- Side 92 -
...a. Landsretten var enig med politiet i, at sagen skulle afvises under henvisning til 6-måneders fristen i § 469, stk. 4, bl.a. fordi afspærringen ikke var en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Politiets manglende vejledning af manden om fristen var dermed ikke et brud på forvaltningslovens § 26, der kunne bevirke, at fristen blev suspenderet.
- Side 126 -
...frihedsberøvelse ske med henblik på at afværge fare for de i bestemmelserne nævnte politiretlige beskyttelsesinteresser (orden, fred eller sikkerhed). Det er i Justitsministeriets praksis lagt til grund, at politiets beslutninger om administrativ frihedsberøvelse efter disse bestemmelser ikke har karakter af afgørelser i forvaltningslovens forstand.
(...)
...betingelser er opfyldt. For det tredje vil beslutningen have et konkret indhold. For det fjerde vil den være rettet udadtil mod eksterne adressater. Og for det femte vil den have bindende virkning for de pågældende adressater. Ved en beslutning om administrativ frihedsberøvelse i henhold til politiloven kan det således siges at blive fastsat, hvad der er
(...)
- Side 128 -
...for den offentlige fred og orden samt enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv. På den baggrund var Justitsministeriet mest tilbøjelig til at mene, at politiets beslutninger om administrativ frihedsberøvelse efter politilovens §§ 5, 8 og 9 ikke udgør afgørelser i forvaltningslovens forstand. Se også U 2017.2695 Ø omtalt i pkt. 1.2.1 ovenfor.