Tillægsbetænkning over lovforslag nr. 2008/1 TBL 185 af 22. september 2009

Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside

Oversigt (indholdsfortegnelse)

Bilag 1

Bilag 2

Den fulde tekst

Tillægsbetænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 27. maj 2009

Tillægsbetænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om ansvaret for og styringen af denaktive beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ogforskellige andre love samt om ophævelse af lov om supplerendeaktiviteringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse

(Etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.)

[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2009 og var til 1. behandling den 22. april 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 20. maj 2009. Lovforslaget var til 2. behandling den 26. maj 2009, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.

Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.

Samråd

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 3 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålene i et samråd i Arbejdsmarkedsudvalget den 27. maj 2009. Beskæftigelsesministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålet.

Spørgsmål

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets spørgsmål til lovforslag nr. L 184 til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.

Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse.

Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at den økonomiske krise nu slår fuldt igennem i ledigheden. Siden juni 2008, hvor arbejdsløsheden var i bund med 47.000 fuldtidspersoner, er arbejdsløsheden steget med i alt ca. 35.000 personer. Arbejdsløsheden er nu på 82.100 fuldtidspersoner.

Alt tyder på, at de økonomiske konjunkturer ikke retter sig før 2011, og nye prognoser fra Nationalbanken viser, at ledigheden vil toppe med ca. 190.000 ledige i 2011.

Den store stigning i ledigheden stiller store krav til beskæftigelsesindsatsen. Hvis ikke den fungerer, vil det gå ud over de mange danskere, der bliver fyret.

Midt i den økonomiske krise har regeringen – støttet af Dansk Folkeparti – valgt at fremsætte forslag om, at beskæftigelsesindsatsen skal samles i kommunerne.

Det er en stærkt problematisk beslutning, som har mødt stor modstand fra bl.a. Dansk Arbejdsgiverforening.

Der er flere begrundelser for, at overflytningen af beskæftigelsesindsatsen til kommunerne skal annulleres.

For det første er der allerede nu i kommunerne store problemer med at overholde lovens krav om rettidighed i tilbuddene til de ledige. Netop den manglende rettidighed i tilbuddene til ledige i kommunerne kritiseres skarpt i en helt ny rapport fra Rigsrevisionen.

Rigsrevisionen konkluderer: »Det er Rigsrevisionens samlede vurdering, at jobcentrene ikke i tilstrækkelig grad lever op til de lovkrav, der gælder på beskæftigelsesområdet. Der er stor forskel på, i hvilken grad jobcentrene opfylder disse krav. Det betyder, at mange jobcentre ikke sikrer, at kontanthjælpsmodtagere får og deltager i den beskæftigelsesindsats, de har ret og pligt til. Samtidig modtager nogle kommuner uberettiget statsrefusion. Rigsrevisionen finder, at jobcentrenes beskæftigelsesindsats på disse områder er utilfredsstillende.« En så bastant kritik fra Rigsrevisionen er i sig selv et entydigt argument for ikke at tilføre de kommunale jobcentre flere opgaver.

For det andet har regeringen skruet en finansieringsmodel sammen, som er så uigennemskuelig, at beskæftigelsesministeren ikke har set sig i stand til at svare på spørgsmål om de konkrete økonomiske konsekvenser for hver enkelt kommune. Der er ingen tvivl om, at der vil være kommuner, der kommer til at spare på børneområdet, ældreområdet eller vedligeholdelsen af vejene for at finansiere stigende ledighed. Sandheden er nemlig, at regeringen kun har lovet at holde kommunerne skadesløse under ét. Med andre ord vil der være kommuner, der taber stort på denne ordning.

For det tredje vil en gennemførelse give et mindre fleksibelt og mobilt arbejdsmarked, idet de 91 kommunale jobcentre primært vil have fokus på at sørge for egne ledige inden for kommunegrænsen.

For det fjerde er finansieringsmodellen skruet sammen på en sådan måde, at aktiveringsloftet på 18.500 kr. vil føre til, at de arbejdsløse fremover skal aktiveres i både billig, løntrykkende og konkurrenceforvridende aktivering, hvis de skal have fuld aktivering. Hvis aktiveringen skal holdes inden for beløbet på 18.500 kr., vil det betyde, at man mange steder bliver nødt til at lave den såkaldte madpakkeaktivering.

For det femte forringes kommunernes vilkår i finansieringsmodellen fra 2010 og frem. Hvor staten i 2010 betaler de første 18 uger af ledigheden med 100 pct. refusion, så vil der ske en nedtrapning over de næste 4 år, således at det kun vil være de første 4 uger. Her forsøger regeringen at løse cirklens kvadratur ved at sige, at den afholder alle udgifter, men den snyder på vægten, for det kan ikke samtidig lade sig gøre at give kommunerne incitamenter til at spare på de selv samme dagpenge. Det kan kun gå ud over de arbejdsløse.

For det sjette er der en række uafklarede punkter, som også er en potentiel bombe under den kommunale økonomi: Hvem skal f.eks. betale for en opgradering af it-systemerne, så kommunerne, jobcentrene og a-kasserne kan tale sammen? Vi ved fra kommunalreformen, at det koster millioner af kroner alene i omlægning, og hertil kommer driften.

For det syvende er regeringen ude i falsk varebetegnelse. Man taler om en kommunalisering, men rettelig burde der være tale om privatisering, for med lovforslaget skal kommunerne udlicitere opgaven for at få 50 pct. i refusion fra staten.

Til disse syv markante problemer skal lægges, at det er særdeles problematisk, at regeringen vil nedlægge Arbejdsmarkedets Ankenævn og lade sagerne overgå til Ankestyrelsen. Det er tydeligt, at regeringen med den aktion betaler tilbage for den underkendelse, som tidligere beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen fik af Arbejdsmarkedets Ankenævn i den såkaldte feriedagpengesag – en sag, som indtil nu har kostet staten godt 400 mio. kr.

Alene organiseringen af området i Ankestyrelsen er problematisk, bl.a. fordi det fremover vil være sådan, at den ene af to ankechefers stemme vil være udslagsgivende ved stemmelighed. Kort sagt bliver afgørelser altid, som ankecheferne ønsker – eller som deres politiske chef kræver. Ankestyrelsen kan således sætte sig på hele magten.

Endvidere er Ankestyrelsen et statsligt organ, som dels beskæftiger sig med klager, dels med servicering af Folketing og regering. Det giver anledning til tvivl om, hvorvidt styrelsen vil træffe afgørelser, der er i modstrid med ministerens holdninger.

Hvis man ikke vil spille hasard med den berømte danske arbejdsmarkedsmodel, er det nødvendigt at stoppe den hasarderede sammenlægning af den kommunale og den statslige beskæftigelsesindsats, som lovforslaget lægger op til.

For S, SF, RV og EL er ligestilling en kerneværdi i velfærdssamfundet og dermed skal vi gøre, hvad vi kan for at bryde det kønsopdelte arbejdsmarked. Derfor er det vigtigt for os at understrege, at ligestillingen også skal sikres i forhold til indsatsen i det enstrengede beskæftigelsessystem.

Samlet set kan partierne derfor ikke stemme for en vedtagelse af lovforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.

Jens Vibjerg V Peter Juel Jensen V Louise Schack Elholm V Sophie Løhde V Bent Bøgsted DF Colette L. Brix DF Knud Kristensen KF fmd. Charlotte Dyremose KF Anders Samuelsen LA Torben Hansen S Anne‑Marie Meldgaard S Lone Møller S nfmd. Leif Lahn Jensen S Eigil Andersen SF Karsten Hønge SF Morten Østergaard RV Line Barfod EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
2
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 185

Bilagsnr.

Titel
20
Betænkning afgivet den 20. maj 2009
21
Statsrevisorernes beretning om kommunernes beskæftigelsesindsats over for kontanthjælpsmodtagere
22
Pressemeddelelse: Åbent samråd den 27. maj 2009 om Statsrevisorernes beretning om kommunernes beskæftigelsesindsats
23
1. udkast til tillægsbetænkning
24
Kopi af svar på spm. 49 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 27. maj 2009 om samrådsspørgsmål E-G, fra beskæftigelsesministeren

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 185

Spm.nr.
Titel
60
Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 20. maj 2009 om samrådsspørgsmål C, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
   

Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 185

Samråds-spm.nr.
Titel
D
Samrådsspm. om ministerens kommentarer til den af Rigsrevisionen og Statsrevisorerne fremførte kritik, til beskæftigelsesministeren
E
Samrådsspm. om, hvilke overvejelser beretningen giver anledning til for så vidt angår at stoppe kommunaliseringen af jobcentrene, til beskæftigelsesministeren
F
Samrådsspm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage på baggrund af KL’s (Kommunernes Landsforening) henvendelse på L 185 – bilag 14 og svar på L 185 spørgsmål 41 med henblik på at sikre, at ingen kommuner taber på kommunaliseringen, til beskæftigelsesministeren

Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål på L 184 til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå

Spørgsmål 30 og beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Socialistisk Folkeparti. Spørgsmål 46-48 og beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Socialdemokratiet.

Spørgsmål 30:

Ministeren bedes udarbejde en tilsvarende oversigt over konsekvenserne for de enkelte kommuner med en stigning i ledigheden til henholdsvis 100.000, 120.000, 140.000 og 160.000 i 2010.

Svar:

Jeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmål 1 med hensyn til beregninger af de økonomiske konsekvenser for de enkelte kommuner ved en stigning i ledigheden til 160.000 i 2010. Disse beregninger er foretaget med nogle forudsætninger om udviklingen i ledigheden, som stort set svarer til forudsætningerne i LO’s beregninger.

Der er derudover for det første foretaget tilsvarende beregninger af de økonomiske konsekvenser for kommunerne af en stigning i bruttoledigheden til 100.000, jf. tabel 1 i bilaget. Det forudsættes, at bruttoledigheden ved fastsættelsen af det foreløbige merudgiftsbehov skønnes at udgøre 90.000 i 2010. Det forudsættes endvidere, at bruttoledigheden ved midtvejsreguleringen skønnes at udgøre 95.000 i 2010. Efterreguleringen foretages på grundlag af en bruttoledighed på 100.000 i 2010, som er fordelt på kommuner og landsdele efter fordelingen af bruttoledigheden i slutningen af 2004.

For det andet er der foretaget beregninger af de økonomiske konsekvenser for kommunerne af en stigning i bruttoledigheden til 120.000, jf. tabel 2 i bilaget. Det forudsættes, at bruttoledigheden ved fastsættelsen af det foreløbige merudgiftsbehov skønnes at udgøre 110.000 i 2010. Det forudsættes endvidere, at bruttoledigheden ved midtvejsreguleringen skønnes at udgøre 115.000 i 2010. Efterreguleringen foretages på grundlag af en bruttoledighed på 120.000 i 2010, som er fordelt på kommuner og landsdele efter fordelingen af bruttoledigheden i slutningen af 2004.

For det tredje er der foretaget beregninger af de økonomiske konsekvenser for kommunerne af en stigning i bruttoledigheden til 140.000, jf. tabel 3 i bilaget. Det forudsættes, at bruttoledigheden ved fastsættelsen af det foreløbige merudgiftsbehov skønnes at udgøre 130.000 i 2010. Det forudsættes endvidere, at bruttoledigheden ved midtvejsreguleringen skønnes at udgøre 135.000 i 2010. Efterreguleringen foretages på grundlag af en bruttoledighed på 140.000 i 2010, som er fordelt på kommuner og landsdele efter fordelingen af bruttoledigheden i slutningen af 2004.

Spørgsmål 46:

Ministeren bedes oversende en oversigt over konsekvenserne for landets kommuner, når kommunaliseringen er gennemført og fuldt ud implementeret og ved en stigning i ledigheden til 160.000.

Svar:

Spørgsmålet forstås således, at der ønskes så realistisk et bud som muligt på konsekvenserne for de enkelte kommuner, forudsat at ledigheden på landsplan udgør 160.000 og at der kun ydes fuld kompensation for de første 4 uger af ledighedsperioden.

Konsekvenserne for den enkelte kommune afhænger af, hvordan ledigheden i kommunen udvikler sig i forhold til ledighedsudviklingen i den landsdel, som kommunen tilhører. Et egentligt skøn over konsekvenserne for den enkelte kommune ved en ledighedsstigning til 160.000 på landsplan kræver derfor, at der skønnes over ledighedsudviklingen i hver enkelt af landets 98 kommuner.

Skøn for ledighedsudviklingen foretages kun på landsplan og er selv på landsplan forbundet med en vis usikkerhed. Det er derfor i sagens natur ikke muligt på en meningsfuld måde at lave et selvstændigt skøn over ledighedsudviklingen i hver enkelt af landets kommuner.

Det er på den baggrund, at der ikke er lavet et egentligt skøn over, hvordan finansieringsomlægningen vil påvirke den enkelte kommune i de kommende år.

Der har i tidligere svar til Arbejdsmarkedsudvalget været lavet beregninger, der baserer sig på forskellige forudsætninger om, hvordan ledigheden i hver enkelt af landets kommuner vil udvikle sig i de kommende år. Således er der i bl.a. svaret på spørgsmål 41 taget udgangspunkt i, at ledigheden fra 2008 til 2010 vil stige på samme måde, som den tilsvarende er faldet fra 4. kvartal 2004 til 2008. Dette er i sagens natur en meget hypotetisk beregning, og der kunne vælges andre forudsætninger, der ville give et andet resultat.

Da der ikke kan skønnes over ledighedsudviklingen i de enkelte kommuner i de kommende år vil det mest neutrale udgangspunkt for beregningerne være, at det forudsættes at ledigheden i alle kommuner udvikler sig på samme måde som landsgennemsnittet. En sådan neutral beregning vil vise, at finansieringsomlægningen ingen økonomiske konsekvenser har for kommunerne, idet det kun er forskelle i ledighedsudviklingen mellem kommuner, der kan bestemme om kommunerne får et økonomisk tab eller en gevinst som følge af finansieringsomlægningen.

Hvis konsekvenserne for de enkelte kommuner på trods af dette alligevel skal illustreres, kan der kun tages udgangspunkt i, hvordan ledigheden i de enkelte kommuner historisk har udviklet sig. Sådanne beregninger kan kun illustrere konsekvenserne for de enkelte kommuner gennem regneeksempler og er ikke egentlige vurderinger af konsekvenserne.

I bilaget er vedlagt en beregning, der tager udgangspunkt i, at ledigheden i de enkelte kommuner er fordelt i 2010 på samme måde, som ledigheden var fordelt, når der ses på gennemsnittet i perioden 2004 til 2008. Ved at se på gennemsnittet over en årrække undgås det, at beregningerne bliver præget af fx sæsonudsving i ledigheden eller særlige forhold i enkelte kommuner – fx en større virksomhedslukning.

Det forudsættes, at antallet af bruttoledige dagpengemodtagere på landsplan udgør 102.000 i 2009. Denne forudsætning er baseret på, at ledigheden i 2009 skønnes at udgøre 105.000 ifølge Økonomisk Redegørelse, maj 2009. Bruttoledigheden i 2009 forudsættes at være fordelt på kommunerne på samme måde som i det seneste rullende år fra 2. kvartal 2008 til 1. kvartal 2009.

Den enkelte kommune bliver ved midtvejsreguleringen i 2010 fuldt ud kompenseret for de faktiske udgifter frem til og med 2009. Der er derfor taget udgangspunkt i et beregnet beskæftigelsestilskud, som ved midtvejsreguleringen i 2010 er beregnet på grundlag af antallet af bruttoledige i de enkelte kommuner i 2009. Beskæftigelsestilskuddet er endvidere opgjort på grundlag af en beregnet gennemsnitlig nettoudgift pr. bruttoledig på 79.500 kr. Denne nettoudgift er beregnet under forudsætning af en karensperiode på 4 uger, som vil være gældende fra 2013.

Efterregulering af beskæftigelsestilskuddet er baseret på forudsætningen om en bruttoledighed på 160.000 i 2010. Bruttoledigheden i 2010 forudsættes som nævnt at være fordelt på kommuner på samme måde som gennemsnittet af årene 2004-2008.

Som følge af den særlige midtvejsregulering i 2010 beregnes forsikringsordningen på grundlag af udviklingen i bruttoledigheden for en kortere periode end i de efterfølgende år, det vil sige fra 4. kvartal 2009 til 1. kvartal 2010. Forsikringsordningen er derfor beregnet på grundlag af udviklingen i bruttoledigheden i denne periode, idet det forudsættes, at ledigheden udvikler sig lineært i alle kommuner fra 2009 til 2010.

Under disse forudsætninger er der i tabel 1 i bilaget vist det beregnede beskæftigelsestilskud i 2009, efterreguleringen i 2010 og dermed det beregnede samlede beskæftigelsestilskud i 2010. Endvidere er vist nettotilskuddet fra forsikringsordningen, de beregnede faktiske nettoudgifter i kommunerne og det samlede resultat i form af gevinst eller tab for den enkelte kommune.

Beregningerne i dette eksempel giver et nogenlunde tilsvarende billede som de tidligere beregninger, der er sendt til udvalget, bl.a. svaret på spørgsmål 41. Beregninger baseret på historiske tal medfører automatisk, at kommuner, der under opsvinget fra 2004 til 2008 havde den mest positive ledighedsudvikling også er de kommuner, der taber på finansieringsomlægningen. Det skyldes, at det forudsættes, at det også er de kommuner, hvor ledigheden i fremtiden vil stige mest.

Det må på den baggrund også antages, at når ledigheden på et tidspunkt vil begynde at falde igen, så er det de samme kommuner, som vil få en gevinst som følge af finansieringsomlægningen.

Det skal i øvrigt bemærkes, at kommuner kan vinde og tabe på finansieringsomlægningen uanset om ledigheden på landsplan stiger eller falder. Der vil således også være kommuner, der får et økonomisk tab, selv om både ledigheden på landsplan og ledigheden i kommunen er faldende. I regneeksemplerne er det typisk storbyerne som København og Århus, der vinder når ledigheden stiger, men til gengæld vil få et tab, når ledigheden igen falder.

Bilag

Tabel 1. 160.000 bruttoledige i 2010.

Opgørelse af beskæftigelsestilskud, efterregulering og nettotilskud fra forsikringsordningen samt gevinst og tab fordelt på kommuner. Karensperiode på 4 uger. Mio. kr. i PL 2009.

Kommune
Beskæftigelsestilskud 2009
Efterregulering 2010
Endeligt beskæftigelsestilskud 2010
Forsikrings-ordning netto
Faktiske udgifter
Resultat: + = gevinst - = tab
København
1.129,3
568,2
1.697,5
-13,5
1.615,7
68,2
Frederiksberg
154,6
77,8
232,4
-2,5
235,3
-5,4
Ballerup
46,5
23,4
69,9
1,9
77,7
-5,9
Brøndby
46,6
23,5
70,1
4,9
80,6
-5,7
Dragør
11,4
5,7
17,2
0,9
19,7
-1,7
Gentofte
67,8
34,1
101,9
1,6
112,8
-9,3
Gladsaxe
67,4
33,9
101,2
0,7
109,9
-8,0
Glostrup
24,6
12,4
37,0
0,8
40,7
-2,9
Herlev
32,0
16,1
48,1
0,9
52,8
-3,7
Albertslund
49,0
24,6
73,6
-0,7
72,3
0,6
Hvidovre
59,6
30,0
89,5
3,5
100,1
-7,1
Høje-Taastrup
76,5
38,5
115,0
-1,2
110,6
3,2
Lyngby-Taarbæk
41,6
20,9
62,5
7,2
76,6
-6,9
Rødovre
47,2
23,7
70,9
-0,7
75,2
-5,0
Ishøj
56,8
28,6
85,3
-0,5
73,0
11,8
Tårnby
54,7
27,5
82,2
-1,1
76,4
4,7
Vallensbæk
17,3
8,7
25,9
-0,3
25,0
0,6
Greve
51,6
26,0
77,6
5,1
89,5
-6,8
Køge
72,8
36,6
109,4
-1,5
109,0
-1,1
Roskilde
80,3
40,4
120,7
0,6
131,2
-9,8
Solrød
24,2
12,2
36,4
-0,5
38,4
-2,5
Lejre
23,8
12,0
35,8
-0,7
37,7
-2,6
             
Furesø
34,5
21,2
55,8
-1,0
58,6
-3,9
Allerød
17,3
10,6
27,9
1,4
32,0
-2,7
Fredensborg
41,5
25,5
67,0
-1,0
66,9
-0,9
Helsingør
70,0
43,1
113,1
-1,6
106,0
5,5
Hillerød
39,1
24,1
63,2
-1,2
62,3
-0,4
Hørsholm
18,8
11,6
30,3
-0,6
32,4
-2,6
Rudersdal
40,8
25,1
65,9
3,1
75,5
-6,6
Egedal
31,2
19,2
50,4
0,1
54,8
-4,3
Frederikssund
42,2
25,9
68,1
-1,2
65,0
2,0
Halsnæs
39,0
24,0
62,9
-0,8
52,6
9,5
Gribskov
45,2
27,8
73,1
-1,1
71,6
0,4
             
Odsherred
40,9
19,0
59,9
1,2
65,8
-4,6
Holbæk
82,2
38,3
120,5
-1,8
121,3
-2,7
Faxe
50,5
23,5
74,0
-0,9
66,8
6,3
Kalundborg
61,5
28,6
90,1
4,1
101,5
-7,3
Ringsted
44,4
20,6
65,0
-0,8
62,2
2,0
Slagelse
136,1
63,3
199,4
-2,0
200,4
-3,0
Kommune
Beskæftigelsestilskud 2009
Efterregulering 2010
Endeligt beskæftigelsestilskud 2010
Forsikrings-ordning netto
Faktiske udgifter
Resultat: + = gevinst - = tab
Stevns
30,6
14,2
44,9
-0,6
44,1
0,2
Sorø
38,7
18,0
56,7
-0,8
54,0
1,9
Lolland
78,9
36,7
115,6
8,1
132,7
-9,0
Næstved
124,0
57,7
181,7
-2,1
165,7
13,9
Guldborgsund
96,6
44,9
141,5
0,4
151,6
-9,7
Vordingborg
70,7
32,9
103,6
-1,2
105,6
-3,3
Bornholm
127,6
59,4
187,0
-1,1
168,2
17,7
             
Middelfart
45,2
21,4
66,7
4,5
76,8
-5,6
Assens
72,4
34,3
106,7
-1,1
98,8
6,8
Faaborg-Midtfyn
82,9
39,3
122,2
-1,4
122,9
-2,0
Kerteminde
42,7
20,2
63,0
-0,6
56,3
6,0
Nyborg
50,1
23,7
73,8
-0,7
78,1
-4,9
Odense
374,8
177,6
552,4
-4,9
522,9
24,6
Svendborg
98,9
46,9
145,8
6,6
163,1
-10,7
Nordfyns
56,9
27,0
83,9
-0,8
78,4
4,7
Langeland
21,4
10,2
31,6
9,5
44,7
-3,6
Ærø
8,6
4,1
12,7
2,7
16,8
-1,3
             
Haderslev
70,1
51,4
121,6
3,7
132,5
-7,2
Billund
19,5
14,3
33,8
1,5
37,6
-2,4
Sønderborg
77,5
56,9
134,4
-2,0
127,8
4,6
Tønder
57,8
42,4
100,1
-1,1
100,0
-0,9
Esbjerg
137,1
100,5
237,6
-3,0
227,5
7,2
Fanø
3,2
2,3
5,5
1,4
7,5
-0,5
Varde
43,1
31,6
74,8
-1,3
73,5
0,0
Vejen
36,5
26,7
63,2
1,2
68,4
-4,0
Aabenraa
83,6
61,3
145,0
-1,6
141,6
1,8
Fredericia
63,7
46,7
110,5
-1,3
106,3
2,9
Kolding
99,4
72,9
172,2
-2,3
172,6
-2,7
Vejle
110,8
81,2
192,0
-2,8
195,4
-6,2
             
Horsens
94,5
67,7
162,2
-2,1
157,3
2,8
Syddjurs
62,5
44,8
107,3
1,5
115,4
-6,6
Norddjurs
65,0
46,6
111,6
-1,0
109,8
0,8
Favrskov
55,7
39,9
95,6
-1,2
87,0
7,4
Odder
28,9
20,8
49,7
-0,6
46,6
2,5
Randers
147,1
105,5
252,5
-2,5
257,2
-7,1
Silkeborg
102,6
73,5
176,1
5,7
194,1
-12,2
Samsø
7,0
5,0
11,9
1,9
14,8
-1,0
Skanderborg
57,9
41,5
99,4
3,7
110,5
-7,3
Århus
484,3
347,2
831,5
-7,9
805,3
18,3
Hedensted
42,2
30,2
72,4
-1,2
72,3
-1,1
             
Herning
104,2
55,7
159,9
0,7
171,9
-11,4
Holstebro
74,0
39,5
113,6
-1,5
102,4
9,7
Lemvig
29,4
15,7
45,0
-0,6
46,8
-2,3
Kommune
Beskæftigelsestilskud 2009
Efterregulering 2010
Endeligt beskæftigelsestilskud 2010
Forsikrings-ordning netto
Faktiske udgifter
Resultat: + = gevinst - = tab
Struer
35,5
19,0
54,4
-0,6
48,6
5,3
Ikast-Brande
62,2
33,2
95,4
-1,0
99,4
-5,1
Ringkøbing-Skjern
53,4
28,5
82,0
-0,2
88,2
-6,5
Skive
77,0
41,1
118,1
-1,3
103,2
13,6
Viborg
99,1
52,9
152,0
-2,4
159,9
-10,3
             
Morsø
35,2
20,8
56,0
-0,6
41,2
14,2
Thisted
56,1
33,2
89,2
-1,2
73,7
14,3
Brønderslev-Dronninglund
74,6
44,1
118,7
-0,9
111,8
6,0
Frederikshavn
142,6
84,3
227,0
3,4
243,8
-13,4
Vesthimmerland
63,2
37,3
100,5
-1,0
88,4
11,1
Læsø
7,7
4,5
12,2
-0,1
11,8
0,3
Rebild
44,1
26,1
70,2
2,4
77,4
-4,8
Mariagerfjord
68,6
40,6
109,2
-1,1
108,2
-0,1
Jammerbugt
79,5
47,0
126,4
6,9
141,8
-8,4
Aalborg
418,0
247,1
665,2
-5,1
671,4
-11,4
Hjørring
143,1
84,6
227,6
-1,8
232,7
-6,8
             
i alt
8.109,0
4.611,0
12.720,0
0,0
12.720,0
0,0

Spørgsmål 47:

Ministeren bedes opliste og kort beskrive overgangsbestemmelserne i lovforslagets § 15 samt hvordan disse ordninger udfases.

Svar:

Til § 15, stk. 1.

Det foreslås i forbindelse med sammenlægningen af klageinstanserne, at alle sager, der verserer i Arbejdsmarkedets Ankenævn ved lovforslagets ikrafttræden, dvs. hvori der ikke er truffet endelig administrativ afgørelse pr. 31. juli 2009, overføres til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg pr. 1. august 2009.

Overførslen sker én gang for alle den 1. august 2009. Der vil i forbindelse med lovforslagets ikrafttræden den 1. august 2009 blive sendt information til de borgere, der har verserende sager i Arbejdsmarkedets Ankenævn, om overførslen.

Til § 15, stk. 2.

Det foreslås som led i sammenlægningen af klageinstanserne, at de nuværende medlemmer af Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fortsætter i deres hverv frem til den 31. maj 2010, hvor der skal ske nyudpegning af medlemmer, forudsat at de opfylder betingelserne for udpegning, jf. lovforslagets § 12, nr. 6 (§ 59 c, stk. 3). For perioden 1. august 2009 til 31. maj 2010 kan der udpeges yderligere medlemmer til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg – bl.a. under hensyntagen til det større antal sager, der skal behandles i udvalget efter sammenlægningen. Der er tale om ca. 1000 ekstra sager på årsbasis.

Til § 15 stk. 3

Det foreslås i lovforslaget, at kommunerne efter en indfasning ikke skal betale bidrag til udgifter til dagpenge i de sammenlagt første 4 uger efter et medlems indplacering i en dagpengeperiode. For at sikre den kommunale bæredygtighed i en overgangsperiode foreslås, at kommunerne i 2010 ikke bidrager til finansieringen af dagpenge i de første sammenlagt 18 uger, i 2011 i de første sammenlagt 12 uger og i 2012 i de første sammenlagt 8 uger.

Overgangsbestemmelsen udfases gradvist i perioden 2010 til 2012.

Det foreslås videre, at ATP-bidraget i disse perioder finansieres af dagpengemodtageren, arbejdsløshedskassen og arbejdsgivere med hver 1/3.

Til § 15 stk. 4

Hovedreglen for opgørelse af grundtilskuddet i finansieringsmodellen er, at den enkelte kommunes grundtilskud opgøres som kommunens samlede tilskud i året to år før tilskudsåret. I 2010 og 2011 skal tilskuddet derfor beregnes på baggrund af udgifterne i kommunen i 2008 og 2009, hvor indsatsen var statslig.

Overgangsbestemmelsen indebærer derfor, at grundtilskuddet for tilskudsårene 2010 og 2011 opgøres på baggrund af en beregning af udgifterne, såfremt de nye finansieringsregler havde været gældende i disse år. Det vil sige, at grundtilskuddet for 2010 baseres på en beregning af de kommunale udgifter for 2008, mens grundtilskuddet for 2011 baseres på en beregning af de kommunale udgifter for 2009.

Overgangsbestemmelsen gælder i 2010 og 2011.

Til § 15 stk. 5

Overgangsbestemmelsen indebærer, at der i 2010 foretages en særlig beregning af midtvejsreguleringen for at sikre, at hver enkelt kommune kompenseres så præcist som muligt for det aktuelle udgiftsniveau på tidspunktet for overtagelsen af opgaven.

Den særlige beregning i 2010 indebærer, at allerede i 2010 sikres den enkelte kommune kompensation for alle de faktiske udgifter til ledighed i 2009.

Hertil kommer en regulering som følge af udviklingen i ledigheden i kommunen i løbet af 2010, hvor kompensationen baseres på landsdelsprincippet.

Overgangsbestemmelsen gælder kun i 2010.

Til § 15 stk. 6

For tilskudsåret 2010 foretages efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddet efter særlige regler. Det er en teknisk følge af, at der ved midtvejsreguleringen for 2010 foretages en særlig beregning ved midtvejsreguleringen, jf. § 15, stk. 5.

Overgangsbestemmelsen gælder kun i 2010.

Til § 15 stk. 7

Da tilskuddet til kommunerne i 2010 og 2011 skal beregnes på baggrund af udgifterne i 2008 og 2009 skal der udarbejde et skøn over udgifterne i de enkelte kommuner som om de foreslåede regler om finansiering af udgifterne til dagpenge og aktivering af forsikrede ledige havde været gældende i disse to år. Overgangsbestemmelsen bemyndiger indenrigs- og socialministeren efter forhandling med bskæftigelsesministeren til nærmere at fastsætte grundlaget for beregningen.

Overgangsbestemmelsen gælder i 2010 og 2011.

Til § 15 stk. 8

For tilskudsåret 2010 beregnes forsikringsordningen på grundlag af udviklingen i ledigheden for en kortere periode end i de efterfølgende år, det vil sige fra 4. kvartal 2009 til 1. kvartal 2010. Det er en teknisk følge af den særlige midtvejsregulering for 2010, jf. § 15 stk. 5, hvor den enkelte kommunes grundtilskud genberegnes på grundlag af udgifterne i 2009.

Overgangsbestemmelsen gælder kun i 2010.

Spørgsmål 48:

Ministeren bedes oplyse, hvornår de it-systemer, der skal sikre kommunikationen mellem kommuner, jobcentre og A-kasser, forventes etableret og hvornår de forventes at være fuldt funktionsdygtige.

Svar:

Med en enstrenget kommunal beskæftigelsesindsats vil det ikke længere være naturligt, at staten er ansvarlig for at drive og understøtte den digitale kommunikation mellem kommuner og a-kasser. Udgangspunktet vil fremover være, at kommunale sagsgange skal understøttes af kommunernes egne it-systemer.

Arbejdsmarkedsstyrelsen har aftalt med KL, at eksisterende statslige it-faciliteter vil være til rådighed også efter den 1. august 2009, indtil der er sikkerhed for, at alle kommuner har mulighed for at anskaffe sig alternativ løsning på markedet. Dette gælder også for den nødvendige digitale kommunikation mellem kommunerne og a-kasserne.

Arbejdsmarkedsstyrelsen vil – i samarbejde med Arbejdsdirektoratet – i fornødent omfang bidrage til processen med etableringen af en ny løsning mellem kommuner og a-kasser.

Der kan endnu ikke sættes dato på, hvornår en ny løsning vil være på plads, men forventningen på nuværende tidspunkt er, at det vil ske i løbet af 2010.