- Side 198 -
...skønnes nødvendig og proportional, er et lige så naturligt led i politiets faktiske virksomhed som hjemmeplejens kontrolskemaer i forbindelse med hjemmebesøgene og derfor ikke kræver særskilt udtrykkelig hjemmel. Om ikke andet, må dokumentationen kunne henføres til PL § 2, nr. 7, om andre opgaver, der har en naturlig tilknytning til politiets virksomhed.
- Side 208 -
...over 6 timer. Alligevel er selve indgrebet, hvad enten det sker inden for straffeprocessen eller uden for, i sin natur ikke forskelligt, og det opleves formentlig af den, det går ud over, som lige byrdefuldt. Der må derfor kunne opstilles samme definition af et tvangsindgreb uden for straffeprocessen som den, der benyttes inden for straffeprocessen.
- Side 246 -
...forlade lokalet. Restaurationen er privat område, og vægring mod at forlade dette er i princippet strafbar efter bestemmelserne i straffeloven om husfredskrænkelse, jf. STRFL § 264, stk. 1, nr. 2, og såfremt forholdet anmeldes til politiet, er det omfattet af politiets adgang til strafforfølgning og pligt til at hindre strafbare forhold, jf. PL § 2.
- Side 271 -
...områder, hvor det er legalt at foretage et politimæssigt indgreb, hvilket harmonerer med, at magtanvendelsen typisk er et hjælpemiddel til at gennemføre de formelle indgreb. Der er dog ikke noget krav om, at magtanvendelsen er betinget af, at der er givet et påbud om at efterkomme politiets krav. I nødværgesituationen vil dette som nævnt være umuligt.
(...)
- Side 274 -
...øvrigt må det antages, at domstolene ved vurderingen af handlingens forsvarlighed vil støtte sig til de detaljerede bestemmelser i PL §§ 17-20 a om skydevåben, gas, hund, stav og peberspray samt de administrative forskrifter, der er udstedt omkring disse samt andre magtmidler. Domstolene er dog naturligvis ikke bundet af de administrative forskrifter.
- Side 280 -
...om evt. strafansvar. Bestemmelsen lyder: »Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.«
- Side 294 -
...derfor også henregnes til de autoriserede midler. Da der er lovgivet om politiets udrykningskørsel, gælder det samme denne. Heraf er de fem første nu lovreguleret i PL §§ 17-20 a, ligesom der er udstedt administrative instrukser, der udfylder disse bestemmelser. Politiloven angiver udtømmende, i hvilke situationer det enkelte magtmiddel kan anvendes.