detaljerede og vidtrækkende håndhævelsesforpligtelser som i planlovens § 51 a om ulovlig helårsbeboelse i sommerhusområder.
- Side 295 -
...gennem en standsningsmeddelelse for at standse den ulovlige aktivitet«. Der forelå ikke »særlige hensyn«, der kunne fritage kommunen for denne pligt, da bygherren var blevet informeret om klagen over plangrundlaget, før byggetilladelserne var blevet udstedt, og da kommunen »ikke ved udøvelse af sin tilsynsforpligtelse efter planlovens § 51, stk. 5 [nu
(...)
- Side 296 -
...en flyveplads i henhold til en miljøgodkendelse, som i december 1996 var blevet ophævet og hjemvist af Miljøstyrelsen, indtil amtet i maj 1998 udstedte en ny miljøgodkendelse. Se også MAD 2005.261 SA, hvor en kommune havde meddelt standsningspåbud over for opførelsen af 52 feriehuse i strid med en lokalplan og dermed opfyldt sin håndhævelsespligt.
- Side 304 -
...overvejet.6464. Se dog Bønsing: Almindelig forvaltningsret, 4. udg., 2018, s. 432, der antager, at forvaltningen »altid« kan undlade at håndhæve en bebyrdende afgørelse, der er indbragt for domstolene, men med det forbehold, at det »måske ikke [gælder], hvis der er en udtrykkelig handlepligt (»håndhævelsespligt«) for forvaltningen, jf. fx planlovens § 51«.