- Side 274 -
...øvrigt må det antages, at domstolene ved vurderingen af handlingens forsvarlighed vil støtte sig til de detaljerede bestemmelser i PL §§ 17-20 a om skydevåben, gas, hund, stav og peberspray samt de administrative forskrifter, der er udstedt omkring disse samt andre magtmidler. Domstolene er dog naturligvis ikke bundet af de administrative forskrifter.
- Side 277 -
Proportionalitetskravet er uddybet for så vidt angår skydevåben, gas, stav, hunde og peberspray. F.eks. er det i PL § 17 anført, at politiet i retshåndhævelsesøjemed må benytte skydevåben »for at afværge et påbegyndt eller overhængende farligt angreb på samfundsvigtige institutioner, virksomheder
- Side 280 -
...om evt. strafansvar. Bestemmelsen lyder: »Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.«
- Side 290 -
...risiko situationer med mange mennesker til stede, men også risiko for gennemskydning eller rikochetterende projektiler kan efter omstændighederne være tilstrækkelig. Yderste nødsfald hentyder til en høj grad af sandsynlighed for, at personer pådrager sig alvorlige helbredsskader eller mister livet, hvis ikke politiet griber til anvendelse af skydevåben.
- Side 292 -
...af, at anvendelse af skydevåben var nødvendigt og forsvarligt. P1 havde endvidere rettet skuddet mod A’s ben frem for mere vitale dele af kroppen. Statsadvokaten fandt derfor betingelserne i PL § 17, stk. 1, og STRFL § 13, stk. 1, opfyldt og indstillede efterforskningen i sagen i medfør af RPL § 749, stk. 2. Politiklagenævnet var enig i afgørelsen.
- Side 294 -
...derfor også henregnes til de autoriserede midler. Da der er lovgivet om politiets udrykningskørsel, gælder det samme denne. Heraf er de fem første nu lovreguleret i PL §§ 17-20 a, ligesom der er udstedt administrative instrukser, der udfylder disse bestemmelser. Politiloven angiver udtømmende, i hvilke situationer det enkelte magtmiddel kan anvendes.
- Side 295 -
Den nærmere anvendelse af skydevåben er reguleret i PL § 17. Hertil knytter sig en bekendtgørelse fra Justitsministeriet – magtbekendtgørelsen8989. BEK nr. 978 af 8. oktober 2004. – der nærmere uddyber PL § 17. Bestemmelsen gælder kun, hvor skydevåbnet
(...)
- Side 296 -
...vil dog være videre end ved direkte-skud ud fra proportionalitetsprincippet i PL § 16. Varselskud skal dog kun afgives »så vidt muligt«, se SA København 26.01.2016, vedrørende drabet på den formodede terrorist fra Krudttønden og Den Jødiske Synagoge, hvor der ikke var mulighed for de to politifolk til at afgive varselsskud. Sagen er omtalt senere.
(...)
...forbrydelser mod staten, og endelig i nødhjælpssituationer, hvor det drejer sig om at afværge overhængende fare for personers liv eller for, at de pådrager sig alvorlige helbredsskader. Nødretssituationen er ikke direkte omtalt, men må antages at falde ind under ordlyden af PL § 17, stk. 1, nr. 2, da det ikke kan have været meningen at udelukke brug af skyde-
(...)
- Side 298 -
...blevet afklaret på stedet, idet politiet alene har løsnet skud i 5 % af tilfældene, hvor det viste sig, at pågældende ikke var bevæbnet. Men de vildledende oplysninger indebærer en potentielt farlig situation med stor risiko for, at der kan blive skudt i objektivt uberettigede situationer: »Politiets brug af skydevåben«, Lars Holmberg, s. 37. Formentlig
(...)
- Side 303 -
...politidirektøren, at praksis, hvorefter tilkaldelse af forhandlerteam skulle godkendes af politidirektøren, blev ændret, idet mere smidige retningslinjer ville være formålstjenlige. Politiklagenævnet var enig i afgørelsen. F blev efterfølgende idømt en anbringelsesdom for bl.a. forsøg på manddrab jf. STRFL § 237, jf. § 21, og ulovlig tvang jf. STRFL § 260, nr. 1.
(...)
- Side 305 -
...efter STRFL § 13, stk. 1, da passageren umiddelbart forinden havde taget hænderne ned mod bunden af bilen. Det fremgår ikke af referatet, om der efterfølgende blev fundet et våben i bilen. § 17, stk. 1, nr. 4, om retshåndhævelse blev ikke påberåbt – jf. STRFL § 13, stk. 3, –selv om det andet skud efter referatet ikke kan have været direkte nødværge.
(...)
- Side 312 -
...kravet om nødvendighed, dels kravet om, at politiet ikke via mindre indgribende midler kan opnå det samme resultat. Ingen kan vel forestille sig politiet skyde på et antal fiskere, der er i færd med at blokere et havneindløb. Hertil kommer det overordnede krav om proportionalitet i selve magtanvendelsen. Der foreligger ikke praksis på dette område.
(...)
...tale om at pågribe en flygtende person, må karakteren af det begåede forhold, sandsynligheden for, at den pågældende på ny vil gøre sig skyldig i et farligt angreb mv., samt sandsynligheden for, at den pågældende kan pågribes på et senere tidspunkt, indgå i vurderingen af, om anvendelse af skydevåben kan være berettiget. Dette følger af, at brugen af
(...)
- Side 314 -
Skud for at stoppe en brugstyv eller en indbrudstyv må derimod normalt være udelukket. Normalt anses voldtægt som en personfarlig forbrydelse, men skud mod en flygtende voldtægtsforbryder opfylder ikke kravene i PL § 17, medmindre der er tale om en meget grov form for voldtægt og risiko for gentagelse.
(...)
...begåede forbrydelser (også forsøg) mod samfundsvigtige institutioner mv., en pendant til nr. 2 om forhindring af disse forbrydelser, samt forbrydelser omfattet af kap. 12 og 13 i straffeloven. Anvendelse af skydevåben i anledning af begåede forbrydelser mod samfundsvigtige institutioner mv. vil formentlig kun kunne tænkes i egentlige terrorsituationer.
(...)
- Side 315 -
PL § 17, nr. 2 legitimerer nu brug af skydevåben i en sådan situation, hvor nogens liv er i overhængende fare, eller hvor der er en sådan fare for, at den pågældende pådrager sig alvorlige helbredsskader. Gennemgang af praksis viser, at trussel om brug af skydevåben ikke så sjældent finder sted i forbindelse med potentielle selvmordskandidater.
(...)
...udenforstående person for at redde en anden. Da politilovens bestemmelser om magtanvendelse imidlertid også omfatter anvendelse af magtmidlerne mod ting, herunder dyr, er det lettere at forestille sig, at brug af skydevåben kan være på sin plads, f.eks. skud mod dækkende af en vildfaren førerløs lastbil, der er på vej ned mod en børnehave eller lignende.
- Side 338 -
...fysiske greb samt praksis, der må tys til. Her vil både praksis fra domstolene (også erstatningspraksis) og Den Uafhængige Politiklagemyndighed være relevant. At der ikke skal så meget til, før betingelserne for fysisk magtanvendelse i politiloven er overskredet, ses af nedennævnte meget omtalte sag, hvor en video af hændelsen var lagt ud på You Tube.