- Side 522 -
...stk. 4, kan frihedsberøves op til 6 timer, så kan det i den konkrete situation alligevel have været uberettiget at berøve barnet friheden i 4 timer. Dels kunne et mindre indgreb have været tilstrækkeligt, f.eks. et påbud, dels kan omstændighederne være sådanne, at det ikke har været nødvendigt eller proportionalt med så langvarig en frihedsberøvelse.
- Side 565 -
Uro i forbindelse med forsamlinger og forhold der har udartet i opløb, er selvstændig reguleret i PL §§ 8 og 9 og omtales i et senere afsnit. Også de mange særlove, der hjemler politiet indgrebsmuligheder i specielle situatio-
- Side 609 -
...at fastslå, hvornår en menneskemængde falder ind under forsamlingsbegrebet. Indgreb over for forsamlinger og forsamlingsdeltagere er reguleret i PL §§ 7 og 8. Drejer det sig ikke om en forsamling, må bestemmelserne i PL § 9 om opløb, § 5 om forstyrrelse af orden og sikkerhed eller evt. straffelovens eller ordensbekendtgørelsen bestemmelser anvendes.
- Side 616 -
...i ca. 3 timer i forbindelse med afviklingen af en demonstration vendt mod Dansk Folkeparti. De havde krævet erstatning for denne tilbageholdelse efter de almindelige erstatningsregler. Forholdet blev bedømt efter PL § 5 og ikke PL § 8 som af forsvareren påstået, idet de tre havde forladt demonstrationen i et privat ærinde, da de blev tilbageholdt.
(...)
...skyldes forsamlingsbegrebets natur af at være en menneskemængde forsamlet om en meningstilkendegivelse. Der må derfor accepteres visse mindre gener, f.eks. råben, højrøstet syngen eller kortvarige færdselshindringer, som politiet ellers ville kunne gribe ind over for, hvis de var forvoldt af enkeltpersoner eller tilfældigt sammenstimlede personer.
(...)
...mod dette. Stemningen blev beskrevet som ophidset og støjende af de tilstedeværende 11 politifolk. Indsatslederen besluttede 3 minutter efter ankomsten af bussen at anholde samtlige tilstedeværende for at forhindre yderligere uro og for at sikre gerningsmændene til hærværket. Demonstranterne var ikke forinden blevet bedt om at forlade området. Lands-
(...)
- Side 617 -
...bide en politiassistent i hånden under anholdelsen eller § 121 ved at kalde en anden politiassistent »idiot« og »møgso« Derimod blev hun domfældt for vold efter STRFL § 244. PL. § 9 indeholdt ikke hjemmel for en frihedsberøvelse, da det ikke drejede sig om et opløb, og hverken OBK § 3 eller PL § 8 kunne anvendes efter det om demonstrationen oplyste.
(...)
...adgangen. Byretten fandt T skyldig, men i landsretten blev hun frifundet. Landsretten lagde herunder vægt på karakteren af de råbte slagord samt til PL § 8, stk. 1, hvorefter politiet ved offentlige forsamlinger under åben himmel alene kan gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anledning til betydelig forstyrrelse af den offentlige orden.
(...)
...således »noget mere« for deltagerne i en forsamling, når det drejer sig om en adfærd, der er potentielt strafbar efter ordensbekendtgørelsen. Det er forståeligt nok, da det i praksis vil være vilkårligt om adfærden, i de mere bagatelagtige sager, bedømmes som et strafbart forhold, eller et forhold der blot giver anledning til indgreb efter PL § 8.
(...)
...klimatopmødet i december 2009 blev næsten 1000 mennesker, i forbindelse med et demonstrationsoptog, tilbageholdt af politiet i en knibtangsmanøvre, efter at der var blevet begået hærværk mv. af en gruppe sortklædte personer, den såkaldte »sorte blok«. Landsretten nåede til det resultat, at politiet havde hjemmel i PL § 8 til at tilbageholde medlemmer-
(...)
- Side 618 -
...frihedsberøvelse fandtes derimod at være unødvendig og ud over det mindst tilstrækkelige middel, da politiet, selv om der var småepisoder på broen i forbindelse med visitationen måtte vurderes at have fuld kontrol over situationen, efter at have visiteret de pågældende. De 33 klagere fik herefter erstatning på objektivt grundlag efter Rigsadvokatens takster.
(...)
- Side 619 -
...det samme begivenhedsforløb – at en let sortering var tilstrækkelig, også set i lyset af at en grundigere sortering og registrering ville have medført en forlænget frihedsberøvelse. Derfor havde den foretagne frihedsberøvelse af gruppen af festdeltagere både været nødvendig og det mindst indgribende middel i det pågældende tilfælde og dermed lovlig.
(...)
...lov foreskrevet forpligtelse«. Denne forpligtelse kan ikke blot være den almindelige forpligtelse til at efterkomme landets love, men der må kræves en eller anden konkretisering af den aktuelle pligt, enten ved at de/den pågældende på forhånd er advaret om konsekvenserne af ikke at overholde den specifikke lov, eller direkte er blevet påbudt at over-
(...)
- Side 620 -
...forsøge sig med et sådant. I særlige tilfælde kan dette dog ikke lade sig gøre på grund af urolighedernes omfang, eller fordi støjen gør det umuligt at råbe forsamlingsdeltagerne op. Så vidt det kan læses ud fra sagen Swabe mod Tyskland, havde der intet været til hinder for at give denne et konkret påbud om at fjerne bannerne eller forlade stedet.
(...)
- Side 628 -
...enkeltindivider. Men identificerer forsamlingen sig som sådan med uromagerne, kan der blive tale om at skride ind mod denne. Da det imidlertid her drejer sig om en indgriben mod en grundlovssikret ret til at samle og ytre sig, bør der foreligge et klart underbygget skøn om, at forsamlingen som sådan udgør en tilstrækkelig fare, før der gribes ind.
- Side 644 -
...udsat for en konkret fare for forstyrrelse, hvilket f.eks. vil være tilfældet, såfremt husbesætterne kaster ting efter forbipasserende, brækker brosten op af gaden eller i øvrigt forstyrrer de omkringboende. Hjemlen til at skride ind må søges i PL §§ 5-9, alt efter om besætterne må karakteriseres som en gruppe mennesker, en forsamling eller et opløb.
- Side 651 -
...udslusningen blev stoppet, da den sortklædte blok begyndte at klæde sig om i andre farver. Landsretten måtte derfor lægge til grund, at det ikke kun var et begrænset antal fredelige demonstranter, der var blevet frihedsberøvet i strid med PL § 8, stk. 4. På dette grundlag blev frihedsberøvelsen af de 178 anset for ulovlig og i strid med EMRK art. 5, stk. 1.
(...)
- Side 653 -
...kan blive aktuelt at foretage masseanholdelser,at der ved sådanne aktioner er sundhedsfaglig kompetence til stede så risikoen for at de anholdte/tilbageholdte lider helbredsmæssig overlast, bliver mindst mulig, ogat politiet ved sådanne aktioner foretager de fornødne afhøringer hurtigst muligt så varigheden af tilbageholdelsen bliver kortest mulig.
(...)
...Byretten fandt imidlertid ikke i nogen af disse forhold, at anklagemyndigheden havde ført tilstrækkeligt bevis for, at de enkelte erstatningssøgende havde været deltagere i urolighederne eller på anden måde havde tilsluttet sig disse. Begrundelsen svarer til Højesterets begrundelse i U 1996.639 H, der imidlertid angik strafansvar efter STRFL § 134 a.
(...)
...frihedsberøvelse fandtes derimod at være unødvendig og ud over det mindst tilstrækkelige middel, da politiet, selv om der var småepisoder på broen i forbindelse med visitationen måtte vurderes at have fuld kontrol over situationen, efter at have visiteret de pågældende. De 33 klagere fik herefter erstatning på objektivt grundlag efter Rigsadvokatens takster.
(...)
- Side 654 -
...rundskrivelse til politikredsene fastsat nogle retningslinjer om afgrænsning og hurtig sortering i forbindelse med indgreb over for en samlet gruppe personer. Det fremgår tillige af retningslinjerne, at politiet på forhånd skal forsøge at afgrænse den »farlige« gruppe i demonstrationen og holde denne gruppe samlet, således at politiet løbende har overblik