- Side 521 -
...registrerede administrative frihedsberøvelser. Fra 1.001 i 2005 til ca. 4.300 i 2015. Især ses antallet af frihedsberøvelse efter § 5 ses at være steget markant fra år 2009, sandsynligvis fordi frihedsberøvelserne ved kollektive uroligheder registreres her, selv om der specifikt er en gerningskode for forsamlinger og opløb. Her er der kun få regi-
(...)
- Side 522 -
...stk. 4, kan frihedsberøves op til 6 timer, så kan det i den konkrete situation alligevel have været uberettiget at berøve barnet friheden i 4 timer. Dels kunne et mindre indgreb have været tilstrækkeligt, f.eks. et påbud, dels kan omstændighederne være sådanne, at det ikke har været nødvendigt eller proportionalt med så langvarig en frihedsberøvelse.
...bør være mere vidtgående, er der i loven givet en særskilt hjemmel vedrørende disse grupper, således at der f.eks. kan ske indgreb på abstrakt faregrundlag, ligesom der ikke er nogen tidsfrist for frihedsberøvelsen ved syge, hjælpeløse eller berusede. Ved opløb og forsamlinger har man valgt at fastlægge opgaverne i særskilte bestemmelser under hensyn
- Side 529 -
...eller sygdommen. Det kan efter omstændighederne være uforsvarligt at transportere et sygt eller beruset barn. Anbringelse i detention af et beruset barn under 14 år må dog som alt overvejende hovedregel ikke udstrække sig ud over 4 timer. Det bemærkes herved, at der er særligt strenge betingelser i § 12 for at anbringe et beruset barn i detentionen.
- Side 534 -
...dækker bestemmelsen også de situationer, hvor den berusede er til fare for andre eller til fare for den almindelige orden og sikkerhed. Når disse forhold behandles i denne bestemmelse og ikke skal henføres under PL § 5, skyldes det de særlige hensyn, der bør tages til den berusede, jf. at bestemmelsen også dækker indgreb over for berusede børn, PL § 12.
- Side 562 -
...eller fare for sikkerheden vil normalt finde sted med hjemmel i PL § 5, men som det er omtalt foran i kap. III, kan det også tænkes, at politiet skrider ind efter den mere detaljerede ordensbekendtgørelse, hvad enten forholdet følges op med en strafpåstand eller ej. Også andre love kan komme i betragtning. Nedenfor er nævnt nogle typiske ordensopgaver.
(...)
- Side 565 -
Den generelle ordensbestemmelse findes som nævnt i PL § 5, der har afløst RPL § 108. Bestemmelsen lyder:
(...)
...op i en elmast, er det PL § 5, der skal anvendes, såfremt det skønnes, at beruselsen ikke gør den pågældende ude af stand til at tage vare på sig selv. Nok er han i en faresituation, men denne fare er ikke betydeligt forværret pga. beruselsen. Er det derimod en sanseløst beruset, der sidder og svajer i en trætop, er det PL § 11, der skal benyttes.
(...)
- Side 566 -
...grundsætninger om nødvendighed, mindste middel og proportionalitet gælder naturligvis også ved tvangsindgreb i medfør af PL § 5. Det kan derfor være unødvendigt med en frihedsberøvelse, fordi et påbud om at passere gaden er tilstrækkeligt, og frihedsberøvelse for en bagatelagtig ordensforseelse vil ofte være uproportional i forhold til faren. Se kap. IV.
(...)
- Side 567 -
...ikke forpligtet til forinden nærmere at vurdere, hvorpå hjemlen formelt skal støttes. Der kan således forekomme situationer, hvor f.eks. en frihedsberøvelse eller husundersøgelse iværksættes uden for strafferetsplejen, men senere overgår til at være en anholdelse eller ransagning, fordi der skønnes at være grundlag for strafforfølgning. Se kap. III.
(...)
- Side 568 -
...Visitationen af tøj og medbragte effekter sker ved den del af rettens personale, der har fået uddannelse heri, se RPL § 27 a og den tilknyttede BEK nr. 665 af 19. maj 2015. Såfremt man nægter at lade sig visitere, vil man blive afvist. Indførelsen af denne adgangskontrol ændrer ikke på, at det er politiet, der etablerer adgangskontrollen ved risiko-retssager.
(...)
...en strand − fordi de forstyrrer den offentlige orden eller sikkerhed. Da § 4 alene kræver, at der foreligger en abstrakt fare for de politiretlige beskyttelsesinteresser, kunne det være fristende at benytte denne hjemmel i en situation, hvor det konkrete farekrav i § 5 hindrede, at der blevet givet et påbud til de pågældende personer om at forsvinde
(...)
- Side 569 -
...imidlertid saglighedsprincippet ikke er sat ud af spil, må det dog kræves at visitationen sker med henblik på at forebygge, at nogen foretager de nævnte strafbare handlinger, dvs. politimanden vil ikke have hjemmel til at visitere en person som helt åbenbart ikke har våben på sig, f.eks. en ældre gangbesværet dame eller en person uden tøj. Legemsbesigti-
(...)
- Side 574 -
...eller andre, i hvis varetægt børnene er. Tilsidesættelse straffes med bøde. Det er således ikke tilstrækkeligt at opsætte et skilt med »legende børn« og alene lade bilisterne tage ansvaret for en evt. påkørsel. Også bestemmelsen i OBK § 15 om forbud mod færdsel på isen og de midlertidige påbud, der kan gives efter OBK § 17, er af forebyggende karakter.
(...)
- Side 575 -
Som det mindre i det mere må politiet også kunne påbyde den pågældende at vise evt. identitetspapirer, såfremt det skønnes, at han bærer sådanne på sig. Såfremt dette påbud ikke efterkommes, kan han personvisiteres – inden for straffeprocessen efter RPL § 792 a, stk. 1 – uden for straffeprocessen efter PL § 5.
(...)
...anvendelsesområde vil navnlig være situationer, hvor en person udgør en fare for andre eller den offentlige orden og sikkerhed. Situationer, hvor indgreb over for en person gennemføres af hensyn til den pågældende selv, vil formentlig i praksis oftest være omfattet af de særlige bestemmelser om børn, berusere og syge og hjælpeløse, se foran. Der kan dog
(...)
- Side 576 -
...ventede på at komme ind. Politiet frygtede, at en gruppe på mellem 25-30 unge mænd ville angribe Hassan, og at der ville opstå voldsom tumult, hvor det ville blive nødvendigt for politiet at anvende stave og peberspray for at opretholde ro og orden. På den baggrund var der også blevet tilkaldt yderligere politi. Under henvisning til PL § 5, stk. 2, valg-
(...)
- Side 577 -
...ikke ubetydelig fare for sikkerheden eller orden som grundlag for politiets indgriben. I praksis kan det dreje sig om, at politiet skaffer sig adgang til en virksomhed eller et privat hjem for at lukke for en glemt vandhane, der er ved at bevirke oversvømmelse, eller skaffer sig adgang for at forhindre et gasudslip, der er til fare for de omboende.
(...)
- Side 581 -
...lagt til grund, at fratagelsen af telefonen havde til formål at hindre yderligere uberettigede opkald. Politiforretningen måtte på den baggrund anses for hjemlet i PL § 5, stk. 2, nr. 3, jf. stk. 1, hvorfor truslerne var fremsat i forbindelse med politiassistenternes lovlige tjenestehandling. T var derfor skyldig i overtrædelse af STRFL § 119, stk. 1.
- Side 582 -
...sikkerhed ofte truet, og i så fald er der hjemmel, også i PL § 5, til at beskytte denne i den private sfære. Flere undersøgelser af vold i parforhold259259. Se 6. udgave. viser omfanget af partnervold, der især går ud over kvinderne, som tillige udsættes for mere rå og brutal vold end mændene. Det skønnes, at omkring 38.000 kvinder og 19.000 mænd hvert år
(...)
- Side 584 -
...orden og sikkerhed, herunder om der bør meddeles den ene part et administrativt tilhold. Samtidig søger politiet gennem samtale, henvisning til socialforvaltning og evt. henvisning til forskellige kriseforanstaltninger at forebygge, at situationen gentager sig, jf. PL § 2, nr. 1. Er der børn i hjemmet, underrettes socialforvaltningen af politiet.
- Side 597 -
...ske fra hvilken som helst telefon, har det intet formål at inddrage den pågældendes telefon. Det synes derfor nødvendigt med en lovændring, såfremt også denne form for fredsforstyrrende adfærd bør kunne bære et tilhold. OBK § 3 med bødestraf vil være relevant. Spørgsmålet om aktindsigt i disse sager er behandlet af Karsten Bo Knudsen i J 1987.241.
- Side 602 -
...hjemlen i § 9 skal benyttes, når tilbageholdelsen sker med henblik på bortvisning af den pågældende (lex specialis). Sker tilbageholdelsen derimod først og fremmest for at opretholde orden og sikkerhed, herunder sikkerheden for evt. børn, eller fordi den pågældende er beruset, og ikke kan tage vare på sig selv, bør politilovens bestemmelser benyttes.
- Side 612 -
...uanset om der er krav om entré. En privat forsamling kan ændre karakter til en offentlig ditto, såfremt der ikke føres tilstrækkelig adgangskontrol.286286. Danmarks Riges Grundlov, kommenteret, s. 475. Politiets opgaver og beføjelser i forbindelse private forsamlinger må finde deres hjemmel i PL § 5, andre særlove eller straffelovens bestemmelser.
(...)
- Side 616 -
...i ca. 3 timer i forbindelse med afviklingen af en demonstration vendt mod Dansk Folkeparti. De havde krævet erstatning for denne tilbageholdelse efter de almindelige erstatningsregler. Forholdet blev bedømt efter PL § 5 og ikke PL § 8 som af forsvareren påstået, idet de tre havde forladt demonstrationen i et privat ærinde, da de blev tilbageholdt.
(...)
- Side 619 -
...det samme begivenhedsforløb – at en let sortering var tilstrækkelig, også set i lyset af at en grundigere sortering og registrering ville have medført en forlænget frihedsberøvelse. Derfor havde den foretagne frihedsberøvelse af gruppen af festdeltagere både været nødvendig og det mindst indgribende middel i det pågældende tilfælde og dermed lovlig.
(...)
- Side 622 -
...formålet med indgrebet. Der bør således også skelnes mellem om en tilbageholdelse på stedet af flere uromagere i en halv time, alene sker med henblik på at hindre dem i fortsat at ødelægge et igangværende arrangement efter PL § 5, f.eks. et politikermøde, eller det sker for at registrere dem med henblik på en senere bøde for overtrædelse af OBK § 3.
(...)
- Side 631 -
...opløb udgør en fare for ordenen, freden og sikkerheden. Det særlige ved § 9 er således de formelle krav, der stilles i stk. 5, før politiet med magt kan skille opløbet, samt at bestemmelsen – i modsætning til forbud og opløsning af en forsamling − også kan benyttes i forbindelse med indendørs forsamlinger og ikke er afhængig af, at freden er truet.
(...)
- Side 632 -
...opløse mængden eller det reelle indgreb, magtanvendelsen, ulovlig, såfremt betingelserne i PL § 5 − som § 9 jo er bygget over − er til stede, samtidig med at magtanvendelsen ligger inden for politiets beføjelser. Imidlertid kan den manglende tilkendegivelse fra politiet netop bevirke, at det formelle indgreb, f.eks. en frihedsberøvelse, bliver ulov-
- Side 634 -
Som nævnt findes der ikke en generel bestemmelse om indgreb over for disse som ved forsamlinger, men den almindelige ordens- og sikkerhedsbestemmelse i PL § 5 samt evt. særlige bestemmelser i andre love, der må benyttes.
(...)
...omstændighederne kan forholdet forfølges straffeprocessuelt. I så fald sigtes den pågældende for forsøg på vold, og æggene beslaglægges. Dette kræver dog, at politiet har en rimelig grund til at mistænke den pågældende for at ville gøre brug af æggene. Bestemmelsen vil især have relevans ved større begivenheder som fodboldkampe, præsidentbesøg eller topmøder.
(...)
...beføjelser, som politiet har efter § 5, med tillæg af en hjemmel til at sprede opløbet. Et opløb defineres som en tilfældig og helt uorganiseret sammenstimlen af mennesker, der truer freden eller orden og sikkerheden (har tumultarisk karakter). Går en forsamling over til at blive et opløb, antages freden automatisk at være truet, jf. PL § 7, stk. 6.
- Side 644 -
...udsat for en konkret fare for forstyrrelse, hvilket f.eks. vil være tilfældet, såfremt husbesætterne kaster ting efter forbipasserende, brækker brosten op af gaden eller i øvrigt forstyrrer de omkringboende. Hjemlen til at skride ind må søges i PL §§ 5-9, alt efter om besætterne må karakteriseres som en gruppe mennesker, en forsamling eller et opløb.
- Side 654 -
...rundskrivelse til politikredsene fastsat nogle retningslinjer om afgrænsning og hurtig sortering i forbindelse med indgreb over for en samlet gruppe personer. Det fremgår tillige af retningslinjerne, at politiet på forhånd skal forsøge at afgrænse den »farlige« gruppe i demonstrationen og holde denne gruppe samlet, således at politiet løbende har overblik
- Side 664 -
BRD 13.09.2005 København 5 Brøndbyfans blev sammen med 49 andre tilbageholdt af politiet i Aalborg i m.a. PL § 5, stk. 3, i ca. 6 timer, en enkelt nogle minutter mere. Tilbageholdelsen skete i forbindelse med en kamp mellem Brøndby og AB, hvor de respektive tilhængere var ved at ryge i totterne på hinanden. Se omtalen foran i kap. III og IV.
(...)
- Side 669 -
...speciallov. Med henblik på at undgå at tilhængerne af de to klubber geråder i slagsmål på vej til eller fra kampen, er det i flere tilfælde sket, at politiet gennem påbud med hjemmel I PL § 5 har måttet tvangstransportere de to fangrupper ad ruter, så de ikke mødtes eller sørge for, at de blev transporteret direkte til eller fra stadion, jf. U 2004.264 ØLD.
(...)
- Side 670 -
...med urolighedernes organiserede karakter, omfang og tidsmæssige udstrækning samt længden af de konkrete fristoverskridelser, at betingelserne for at frihedsberøve de pågældende i medfør af PL § 5, stk. 3, i mere end 6 timer havde været opfyldt. Frihedsberøvelserne blev herefter kendt lovlige, og politiet blev frifundet for påstandene om erstatning.
- Side 686 -
...består forskellige muligheder for at gribe ind for de forskellige myndigheder på det samme område, idet politiloven overordnet må udfylde betingelserne for de indgreb, hvori politiet deltager. Beredskabsloven synes ikke på dette punkt at være nogen »lex specialis« i forhold til politiloven. I praksis lader der dog ikke til at være nogle problemer.
- Side 714 -
...forekomme kunstigt, at der ikke kan ske en umiddelbar inddragelse af førerretten. Dette måtte i så fald ske ud fra nødretlige betragtninger. Mere effektivt synes der dog at kunne skrides ind med hjemmel i PL § 5 ved at beslaglægge den pågældendes køretøj, såfremt føreren insisterer på at køre videre. Der findes dog ikke eksempler fra praksis på dette.
- Side 741 -
...helt eller delvist, såfremt udnyttelse af tilladelse giver anledning til uorden eller væsentlig gene for naboer eller forbipasserende. Er der tale om grov uorden nærmende sig strafbart forhold, kan der formentlig også blive tale om indgreb efter PL § 5, således at aktiviteten direkte forbydes. Efter restaurationsloven kan offentlig optræden forbydes.