Skriftlig fremsættelse af lovforslag nr. 2008/1 SF.L L 185 af 01. april 2009
Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside
Den fulde tekst
Skriftlig fremsættelse (31. marts 2009)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt om ophævelse af lov om supplerende aktiveringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse (Etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.)
(Lovforslag nr. L 185).
Lovforslaget er en del af den samlede udmøntning af aftalen om et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem, som blev indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i forbindelse med finanslovsaftalen for 2009. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Sammenlægning af Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, finansiering af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og tilsyn med kommunerne m.v.).
Et enstrenget kommunalt system vil gøre det muligt at fokusere beskæftigelsesindsatsen og ressourcerne. Det vil samtidig gøre det lettere for kommunalbestyrelsen og jobcenteret at planlægge og udføre en sammenhængende og målrettet beskæftigelsesindsats over for borgere og virksomheder.
Det foreslås, at det fremtidige beskæftigelsessystem indrettes som et enstrenget kommunalt system med en stærk statslig styring, der sikrer en sammenhængende national beskæftigelsesindsats. Som i dag vil der være et statsligt niveau med en central myndighed og fire regionale enheder, som varetager overvågning og styring af det lokale niveau. Lokalt vil der være én indgang i de kommunale jobcentre. Kommunerne overtager udgifterne til aktivering af forsikrede ledige, og de ledige bevarer deres nuværende rettigheder og pligter. Kommunen overtager det statslige personale, og i lovforslaget reguleres personalets rettigheder og pligter i forbindelse med overgangen. Arbejdsmarkedets parter inddrages som hidtil via Beskæftigelsesrådet, de regionale og lokale beskæftigelsesråd.
Herudover indeholder lovforslaget en række tekniske præciseringer og konsekvensændringer samt harmoniseringer af reglerne for forsikrede ledige og kontanthjælpsmodtagere.
Samlet set er lovforslaget økonomisk neutralt for staten og kommunerne under ét. Med de gældende regler finansierer staten fuldt ud udgifterne til indsatsen for de forsikrede ledige. Med de foreslåede regler deles finansieringen mellem stat og kommuner. Lovforslaget indebærer statslige mindreudgifter på ca. 2,0 mia. kr. og tilsvarende kommunale merudgifter på ca. 2,0 mia. kr. De kommunale merudgifter, som vedrører beskæftigelsesindsatsen, kompenseres i en særlig tilskudsordning på beskæftigelsesområdet. De kommunale merudgifter ved at overtage administrationen i den statslige del af jobcenteret kompenseres via det almindelige tilskuds- og udligningssystem (DUT).
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2009. Reglerne vedrørende finansiering og refusion af kommunernes udgifter til forsikrede ledige træder dog først i kraft den 1. januar 2010. I overgangsperioden 1. august 2009 til 1. januar 2010 vil kommunerne få udbetalt et tilskud efter principperne for de nuværende pilotjobcentre.
Det foreslås desuden, at bestemmelserne om harmonisering af løntilskudskvoten og –satserne, og reglerne om, at et tilbud skal være påbegyndt inden den frist, der er fastsat i loven, træder i kraft den 1. januar 2010.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.