- Side 114 -
...beskrivelsen ikke en lang række serviceopgaver samt en række tilfælde, hvor politiet yder bistand til borgere eller andre myndigheder.« Betænkning 1410/2002 om politilovgivning, s. 16. den senere § 2 i politiloven. Konkrete eksempler på serviceopgaver, der ikke umiddelbart er omfattet af beskrivelsen i den dengang gældende retsplejelovs § 108, var:
(...)
Hertil kom en række opgaver, hvor politiet ydede bistand til andre myndigheder. Serviceopgaverne – eller de hjælpende opgaver – blev udmøntet i politilovens § 2, nr. 4, nr. 6 og 7, hvor politiet har til opgave hhv.:
- Side 116 -
Udvalget tog udgangspunkt politilovens § 2, der beskriver politiets opgaver. Ifølge Visionsudvalget er de vigtigste § 2, nr. 3, 2, 1 i dén rækkefølge:
(...)
...nr. 3)at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed (politilovens § 2, nr. 2)at forebygge strafbare forhold, forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed (politilovens § 2, nr. 1)402402. Visionsudvalget (2005), s. 81.
(...)
- Side 117 -
...nærværende bogs problemstilling, når Visionsudvalget kommenterer politiets arbejde med at etablere sikkerhedsforanstaltninger ved særlige arrangementer med høj risiko. Et nært beslægtet område er livvagtsopgaver (fast bevogtning af enkeltpersoner), som udvalget forudser vil få forøget omfang i fremtiden, blandt andet pga. landets trusselssituation:
(...)
- Side 119 -
...til gennem Schengen-konventionen.416416. Visionsudvalget (2005), s. 85. Visionsudvalget var desuden, lige som Politikommissionen havde været det, opmærksom på vigtigheden i, hvorvidt andre myndigheder mv. kan varetage opgaven.417417. Visionsudvalget (2005), s. 85. Og med den pointe er det hernæst relevant at se på opgaver uden politimæssig relevans.
- Side 125 -
...forskellen på de to begreber (formålet over for de konkrete opgaver) eller til, hvorfor udvalget mener, at visse opgaver er vigtigere end andre. Selv om kerneopgaver er hele rapportens præmis, er der tilsyneladende ikke blevet foretaget en definition og afklaring af begrebet, og rapporten hviler altså på en uudtalt antagelse og forventning om konsensus.