Skriftlig fremsættelse af lovforslag nr. 2008/1 SF.L L 20 og L 21 af 09. oktober 2008

Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside

Den fulde tekst

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2008)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.

(Lovforslag nr. L 20).

Forslag til lov om ændring af visse love m.v. (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige).

(Lovforslag nr. L 21).

Lovforslaget er et led i regeringens samlede målsætning om en mere effektiv inddrivelse af gæld til det offentlige. Forslaget skal ses i sammenhæng med de allerede gennemførte ændringer af organiseringen og regelgrundlaget på inddrivelsesområdet.

Som en del af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om en kommunalreform blev al inddrivelse af gæld til det offentlige samlet under Skatteministeriet pr. 1. november 2005. Samtidig blev der gennemført en række forenklinger og harmoniseringer af reglerne for inddrivelse af gæld til det offentlige.

Lovforslaget om inddrivelse og lovforslaget om konsekvensændringer er det fjerde i rækken af forenklinger og harmoniseringer af inddrivelsesreglerne. Tidligere er gennemført fastlæggelse af snitfladen mellem opkrævning og inddrivelse, klageadgang, regler om dækningsrækkefølge, harmonisering af rente og gebyr og automatisk modregning.

Lovforslagene ligger i forlængelse af de forenklinger, der allerede er gennemført og er sidste del af målsætningen om ét fælles regelgrundlag.

Forslaget er i betydelig grad af teknisk karakter, der samler inddrivelsesregler i én lov.

1. Det foreslås således, at reglerne fra lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (reglerne fra Inddrivelse I-III) flyttes til en ny lov: Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. I samme lov samles reglerne om lønindeholdelse, udpantning, eftergivelse og om indbringelse af indsigelser vedrørende kontrolafgifter for fogedretten.

Det foreslås desuden, at ændre og justere visse inddrivelsesregler:

2. Beregningsgrundlaget for lønindeholdelse foreslås ændret med henblik på brug af e-indkomstregisteret. Formålet er, at det bliver mulig at anvende aktuelle oplysninger fra e-indkomstregisteret som grundlag for lønindeholdelse. I dag anvendes seneste årsopgørelse. Det betyder, at størrelsen af indeholdelsesprocenten fastsættes på grundlag af ”gamle” oplysninger om indkomsten, mens lønindeholdelsen foretages i den aktuelle indkomst. For at kunne anvende aktuelle oplysninger fra e-indkomstregistret foreslås det, at grundlaget for beregningen ændres.

3. Det foreslås, at udvide anvendelsesområdet for eftergivelse til de fordringstyper, hvor der ikke er hjemmel til eftergivelse f.eks. sagsomkostninger i straffesager og afsoningsomkostninger.

Det foreslås desuden at ændre eftergivelsesreglerne, så der bliver mulighed for at eftergive gæld til det offentlige, selvom skyldner også har gæld til private, men sådan at restanceinddrivelsesmyndigheden kan henvise skyldner til i stedet at søge gældssanering ved skifteretten.

Derudover foreslås det at udvide muligheden for at eftergive gæld, når særlige forhold taler derfor. I dag anvendes reglen kun ved myndighedsfejl og force majeure. Med ændringen foreslås reglens anvendelsesområde udvidet til situationer uden for økonomisk trang, hvor særlige sociale eller andre forhold gør, at det ville forekomme urimeligt at give afslag på eftergivelse af gælden.

Som et led i harmoniseringen foreslås særregler om studiegæld ophævet. Det foreslås således, at reglerne om tilskud til tilbagebetaling og om eftergivelse af studiegæld ophæves. Reglerne var særligt målrettet de statsgaranterede studielån, der ikke har kunnet optages siden 1993, og ordningerne må anses for at have udspillet sit formål, at lempe vilkårene for låntagere på grund af det høje renteniveau i 1970erne og begyndelsen af 1980erne. Studiegæld vil fortsat kunne eftergives, men alene efter de generelle eftergivelsesregler.

Forsøgsordningen om eftergivelse for socialt udsatte grupper foreslås udvidet. I 2007 trådte en forsøgsordning om eftergivelse af gæld for socialt udsatte grupper i kraft. Efter loven skal der 1 år efter ikrafttrædelsen foretages en vurdering af afgrænsningen af ordningen. Vurderingen har vist, at ordningen kun er blevet brugt i begrænset omfang. Det foreslås derfor at udvide ordningens anvendelsesområde. Det foreslås, at personkredsen udvides til også at omfatte personer, der har modtaget dagpenge. Langt de fleste ansøgere er blevet afvist pga. kravet om, at de skal have været uafbrudt arbejdsløse i 4 år eller mere. Derfor foreslås perioden, hvor skyldneren skal have været arbejdsløs forkortet til 3 års samlet arbejdsløshed inden for 4 år. Eftergivelsesperioden foreslås forkortet fra 5 år til 4 år.

4. Det foreslås, som et led i harmoniseringen af reglerne om afskrivning, at der fastsættes afskrivningsregler i forslaget til lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Det foreslås, at give mulighed for at afskrive fordringer, når inddrivelse må anses for åbenbart formålsløs eller forbundet med uforholdsmæssigt store udgifter.

5. Det foreslås, at etablere mulighed for at restanceinddrivelsesmyndigheden kan tillægge indsigelser om kravets eksistens eller størrelse opsættende virkning, når der er en begrundet formodning om, at kravet ikke er opgjort korrekt eller ikke eksisterer. Derudover foreslås det, at give restanceinddrivelsesmyndigheden mulighed for at tilbagesende kravet til fordringshaveren, hvis fordringshaveren ikke søger skyldnerens indsigelser afklaret inden rimelig tid.

6. Det foreslås, at etablere mulighed for at fordringshaver kan undlade at underrette skyldner om kravets overdragelse til inddrivelse, hvis det må antages, at muligheden for at opnå dækning ellers vil blive væsentligt forringet.

7. Det foreslås at bemyndige ministeren til at fastsætte en bagatelgrænse for overdragelse af fordringer. Det forudsættes, at mindstegrænsen for beløb, der kan overdrages til inddrivelse i udgangspunktet fastsættes til 100 kr.

8. Det foreslås præciseret, at Landsskatteretten kan behandle indsigelser om kravets eksistens eller størrelse, når indsigelserne vedrører restanceinddrivelsesmyndighedens administration.

9. Det foreslås at ændre reglerne om, hvornår lønindeholdelse afbryder forældelse. Som en konsekvens af at lønindeholdelse foretages via e-skattekortet, og at der derfor ikke gives pålæg til arbejdsgiveren, foreslås reglerne ændret, således at forældelse afbrydes ved underretning til skyldneren om afgørelsen om lønindeholdelse.

10. Det foreslås, at reglerne om indregning af skatterestancer for tidligere år i forskudsopgørelsen ophæves. De restancer, der indregnes i forskudsskatten, kan i stedet inddrives ved lønindeholdelse. Indregning af almindelig restskat berøres ikke heraf.

Forslaget om ophævelse af adgangen til indregning af restancer i forskudsskatten anslås at ville medføre udgifter til systemtilretninger på 1 mio. kr. Da lovforslagene i øvrigt er af overvejende teknisk karakter, der samler eksisterende regler, vil der ikke derudover være økonomiske, administrative, erhvervsmæssige, miljømæssige eller EU-retlige konsekvenser.

Idet jeg henviser til lovforslagene og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslagene til Folketingets velvillige behandling.