- Side 421 -
...Schweiz, hvor en fysisk infiltration ikke blev anset som en krænkelse af EMRK art. 8, men spørgsmålet er, om dommen, der også lagde vægt på egen skyld ved, at Lüdi havde involveret sig i narkokriminalitet, holder i dag, og hvorvidt en virtuel infiltration i mere lukkede fora i sin natur minder så meget om en aflytning, at art. 8 må anses for krænket.
- Side 521 -
...at afværge en konkret fare og som nævnt bestemmelser af mere forebyggende eller hjælpende karakter. I det følgende vil der derfor i forbindelse med gennemgangen af de forskellige ordensområder og de bestemmelser, der måtte karakteriseres som fareafværgende, tillige blive fokuseret på politiets hjælpende, forebyggende og strafforfølgende virksomhed.
- Side 522 -
...bør være mere vidtgående, er der i loven givet en særskilt hjemmel vedrørende disse grupper, således at der f.eks. kan ske indgreb på abstrakt faregrundlag, ligesom der ikke er nogen tidsfrist for frihedsberøvelsen ved syge, hjælpeløse eller berusede. Ved opløb og forsamlinger har man valgt at fastlægge opgaverne i særskilte bestemmelser under hensyn
- Side 542 -
Politiets opgaver på dette område udspringer dels af politiets almindelige opgave med at afværge fare for de politiretlige beskyttelsesinteresser, dels af den hjælpende funktion, som politiet efter PL § 2, nr. 4, er pålagt.
- Side 549 -
...plejehjemspatient køres tilbage til det plejehjem, han er forsvundet fra. Strafferetlig forfølgning sker ikke så ofte, såfremt der er tale om mentalt utilregnelige, og der alene er sket overtrædelse af ordensbekendtgørelsen eller andre mindre lovovertrædelser, og hvor den umiddelbare reaktion har været en tvangsindlæggelse eller tilbageførsel til institution.
- Side 584 -
Politiets opgave vil umiddelbart være at genoprette orden og sikkerhed efter PL § 2, nr. 2. Ofte vil opgaven kunne klares ved en samtale med parterne på stedet, men til tider vil det være nødvendigt ved magt at skaffe sig adgang til hjemmet for at få parterne i tale og danne sig et overblik over begivenhederne.
(...)
...orden og sikkerhed, herunder om der bør meddeles den ene part et administrativt tilhold. Samtidig søger politiet gennem samtale, henvisning til socialforvaltning og evt. henvisning til forskellige kriseforanstaltninger at forebygge, at situationen gentager sig, jf. PL § 2, nr. 1. Er der børn i hjemmet, underrettes socialforvaltningen af politiet.
- Side 629 -
...gør sig gældende, såfremt indgrebet reelt vil opløse forsamlingen. Godt nok skal politiet efter PL § 2 forhindre kriminalitet, men er det småting som f.eks. at cykle på fortovet under en cyklistdemonstration, eller forstyrrelse af færdslen i øvrigt, kan det være tvivlsomt, om denne gene er tilstrækkelig til at opløse forsamlingen. Se nedennævnte dom.
- Side 745 -
...påvirke andre til at afholde sig fra kriminalitet eller uro. F.eks. slog Københavns Politi konsekvent ned på den vold og uro de observerede i forbindelse med en hot spot-aktion i det københavnske natteliv gennem 2 år, bl.a. med det videregående sigte at få volden i nattelivet minimeret. Den håndhævende indsats blev dermed en del af den præventive opgave.
- Side 768 -
...har været tegn på kriminel adfærd, specifik, over for grupper af børn og unge der har været på kant med loven, eller som viser tegn på at være omsorgs- eller opdragelsessvigtede, og individorienteret, over for personer, som allerede har begået kriminalitet. Det Kriminalpræventive Råds rolle er at være vejledende og koordinerende, men ikke styrende.
- Side 796 -
...virksomhed. Disse mangeartede opgaver dækkes af opgavebeskrivelsen i PL § 2, nr. 7, hvorefter politiet har til opgave »at udføre andre opgaver, der følger af gældende ret eller i øvrigt har en naturlig tilknytning til politiets virksomhed«. I PL § 2, nr. 4, er hjemlet nogle opgaver, hvorefter politiet »yder borgerne bistand i andre faresituationer«.
(...)
- Side 797 -
...senere afsnit i kap. VII om politiets bistand til andre myndigheder. Disse opgaver henhører under PL § 2, nr. 7, som en hjælpeopgave, der efter gældende ret er pålagt politiet, eller som en opgave, der har en naturlig tilknytning til politiets virksomhed med justitsministeriet som ressortministerium. Nedenfor er nævnt nogle typiske serviceopgaver.
- Side 799 -
...på sædvanemæssigt grundlag, som f.eks. administration af hittegods. For nemheds skyld medtages i den nedennævnte gennemgang også enkelte områder, der teoretisk hører til politiets ordensopgaver i forbindelse med tilsynsopgaverne, men som normalt opfattes af borgeren som en serviceopgave og indgår i borgerundersøgelserne om politiets serviceniveau.
(...)
- Side 800 -
...kommunerne, og set fra borgerens synspunkt vil det være en forenkling, at også områder som tilladelser til forlystelser overgår til kommunen, jf. anbefalingerne i betænkning 1343/1997. Også på andre områder synes den specifikke særmyndighed at være nærmere til at administrere et område end politiet, eksempelvis adgangen til at kontrollere virksomheder for
- Side 803 -
...af personalet i andre etater eller udlån af lokaler til kriminalforsorgen. Da politiets arbejdsområde grænser op til – eller er sammenfaldende med – mange andre forvaltningsmyndigheder med det fælles formål at etablere ro, orden og tryghed for borgerne, vil dette samarbejde som oftest ligge i direkte forlængelse af politiets primære ansvarsområder.