- Side 274 -
...øvrigt må det antages, at domstolene ved vurderingen af handlingens forsvarlighed vil støtte sig til de detaljerede bestemmelser i PL §§ 17-20 a om skydevåben, gas, hund, stav og peberspray samt de administrative forskrifter, der er udstedt omkring disse samt andre magtmidler. Domstolene er dog naturligvis ikke bundet af de administrative forskrifter.
- Side 280 -
...om evt. strafansvar. Bestemmelsen lyder: »Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.«
- Side 294 -
...derfor også henregnes til de autoriserede midler. Da der er lovgivet om politiets udrykningskørsel, gælder det samme denne. Heraf er de fem første nu lovreguleret i PL §§ 17-20 a, ligesom der er udstedt administrative instrukser, der udfylder disse bestemmelser. Politiloven angiver udtømmende, i hvilke situationer det enkelte magtmiddel kan anvendes.
- Side 324 -
...anvendelsen af hund, der er reguleret. Her må kræves noget mere end hundens blotte tilstedeværelse, der ofte vil være en realitet i forbindelse med mere defensive politiopgaver, såsom bevogtning ved gerningssteder og andre afspærrede områder. Der må tillige foreligge trusler om anvendelsen af hunden eller en egentlig fremrykning med hunden i line.
(...)
- Side 326 -
...store hele henvises til bemærkningerne ved staven. Når der i modsætning til denne bestemmelse er medtaget en bestemmelse i PL § 19, stk. 1, nr. 5, om, at hund kan anvendes for at sikre pågribelse af personer, skyldes det alene, at dette er en i praksis hyppigt forekommende situation. Situationen er reelt indeholdt i PL § 19, stk. 1, nr. 6 eller 7.