Lovforslag som fremsat nr. 2006/1 LSF 73 af 15. november 2006
Fremsat den 15. november 2006 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
og forskellige andre love
Beskæftigelsesministeriet
§ 1
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge foretages følgende ændringer:
1. I § 6, stk. 1, § 24, stk. 2, nr. 1, § 30, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 31, § 56, stk. 1 og stk. 2, nr. 3, § 59, stk. 4 og § 61 , ændres »2 uger« til: »15 kalenderdage«.
2. I § 9, stk. 1, ændres »arbejdsformidling« til: »staten i jobcenteret«.
3. § 27, stk. 1, nr. 3, affattes således:
»3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling, og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,«
4. I § 32, stk. 3, og § 42, stk. 2, ændres »§ 29« til: »§ 42«, og »§ 104« ændres til: »§ 120«.
5. § 53, stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Til lønmodtagere, der er delvis uarbejdsdygtige på grund af sygdom, udbetales nedsatte sygedagpenge med samme beløb pr. fraværstime som ved fuldt fravær.
Stk. 2. Sygedagpengene beregnes dog på samme måde som ved fuldt fravær til
1) lønmodtagere, der er berettiget til sygedagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed, som bliver ledige og ikke har ret til løn,
2) arbejdsløshedsdagpengemodtagere, der bliver berettiget til sygedagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed, og
3) lønmodtagere uden ret til løn i sygeperioden, der er berettiget til sygedagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed, og hvor arbejdsgiveren ikke tilbyder deltidsbeskæftigelse.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
6. I § 55, stk. 2, nr. 2, ændres »§ 26« til: »§ 37«.
7. I § 72, stk. 2, ændres »det sociale nævn« til: »beskæftigelsesankenævnet«.
8. § 77 affattes således:
» § 77. Kommunens afgørelser efter denne lov kan indbringes for beskæftigelsesankenævnet, jf. kapitel 8 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.«
9. I § 79 ændres »§ 29« til: »§ 33«.
10. I § 82, stk. 4, ændres »pr. 1. januar« til: »pr. 2. januar«.
§ 2
I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. marts 2006, som ændret ved § 4 i lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages følgende ændring:
1. I § 37, stk. 3, ændres »§ 24 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 8 i lov om sygedagpenge«.
§ 3
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006 og senest ved § 59 i lov nr. 566 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 13, stk. 4, nr. 6, § 13, stk. 11, nr. 3, og § 25, stk. 10, nr. 2 , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
2. I § 74 a, stk. 1, nr. 1, § 74 a, stk. 5, og § 74 f, stk. 4 , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
§ 4
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 29. juni 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, lov nr. 1386 af 21. december 2005, § 1 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, § 1 i lov nr. 564 af 9. juni 2006 og § 1 i lov nr. 565 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, nr. 5, § 38, stk. 2, § 45, stk. 2, og § 71, stk. 4 , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge«.
2. I § 9, stk. 2, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
§ 5
I lov nr. 522 af 24. juni 2005 om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, som ændret ved § 1 i lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 2, § 13, stk. 4, § 14, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1 , § 58, stk. 1 , og § 66 , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
§ 6
I lov om erstatningsansvar, jf. lovbekendtgørelse nr. 885 af 20. september 2005, foretages følgende ændring:
1. § 17, stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»Sygedagpengeydelser efter sygedagpengeloven kan dog danne grundlag for regreskrav mod den erstatningsansvarlige i medfør af sygedagpengelovens § 78, stk. 1.«
§ 7
I lov om børnepasningsorlov, jf. lovbekendtgørelse nr. 193 af 23. marts 2004, som ændret senest ved § 21 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 3, ændres »kapitel 2 eller 6 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »kapitel 6 i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
2. I § 12, stk. 4 og stk. 5 , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
§ 8
I lov om integration af udlændinge i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 902 af 31. juli 2006, som ændret ved § 12 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 25, stk. 4, nr. 4, ændres »efter bestemmelserne i § 12, stk. 1 og 2, § 13, stk. 1, 2 og 7, § 14, stk. 1-3 og 8, og § 15, stk. 1 og 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »efter § 20, jf. § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 14, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
2. I § 25, stk. 4, nr. 6, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
§ 9
I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som senest ændret ved § 57 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, litra d , affattes således:
»d) til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge og til barseldagpenge efter barselloven,«.
2. § 2, stk. 1, litra c , affattes således:
»c) selvstændiges og forsikrede arbejdsgiveres forsikringsbidrag efter §§ 45 og 55 i lov om sygedagpenge,«.
3. I § 8, stk. 1, litra c , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge«.
4. I § 8, stk. 1, litra f , ændres »modtagere af dagpenge i henhold til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »modtagere af sygedagpenge i henhold til lov om sygedagpenge, modtagere af barseldagpenge i henhold til barselloven«.
5. I § 8, stk. 6, ændres »§ 19 a i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 26 i barselloven«.
§ 10
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som ændret bl.a. ved § 9 i lov nr. 515 af 7. juni 2006 og senest ved § 3 i lov nr. 560 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 1, nr. 12, ændres »sygedagpenge« til: »sygedagpenge, barseldagpenge«.
2. I § 5 A, stk. 2, ændres »samt dagpenge ved sygdom og fødsel« til: », sygedagpenge og barseldagpenge«.
3. I § 43, stk. 2, litra d , ændres »samt dagpenge efter loven om dagpenge ved sygdom og fødsel« til: », sygedagpenge efter lov om sygedagpenge og barseldagpenge efter barselloven«.
§ 11
I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som ændret ved § 2 i lov nr. 405 af 8. maj 2006, foretages følgende ændring:
1. I § 9 C, stk. 4, 4. pkt., ændres: »og dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel bortset fra dagpenge, der erstatter B-indkomst eller ydes som frivillig sikring efter lovens § 20.« til: »sygedagpenge efter lov om sygedagpenge og barseldagpenge efter barselsloven bortset fra dagpenge, der erstatter B-indkomst eller ydes som frivillig sikring efter § 45 i lov om sygedagpenge.«
§ 12
I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 824 af 25. august 2005, som ændret senest ved § 55 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændring:
1. I § 19, stk. 1, 1. pkt., ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge«.
§ 13
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 858 af 8. august 2006, som ændret senest ved § 84 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk. 1, ændres »kapitel 10 a i lov om dagpenge ved sygdom og fødsel« til: »kapitel 6 i lov om sygedagpenge«.
2. § 9, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvilken kommune der har handleforpligtelsen i sager efter lov om sygedagpenge. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter regler om, hvilken kommune der har handleforpligtelsen i sager efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.«
3. I § 12 c ændres »§ 24 i lov om dagpenge ved sygdom og fødsel« til: »§§ 8-10 i lov om sygedagpenge«.
4. I § 12 d ændres »§ 24 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§§ 8-10 i lov om sygedagpenge«.
5. I § 43, stk. 2, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
6. I § 54, stk. 1, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
§ 14
I lov nr. 574 af 24. juni 2005 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love og om ophævelse af lov om udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m.v. og lov om gennemførelse af visse tjenestemandsretlige og pensionsmæssige forhold m.v. i forbindelse med gennemførelse af lov nr. 333 af 19. juni 1974 om social bistand, foretages følgende ændring:
1. I § 8, stk. 6, nr. 6, ændres »§ 54, stk. 3 og 4, og« til: »§ 54, stk. 3 og 4,«.
2. I § 8, stk. 6, nr. 7, ændres »lov om delpension.« til: »lov om delpension,«.
3. I § 8, stk. 6, indsættes som nr. 8 og 9:
»8) lov om sygedagpenge og
9) lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.«
§ 15
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som ændret ved § 9 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 43, stk. 3, ændres »§ 9, stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 50, stk. 1, i lov om sygedagpenge«.
2. I § 120, stk. 1, 1. pkt., ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge«.
3. I § 120, stk. 1, 3. pkt., ændres »§ 9 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 47 i lov om sygedagpenge«.
4. I § 120, stk. 3, ændres »§ 9, stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 50, stk. 1, i lov om sygedagpenge«.
§ 16
I lov nr. 485 af 1. juli 1998 om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S, som ændret senest ved lov nr. 265 af 20. april 2004, foretages følgende ændring:
1. § 17 affattes således:
» § 17. DSB er omfattet af § 54 og § 61 i lov om sygedagpenge og af § 39 og § 41 i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.«
§ 17
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2 . § 1, nr. 1, træder i kraft den 2. april 2007 og finder anvendelse på sygdomstilfælde, hvor 1. fraværsdag er den 2. april 2007 eller senere.
Stk. 3. § 1, nr. 3, træder i kraft den 2. april 2007 og finder anvendelse på modtagere af sygedagpenge, der er omfattet af reglerne om begrænsning af varighed af sygedagpenge efter lovens § 24, stk. 1, og § 27, stk. 1 den 2. april 2007 eller senere.
Stk. 4. § 1, nr. 5, træder i kraft den 2. april 2007 og finder anvendelse på personer, der modtager sygedagpenge den 2. april 2007 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og indhold
Som led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2007 er det besluttet at fremsætte forslag om ændring af reglerne i lov om sygedagpenge på følgende punkter med henblik på at gennemføre målrettede forbedringer for udsatte dagpengemodtagere:
1.1 Udvidelse af reglerne om forlængelse af sygedagpengeperioden
Forslaget har til formål at udvide muligheden for at forlænge sygedagpengeudbetalingen for sygemeldte, der er under eller venter på lægebehandling, og som forventes inden for en overskuelig fremtid at kunne genoptage arbejdet.
Forslaget indebærer, at der åbnes mulighed for, at forlængelsen af udbetalingen af sygedagpenge i denne situation udvides med op til 52 uger. Det betyder, at sygedagpengene efter denne bestemmelse kan forlænges i op til to år, hvis den sygemeldte vurderes at kunne genoptage arbejdet inden for dette tidsrum.
1.2 Sygedagpenge til delvist sygemeldte
Formålet med dette forslag er at sikre særlige grupper af delvist sygemeldte lønmodtagere en ydelse på niveau med den ydelse, som de ville have været berettiget til ved en fuld sygemelding.
Det drejer sig om henholdsvis forsikrede ledige, som bliver delvist sygemeldt, lønmodtagere, der mister arbejdet under en delvis sygemelding, og delvist sygemeldte lønmodtagere i et arbejdsforhold, hvor arbejdsgiveren ikke tilbyder beskæftigelse på nedsat tid.
1.3 Udvidelse af arbejdsgiverperioden
Det foreslås at udvide sygedagpengelovens arbejdsgiverperiode. Arbejdsgiveren afholder i dag udgifterne til løn eller sygedagpenge i de første 2 uger af den ansattes fraværsperiode (arbejdsgiverperioden). Efter de første 2 uger modtager arbejdsgiveren normalt sygedagpengerefusion fra kommunen som delvis kompensation for udgifter til løn under sygdom eller sygedagpenge. Arbejdsgiverperioden udvides med 1 dag til 2 uger og 1 dag, svarende til 15 kalenderdage.
Den foreslåede udvidelse af arbejdsgiverperioden vil også blive indarbejdet i de regler, der er fastsat for forsikringsordningen for private arbejdsgivere, således at der også tegnes forsikring for den ekstra dag i arbejdsgiverperioden.
1.4 Konsekvensændringer
Herudover er det formålet med lovforslaget at gennemføre en række konsekvensændringer af teknisk art i såvel Beskæftigelsesministeriets som andre ministeriers lovgivning som følge af, at Folketinget den 2. juni 2006 vedtog lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, og lov nr. 566 af 9. juni 2006 om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven).
De to love har den 3. juli 2006 afløst lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober 2004 som senest ændret ved § 55 i lov nr. 566 af 9. juni 2006. Reglerne om sygedagpenge er nu samlet i sygedagpengeloven, mens reglerne om barseldagpenge er samlet i barselloven.
Beskæftigelsesministeriet har udformet denne del af lovforslaget på baggrund af bidrag fra Justitsministeriet, Ministeriet for Forbruger- og Familieanliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Skatteministeriet, Socialministeriet og Transport- og Energiministeriet.
Der foreslås konsekvensændringer i lov om arbejdsskadesikring, lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om børnepasningsorlov, integrationsloven, lov om erstatningsansvar, lov om en arbejdsmarkedsfond, kildeskatteloven, ligningsloven, pensionsbeskatningsloven, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov nr. 574 af 24. juni 2005 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love og om ophævelse af lov om udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m.v. og lov om gennemførelse af visse tjenestemandsretlige og pensionsmæssige forhold i forbindelse med gennemførelse af lov nr. 333 af 19. juni 1974 om social bistand, lov om social service og lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S.
Endelig indeholder lovforslaget forslag om nogle rent tekniske ændringer i lov om sygedagpenge, som følge af kommunalreformen.
2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske konsekvenser:
Forslaget om konsekvensændringer af teknisk art i en række love som følge af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Udvidelse af reglerne om forlængelse af sygedagpengeperioden
Forslaget betyder kommunale merudgifter til sygedagpenge og statslige og kommunale mindreudgifter til kontanthjælp og ledighedsydelse.
Der var i 2005 ca. 2.600 personer, der fik forlænget dagpengeperioden med op til 26 uger, fordi de ventede på sygebehandling eller var under behandling, og ca. 350 personer, der fik forlænget dagpengeperioden med yderligere op til 26 uger.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at udvidelsen af forlængelsesmulighederne vil berøre ca. 400 personer i kortere eller længere tid. En del af disse skønnes at komme fra kontanthjælp og ledighedsydelse.
På grund af ikrafttrædelsestidspunktet og -bestemmelsen vurderes forslaget først at være fuldt indfaset i 2009. De skønnede økonomiske konsekvenser for 2007-2010 er vist i tabellen nedenfor.
Økonomiske konsekvenser, merudgifter
Mio. kr., 07 p/l |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Stat |
-3 |
-8 |
-11 |
-11 |
Kommuner |
14 |
40 |
61 |
61 |
I alt |
11 |
32 |
50 |
50 |
Sygedagpenge til delvist sygemeldte
Forslaget giver anledning til merudgifter til sygedagpenge for staten og kommunerne.
Forslaget skønnes at berøre lidt over 3.000 personer, der er delvist raskmeldte i godt 19.000 fuldtidsuger i løbet af et år. Den offentlige merudgift til forslaget skønnes til ca. 60 mio. kr.
På grund af ikrafttrædelsestidspunktet og -bestemmelsen vurderes forslaget først at være fuldt indfaset i 2008. De skønnede økonomiske konsekvenser for 2007-2010 er vist i tabellen nedenfor.
Økonomiske konsekvenser, merudgifter
Mio. kr., 07 p/l |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Stat |
22,5 |
30 |
30 |
30 |
Kommuner |
22,5 |
30 |
30 |
30 |
I alt |
45 |
60 |
60 |
60 |
Udvidelse af arbejdsgiverperioden
Forslaget giver anledning til mindreudgifter for staten og merudgifter for arbejdsgiverne.
Det forudsættes, at de samme arbejdsgivere som i dag vil benytte den udvidede forsikringsmulighed for mindre arbejdsgivere.
Det skønnes, at ca. 180.000 sygefraværssager årligt har en varighed på mere end 2 uger, hvor sygedagpengeforpligtigelsen i de første 2 uger påhviler en arbejdsgiver.
Udvidelsen af arbejdsgiverperioden med 1 dag til 15 kalenderdage skønnes at give anledning til en besparelse i de offentlige udgifter til sygedagpenge på ca. 110 mio. kr. og en merindtægt i forsikringsordningen på ca. 10 mio. kr. (som fremkommer ved at bidragsprocenten sættes op). Offentlige arbejdsgivere skønnes at få merudgifter på ca. 35 mio. kr. (8 mio. kr. til statslige arbejdsgivere og 27 mio. kr. til kommunale arbejdsgivere), mens private arbejdsgivere skønnes at få merudgifter på ca. 85 mio. kr. (heraf ca. 10 mio. kr. til forsikringsordningen). Samlet set skønnes forslaget at betyde en offentlig besparelse i størrelsesordenen af ca. 85 mio. kr. årligt.
På grund af ikrafttrædelsestidspunktet og bestemmelsen vurderes forslaget først at være fuldt indfaset i 2008. De skønnede økonomiske konsekvenser for 2007-2010 er vist i tabellen nedenfor.
Økonomiske konsekvenser, merudgifter
Mio. kr., 07 p/l |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Stat |
- 84 |
- 112 |
- 112 |
-112 |
Kommuner |
20 |
27 |
27 |
27 |
I alt |
- 64 |
- 85 |
- 85 |
- 85 |
De økonomiske konsekvenser af forslagene skal forhandles med de kommunale parter.
Administrative konsekvenser:
Lovforslaget vurderes alene at have begrænsede administrative konsekvenser for det offentlige.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Økonomiske konsekvenser:
Forslaget om konsekvensændringer af teknisk art i en række love som følge af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Udvidelse af reglerne om forlængelse af sygedagpengeperioden
Ændringen skønnes ikke at have nævneværdig betydning for erhvervslivet.
Sygedagpenge til delvist sygemeldte
Ændringen skønnes ikke at have økonomisk betydning for erhvervslivet.
Udvidelse af arbejdsgiverperioden
Private arbejdsgivere skønnes at få merudgifter på ca. 85 mio. kr. (heraf ca. 10 mio. kr. til forsikringsordningen) årligt. I 2007 skønnes merudgifterne til ca. 64 mio. kr.
Administrative konsekvenser:
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
4. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7. Hørte myndigheder og organisationer
Forslaget har været i høring hos følgende: Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Danske Statsforvaltninger, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening, Advokatrådet, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, Arbejdsskadeforeningen Vestsjælland Slagelse, Landsforeningen for Arbejdsskadede, Finanstilsynet, Forsikring & Pension, Kommunernes Arbejdsskadeforsikring, DSB , Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Civilstyrelsen, Dansk Byggeri, Den Danske Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund 3F, Finansrådet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, Foreningen af Politimestre i Danmark, Håndværksrådet, Landsforeningen Hjælp Voldsofre, Landsforeningen Forebyg Vold, Hjælp Voldsramte, Lægemiddelindustriforeningen, Patientforsikringsforeningen, Politidirektøren i København, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Roskilde, Præsidenten for Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Sø- og Handelsretten, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen og Ældresagen.
8. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
|
Positive konsekvenser / mindre udgifter |
Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
64 mio. kr. i 2007 85 mio. kr. i 2008 og frem |
56 mio. kr. i 2007 92 mio. kr. i 2008 110 mio. kr. i 2009 og frem |
Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
Lovforslaget vurderes alene at have begrænsede administrative konsekvenser |
|
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
|
64 mio. kr. i 2007 85 mio. kr. i 2008 og frem |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser |
|
Forholdet til EU-retten |
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Beskæftigelsesministeriet
Til § 1
Til nr. 1
Forslagene indebærer, at arbejdsgiverperioden på de første 2 uger af en ansats sygefraværsperiode udvides til 2 uger og 1 dag, svarende til 15 kalenderdage, herunder f.eks. også lørdage og søndage. Der henvises til afsnit 1.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Forslaget indeholder en konsekvensændring som følge af kommunalreformen, hvorefter statens beskæftigelsesindsats vil blive varetaget af staten i jobcentre.
Til nr. 3
Efter de gældende regler har en sygemeldt, der er under eller venter på lægebehandling, og som skønnes at kunne genoptage arbejdet inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden, ret til udbetaling af sygedagpenge i op til 52 uger ud over varighedsbegrænsningen.
Efter forslaget skal denne forlængelsesmulighed fortsat gælde. Det foreslås, at bestemmelsen udvides med en forlængelse på op til yderligere 52 uger. Det vil sige, at dagpengeudbetalingen efter forslaget kan forlænges i op til to år ud over varighedsbegrænsningen, hvis den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling, og kommunen som i dag på baggrund af en lægelig vurdering og oplysningerne i sagen i øvrigt, jf. lovens § 7 vurderer, at den sygemeldte vil kunne genoptage arbejdet indenfor dette tidsrum. I alt vil der således efter forslaget i de omhandlede tilfælde kunne udbetales sygedagpenge i op til 3 år regnet fra 1. sygefraværsdag.
Det forudsættes, som i alle de øvrige forlængelsesmuligheder, at der følges op efter de almindelige opfølgningsbestemmelser, herunder at uarbejdsdygtigheden løbende vurderes i hele forlængelsesperioden.
En forlængelse efter forslaget tager udgangspunkt i en forlængelse på 52 uger med mulighed for en yderligere forlængelse på 52 uger.
Det udelukker dog ikke, at der kan ske en forlængelse efter den foreslåede bestemmelse i 2 gange 52 uger i de tilfælde, hvor en sygemeldt ikke vurderes at blive arbejdsdygtig indenfor de første 52 uger, men hvor der er en sikker forventning om, at vedkommende vil kunne blive arbejdsdygtig indenfor yderligere 52 uger.
Med forslaget tilgodeses således bl.a. personer, der er i et længerevarende behandlingsforløb, som f.eks. gigtpatienter, som det kan være tidskrævende at finde den rette medicin til, eller alvorligt skadede f.eks. trafikofre, for hvem der er en god beskæftigelsesprognose, hvis de får lidt mere tid til genoptræning end efter den gældende forlængelsesregel. Det gælder også behandling af en række andre lidelser, herunder i et vist omfang tilfælde hvor lidelsen er vanskelig at udrede, og hvor det derfor kan tage tid før den rette behandling findes.
Den hidtidige betingelse om at der skal være en sikker forventning om, at den pågældende skal være arbejdsdygtig inden for denne periode, gælder således for hele forlængelsesperioden.
Til nr. 4 og 6
Der er med forslagene tale om konsekvensrettelser i form af ændrede paragrafhenvisninger som følge af vedtagelsen af lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, der træder i kraft den 1. januar 2007.
Til nr. 5
Efter de gældende regler er en sygemeldt lønmodtager kun berettiget til sygedagpenge for det antal timer, som den pågældende er uarbejdsdygtig og dermed sygemeldt i. Det betyder, at nogle lønmodtagere kan risikere at miste retten til fuld forsørgelse, fordi de er delvist sygemeldte. Det er således tilfældet for forsikrede ledige, som bliver delvist sygemeldte, lønmodtagere, der mister arbejdet under en delvis sygemelding, og delvist sygemeldte lønmodtagere, hvor arbejdsgiveren ikke tilbyder at beskæftige dem på nedsat tid.
Forsikrede ledige, som bliver delvist sygemeldte, kan efter arbejdsløshedsforsikringsloven ikke få suppleret op med arbejdsløshedsdagpenge for de timer, som de vurderes at kunne arbejde i.
Arbejdsretligt antages det, at arbejdsgiveren ikke er forpligtet til at tilbyde en medarbejder, som er delvist sygemeldt, beskæftigelse på nedsat tid.
Efter forslaget vil disse persongrupper, trods en delvis sygemelding, få ret til sygedagpenge beregnet på grundlag af det antal timer, hvormed de ville have været berettiget til sygedagpenge ved en fuld sygemelding.
Retten forudsætter, at den sygemeldte ikke er berettiget til løn under sygdommen. En arbejdsgiver kan således ikke være berettiget til sygedagpengerefusion i de omhandlede tilfælde.
Efter sygedagpengeloven skal kommunen som hidtil foretage opfølgning i løbende sager, dvs. såvel i sager, hvor sygemeldte er fuld uarbejdsdygtig, som i sager, hvor sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig.
Til nr. 7 og 8
Forslagene indeholder konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen, hvor beskæftigelsesankenævnene pr. 1. januar 2007 afløser de sociale nævn som klageinstans, bl.a. i forhold til kommunernes afgørelser efter lov om sygedagpenge.
Til nr. 9
Der er med forslaget tale om en konsekvensrettelse i form af en ændret paragrafhenvisning som følge af vedtagelsen af lov nr. 522 af 24. juni 2005 om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, der træder i kraft den 1. januar 2007.
Til nr. 10
Forslaget om ændring af lovens overgangsbestemmelse om satsregulering er en ren redaktionel ændring, der alene har til formål at rette den fejlagtigt anførte dato »1. januar« til »2. januar«.
Til § 2
Til nr. 1
Ved lov nr. 396 af 1. juni 2005 blev der med henblik på en styrket sygefraværsindsats med ny visitation og opfølgning i sygedagpengesager m.v. indsat en bestemmelse i arbejdsskadesikringsloven og i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, hvorefter kommunerne og Arbejdsskadestyrelsen kan udveksle oplysninger om oprettelse af sager om sygedagpenge, revalidering, fleksjob og førtidspension samt om oprettelse af sager om arbejdsskader. Udvekslingen kan ske elektronisk og uden borgerens samtykke.
Bestemmelsen foreslås opretholdt efter opsplitningen af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel i en sygedagpengelov og en barsellov. Henvisningen i § 37, stk. 3, i arbejdsskadesikringsloven til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel foreslås ændret (begrænset) til lov om sygedagpenge. Arbejdsskadestyrelsen har ikke behov for at blive underrettet om oprettelse af sager om ret til dagpenge ved barsel.
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer. Bestemmelsen om ret til dagpenge ved pasning af alvorligt syge børn fremgår nu af § 26 i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, hvorfor der henvises til denne lov.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer.
Personer, der ville være berettiget til dagpenge ved sygdom eller barsel som følge af, at de pågældende opfylder beskæftigelseskravet i lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, har ret til ledighedsydelse. Der henvises derfor i § 74 a, stk. 1, nr. 1 til begge love.
Modtagere af ledighedsydelse er under sygdom og barsel omfattet af en tilsvarende opfølgningsindsats som modtagere af dagpenge, hvorfor der i § 74 a, stk. 5 og § 74 f, stk. 4 henvises til lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Til § 4
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er blevet afløst af lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel. Sygedagpengemodtagere er omfattet af beskæftigelsesindsatsen, mens personer på orlov eller barsel ikke er. Det betyder, at der alene skal henvises til lov om sygedagpenge og ikke til lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel i bestemmelserne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 2
Forslaget betyder, at kommunen bevarer informations- og vejledningsforpligtelsen i § 9, stk. 2, for personer omfattet af lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Til § 5
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer. Sygedagpengemodtagere og også gravide, der er fraværende inden 4-ugers perioden før fødsel på grund af, at graviditeten efter en lægelig bedømmelse har et sygeligt forløb, jf. bestemmelsen i barselslovens § 20, stk. 2, er omfattet af den kommunale opfølgningsindsats.
Det er fundet hensigtsmæssigt, at det politiske udvalg i kommunen, der skal varetage den umiddelbare forvaltning af den kommunale beskæftigelsesindsats og de ydelser, der er knyttet hertil, også varetager den umiddelbare forvaltning af barselloven.
Der er endvidere behov for, at de it-systemer, der er nævnt i lovens § 66 kan indeholde oplysninger om perioder med barseldagpenge, således at disse perioder kan indgå i beregningen af perioder med offentlig forsørgelse i forbindelse med administrationen af beskæftigelseslovgivningen.
Til § 6
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvens af, at lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er ophævet og erstattet af sygedagpengeloven og barselloven.
Da den særlige regresregel i erstatningsansvarslovens § 17, stk. 1, 3. pkt., kun angår sygedagpenge, foreslås henvisningen til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel erstattet af en henvisning til sygedagpengeloven.
Regresreglen i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel § 39, stk. 2, findes nu i sygedagpengelovens § 78, stk. 1. Der henvises herom til Folketingstidende 2005-06, tillæg A, s. 4694 (bemærkningerne til lovforslagets § 76, der blev vedtaget som § 78).
Det foreslås på den baggrund, at henvisningen i erstatningsansvarslovens § 17, stk. 1, 3. pkt., til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel § 39, stk. 2, erstattes af en henvisning til sygedagpengelovens § 78, stk. 1.
Til § 7
Til nr. 1 og 2
De foreslåede ændringer af bestemmelserne er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Til § 8
Til nr. 1 og 2
Ændringerne er konsekvensændringer som følge af ikrafttrædelsen af lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (lov nr. 566 af 9. juni 2006).
Til § 9
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Da selvstændiges og forsikredes arbejdsgiveres forsikringsbidrag efter barselloven er reguleret i lov om sygedagpenge, er der i den foreslåede bestemmelse alene henvist til sidstnævnte lov.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Da arbejdsgiverens indbetaling af bidrag til ATP ved udbetaling af dagpenge under fravær fra arbejdet på grund af forebyggende graviditetsundersøgelser er fastsat i lov om sygedagpenge, er der i den foreslåede bestemmelse alene henvist til lov om sygedagpenge.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, idet § 19 a i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er afløst af § 26 i barselloven.
Til § 10
Til nr. 1-3
De foreslåede ændringer er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Til § 11
Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Til § 12
Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af lov om sygedagpenge og barselloven, der træder i stedet for lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Til § 13
Til nr. 1
I § 7, 2. pkt. i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område henvises til, at der ikke skal foretages en helhedsvurdering efter retssikkerhedslovens § 6 for personer, der er omfattet af et opfølgningsforløb efter kapitel 10 a i lov om dagpenge ved sygdom og fødsel.
Efter ikrafttræden af lov om sygedagpenge og ophævelsen af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er de nævnte opfølgningsregler fastsat i kapitel 6 i lov om sygedagpenge.
I konsekvens heraf foreslås en redaktionel ændring af § 7 i retssikkerhedsloven, så der henvises til de nu gældende bestemmelser om opfølgning i sygedagpengesager.
Til nr. 2
§ 9, stk. 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område bemyndiger beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om, hvilken kommune der har handleforpligtelsen i sager efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
I konsekvens af ophævelsen af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og ikrafttræden af lov om sygedagpenge og barselloven foreslås bemyndigelsen ændret redaktionelt til at omfatte disse to love.
Til nr. 3
I §§ 12 c og 12 d om udveksling af oplysninger i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område henvises til opfølgning af sager efter § 24 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Efter ikrafttræden af lov om sygedagpenge og ophævelsen af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er de nævnte opfølgningsregler fastsat i §§ 8-10 i lov om sygedagpenge.
I konsekvens heraf foreslås en redaktionel ændring af §§ 12 c og 12 d i retssikkerhedsloven, så der henvises til de nu gældende bestemmelser om opfølgning i sygedagpengesager.
Til nr. 4
I § 43, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område er fastsat, at når en myndighed overlader opgaver efter bl.a. lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel til andre end offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave, der udføres.
I konsekvens af ophævelsen af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og ikrafttræden af lov om sygedagpenge og barselloven foreslås bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 43, stk. 2, ændret redaktionelt til at omfatte disse to love.
Til nr. 5
Indtil udgangen af 2006 behandles sager om sygedagpenge og barseldagpenge i Ankestyrelsens dagpengeudvalg. I retssikkerhedslovens § 54 er der fastsat regler om deltagelsen i Ankestyrelsens møder ved afgørelse i sager efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Fra 1. januar 2007 behandles sådanne sager efter lovens § 50 a af Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg.
I konsekvens af ophævelsen af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og ikrafttræden af lov om sygedagpenge og barselloven foreslås bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 54 ændret redaktionelt til at omfatte afgørelser efter de to nye love. § 50 a, der træder i kraft den 1. januar 2007, er formuleret uden henvisning til lovens titel og foreslås derfor ikke tilsvarende ændret.
Til § 14
Til nr. 1
Lov nr. 574 af 24. juni 2005 indeholder konsekvensændringer i bl.a. lov om retssikkerhed og administration på det sociale område som følge af kommunalreformen. I ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelsen i lovens § 8 er fastsat, at Ankestyrelsen s beskæftigelsesudvalg, der etableres pr. 1. januar 2007, behandler sager efter bl.a. lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, som er indbragt for Ankestyrelsen og optaget til behandling, og som ikke er afgjort senest den 31. december 2006.
Efter ikrafttræden af lov om sygedagpenge og barselloven og ophævelsen af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, vil der i den sidste halvdel af 2006 kunne blive indbragt sager for Ankestyrelsen efter de to nye love, uden at sagerne er afgjort ved udgangen af december 2006. Der er derfor behov for at fastslå, at også sådanne sager fra den 1. januar 2007 behandles af Ankestyrelsen s beskæftigelsesudvalg.
Til § 15
Ændringerne vedrører den lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, der træder i kraft den 1. januar 2007.
Til nr. 1
Forslaget er konsekvensændringer som følge af, at lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er delt i henholdsvis barselloven og sygedagpengeloven. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 2-4
Forslagene er konsekvensændringer som følge af, at lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er delt i henholdsvis barselloven og sygedagpengeloven. Ændringerne har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til § 16
Til nr. 1
For at bevare den nuværende klarhed om DSBs virksomhedsstatus i relation til refusion af dagpenge, foreslås det, at det fortsat fremgår af § 17 i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S, at DSB er berettiget til at modtage såvel sygedagpengerefusion som barseldagpengerefusion i lighed med de private arbejdsgivere.
Det foreslås samtidig, at § 17, stk. 2, i DSB-loven ophæves af ordensmæssige grunde. Ifølge DSB-lovens § 17, stk. 2, sidestilles DSB og DSB S-tog med private arbejdsgivere i relation til § 17 a i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP-loven). Bestemmelsen i ATP-lovens § 17 a blev ophævet med lov nr. 1032 af 17. december 2002 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om Lønmodtagernes Garantifond med flere love (Bortfald af ATP-kompensationsordningen). Formålet med i DSB-lovens § 17, stk. 2, at henvise til ATP-lovens § 17 a, er således bortfaldet, hvorfor henvisningen i DSB-lovens § 17, stk. 2 forslås ophævet af ordensmæssige grunde.
Til § 17
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 2-4.
Til stk. 2
Det foreslås med bestemmelsen, at udvidelsen af arbejdsgiverperioden træder i kraft den 2. april 2007 og finder anvendelse på sygdomstilfælde, hvor 1. fraværsdag er den 2. april 2007 eller senere.
Til stk. 3
Det foreslås med bestemmelsen, at udvidelsen af forlængelsesreglen i lovens § 27, stk. 1, nr. 3, træder i kraft den 2. april 2007 og finder anvendelse på modtagere af sygedagpenge, der er omfattet af reglerne om begrænsning af varighed af sygedagpenge efter lovens § 24, stk. 1 og § 27, stk. 1 den 2. april 2007 eller senere.
Til stk. 4
Det foreslås med bestemmelsen, at den ændrede beregning af sygedagpenge til visse grupper af delvist sygemeldte træder i kraft den 2. april 2007 og finder anvendelse på personer, der modtager sygedagpenge den 2. april 2007 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende regler
Gældende formulering |
|
Lovforslaget |
|
|
|
|
|
Beskæftigelsesministeriet |
|
|
|
|
|
§ 1 |
|
|
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 6. Kommunen udbetaler sygedagpenge under sygefravær. Dog udbetaler arbejdsgiveren sygedagpenge til ansatte ved sygefravær i 2 uger fra 1. fraværsdag, jf. § 30. Stk. 2. - - - |
|
1. I § 6, stk. 1, § 24, stk. 2, nr. 1, § 30, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 31, § 56, stk. 1 og stk. 2, nr. 3, § 59, stk. 4 og § 61 , ændres »2 uger« til: »15 kalenderdage«. |
|
|
|
§ 24. - - - Stk. 2. Ved beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes ikke de dage, for hvilke der er udbetalt sygedagpenge eller løn 1) fra arbejdsgiveren eller kommunen i de første 2 uger af fraværsperioden ved sygdom eller 2) i anledning af graviditet, barsel eller adoption eller ved børns alvorlige sygdom, jf. lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven). |
|
|
|
|
|
§ 30. En lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 2 uger fra 1. fraværsdag. Arbejdsgiverperioden på 2 uger forlænges ikke, selv om der i perioden forekommer søgnehelligdage, fridage, arbejdskonflikt el.lign., der kan afbryde udbetalingen af sygedagpenge. Stk. 2. - - - |
|
|
|
|
|
§ 31. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren, selv om ansættelsesforholdet ophører inden for de første 2 uger fra 1. fraværsdag. |
|
|
|
|
|
§ 56. En arbejdsgiver kan ved aftale med en lønmodtager opnå ret til fra kommunen at få refusion med et beløb, der svarer til de sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fra arbejdsgiveren i de første 2 uger af sygefraværet. Refusionen kan dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2. |
|
|
Stk. 2. - - - |
|
|
3) når arbejdsgiveren under det bestående arbejdsforhold allerede har udbetalt sygedagpenge eller løn i 2 uger for samme lidelse inden for de seneste 12 måneder før indlæggelsen eller behandlingen. |
|
|
|
|
|
§ 59. - - - |
|
|
Stk. 4. Har arbejdsgiveren ikke anmeldt sygefraværet senest 4 uger efter 1. fraværsdag, fordi fraværet er afsluttet inden for 2 uger fra 1. fraværsdag, kan der ydes refusion for tidsrum, der ligger indtil 3 måneder forud for fremsættelsen af kravet. |
|
|
|
|
|
§ 61. Arbejdsgiveren afholder udgifterne til sygedagpenge i de første 2 uger af en fraværsperiode under sygdom, jf. dog § 62, stk. 1. |
|
|
|
|
|
§ 9. Kommunen skal efter behov inddrage relevante aktører i opfølgningen, herunder arbejdsplads, læge, arbejdsløshedskasse, faglig organisation, arbejdsformidling, revalideringsinstitutioner, sygehuse og sygehusafdelinger. Kommunen skal have fokus på at udvikle samarbejdet med de praktiserende læger og med arbejdspladserne. |
|
2. I § 9, stk. 1 , ændres »arbejdsformidling« til: »staten i jobcenteret«. |
|
|
|
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når 1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, 2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger, |
|
3. § 27, stk. 1, nr. 3 , affattes således: »3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling, og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,« |
3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden, |
|
|
4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte, |
|
|
5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller |
|
|
6) der er påbegyndt en sag om førtidspension. |
|
|
|
|
|
§ 32. - - - Stk. 3. Ved vurderingen af om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 og plejevederlag efter § 104 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel. |
|
4. I § 32, stk. 3 , og § 42, stk. 2 , ændres »§ 29« til: »§ 42«, og »§ 104« ændres til: »§ 120«. |
|
|
|
§ 42. - - - |
|
|
Stk. 2. Ved vurderingen af om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 og plejevederlag efter § 104 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
§ 53. Til lønmodtagere, der er delvis uarbejdsdygtige på grund af sygdom, udbetales nedsatte sygedagpenge med samme beløb pr. fraværstime som ved fuldt fravær. For arbejdsledige nedsættes sygedagpengene i sygdomstilfælde i forhold til graden af den sygemeldtes uarbejdsdygtighed. Stk. 2. Til selvstændige erhvervsdrivende, der er delvis uarbejdsdygtige på grund af sygdom, udbetales nedsatte sygedagpenge med et beløb pr. uge, som svarer til halvdelen af sygedagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær. |
|
5. § 53, stk. 1 , ophæves, og i stedet indsættes: »Til lønmodtagere, der er delvis uarbejdsdygtige på grund af sygdom, udbetales nedsatte sygedagpenge med samme beløb pr. fraværstime som ved fuldt fravær. Stk. 2. Sygedagpengene beregnes dog på samme måde som ved fuldt fravær til 1) lønmodtagere, der er berettiget til sygedagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed, som bliver ledige og ikke har ret til løn, 2) arbejdsløshedsdagpengemodtagere, der bliver berettiget til sygedagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed, og |
|
|
3) lønmodtagere uden ret til løn i sygeperioden, der er berettiget til sygedagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed, og hvor arbejdsgiveren ikke tilbyder deltidsbeskæftigelse.« |
|
|
Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
|
|
|
§ 55. - - - Stk. 2. Private arbejdsgivere er 1) alle arbejdsgivere, bortset fra offentlige myndigheder og private institutioner, hvis udgifter dækkes med mindst 50 pct. af offentlige midler, og |
|
6. I § 55, stk. 2, nr. 2 , ændres »§ 26« til: »§ 37«. |
2) forældre, der har valgt at få et økonomisk tilskud til privat pasning, jf. § 26 i lov om social service. |
|
|
|
|
|
§ 72. - - - Stk. 2. Når kommunen har udbetalt forskud efter stk. 1, skal arbejdsgiveren refundere forskuddet inden 4 uger efter, at underretning herom er modtaget. Beløbet kan ved udpantning og ved indeholdelse i løn mv. inddrives efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven. Tilsvarende gælder, når det sociale nævn eller Ankestyrelsen træffer afgørelse om, at arbejdsgiveren har pligt til at udbetale sygedagpenge, når kommunen har udbetalt forskud efter stk. 1. |
|
7. I § 72, stk. 2 , ændres »det sociale nævn« til: »beskæftigelsesankenævnet«. |
|
|
|
§ 77. Kommunens afgørelser efter denne lov kan indbringes for det sociale nævn, jf. kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
|
|
8. § 77 affattes således: » § 77. Kommunens afgørelser efter denne lov kan indbringes for beskæftigelsesankenævnet, jf. kapitel 8 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.« |
|
|
|
§ 79. Beskæftigelsesrådet, jf. § 29 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, er rådgivende for beskæftigelsesministeren i spørgsmål om ydelser efter denne lov. |
|
9. I § 79 ændres »§ 29« til: »§ 33«. |
|
|
|
§ 82. --- Stk. 4. Satsreguleringen efter § 64 af det sygedagpengebeløb, der er nævnt i § 50, stk. 1, sker den første mandag i januar 2007 på grundlag af satsen pr. 1. januar 2006 for arbejdsløshedsdagpenge. |
|
10. I § 82, stk. 4, ændres »pr. 1. januar« til: »pr. 2. januar«. |
|
|
|
|
|
§ 2 |
|
|
|
|
|
I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. marts 2006, med senere ændringer, foretages følgende ændring: |
|
|
|
§ 37. - - - Stk. 3. Til brug for behandling af sager efter lov om arbejdsskadesikring og opfølgning af sager efter § 24 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel kan Arbejdsskadestyrelsen og kommuner udveksle oplysninger om oprettelse af arbejdsskadesager og sager om sygedagpenge, revalidering, fleksjob og førtidspension. Udvekslingen kan ske automatisk og uden borgerens samtykke. |
|
1. I § 37, stk. 3, ændres »§ 24 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 8 i lov om sygedagpenge«. |
|
|
|
|
|
§ 3 |
|
|
|
|
|
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006 og senest ved § 59 i lov nr. 566 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 13. - - - Stk. 4 . 1)-5) - - - 6) den pågældende modtager støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller døende nærtstående eller efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel til pasning af alvorligt sygt barn, |
|
1. I § 13, stk. 4, nr. 6 , § 13, stk. 11, nr. 3 , og § 25, stk. 10, nr. 2 , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
Stk. 11 . 1)-2) - - - 3) perioder, hvor den pågældende har modtaget støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn, nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom eller døende nærtstående og efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel til pasning af alvorligt sygt barn, |
|
|
|
|
|
§ 25. - - - Stk. 10 . 1) - - - 2) perioder, hvor den pågældende har modtaget støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn, nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom eller døende nærtstående og efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel til pasning af alvorligt sygt barn, |
|
|
|
|
|
§ 74 a. Personer, der er visiteret til et fleksjob efter kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har ret til ledighedsydelse, mens de venter på et fleksjob. Det er en betingelse for retten til ledighedsydelse efter visitationen, at personen på tidspunktet for visitationen til fleksjob |
|
2. I § 74 a, stk. 1, nr. 1 , § 74 a, stk. 5, og § 74 f, stk. 4, ændres »dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
1) ville være berettiget til at modtage dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, |
|
|
Stk. 2-4 . - - - |
|
|
Stk. 5. Modtageren bevarer ledighedsydelsen i perioder med sygdom eller barsel. Reglerne om opfølgning i forbindelse med modtagelse af dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel finder tilsvarende anvendelse. |
|
|
|
|
|
§ 74 f. - - - Stk. 4. Personer, der modtager ledighedsydelse efter stk. 1 og 2, bevarer ledighedsydelsen i perioder med sygdom eller barsel. Reglerne om opfølgning i forbindelse med modtagelse af dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel finder tilsvarende anvendelse. |
|
|
|
|
|
|
|
§ 4 |
|
|
|
|
|
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 29. juni 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, lov nr. 1386 af 21. december 2005, § 1 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, § 1 i lov nr. 564 af 9. juni 2006 og § 1 i lov nr. 565 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 2. - - - 5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, skal have et tilbud som led i afklaring af den enkeltes arbejdsevne,
|
|
1. I § 2, nr. 5, § 38, stk. 2, § 45, stk. 2, og § 71, stk. 4, ændres » lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge«. |
|
|
|
§ 38. - - - Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2-5 og 7, modtager under tilbuddet den ydelse, som den pågældende er berettiget til i henhold til lov om aktiv socialpolitik eller lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, eller for personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, efter anden lovgivning. |
|
|
|
|
|
§ 45. - - - Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2-5 og 7, modtager under tilbuddet den ydelse, som personen er berettiget til i henhold til lov om aktiv socialpolitik eller lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. |
|
|
|
|
|
§ 71. - - - Stk. 4. Tilskuddet efter stk. 3 nedsættes med det beløb, som arbejdsgiveren har ret til efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler herom. |
|
|
|
|
|
§ 9. - - - Stk. 2. Personer, der retter henvendelse til kommunen med ansøgning om hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om social pension og lov om social service, kan af kommunen få |
|
2. I § 9, stk. 2, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
1) vejledning om, hvordan mulighederne for beskæftigelse eller uddannelse kan forbedres, |
|
|
2) information og vejledning om indlæggelse af cv i Job- og CV-banken, jf. § 12, samt |
|
|
3) information om andre aktiviteter efter denne lov. |
|
|
|
|
|
|
|
§ 5 |
|
|
|
|
|
I lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 522 af 24. juni 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 1. Loven fastlægger ansvaret for og styringen af beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. |
|
1. I § 1, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 2, § 13, stk. 4, § 14, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1, § 58, stk. 1, og § 66 , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
|
|
|
§ 13. - - - Stk. 2. Den kommunale beskæftigelsesindsats omfatter |
|
|
1) kommunens opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, |
|
|
2) beskæftigelsesrettede opgaver over for borgere og virksomheder i henhold til lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og integrationsloven og |
|
|
3) opgaverne efter stk. 3. |
|
|
Stk. 3. - - - |
|
|
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvilke beskæftigelsesrettede opgaver i lov om aktiv socialpolitik og lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel der er omfattet af den kommunale beskæftigelsesindsats. |
|
|
|
|
|
§ 14. - - - Stk. 2. Økonomiudvalget i kommunen skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, dog ikke kapitel 10 og 10 a, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel samt de beskæftigelsesrettede opgaver efter integrationsloven og ydelser knyttet hertil, dog ikke §§ 35-39. |
|
|
|
|
|
§ 28. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte fælles landsdækkende krav til udbud og kontrakter med andre aktører om beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. |
|
|
|
|
|
§ 32. Staten og kommunen overlader oplysninger til en anden aktør om en persons beskæftigelsesprofil og forløb, den hidtidige indsats samt øvrige forhold, som er nødvendige for den anden aktørs gennemførelse af den aftalte beskæftigelsesindsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. |
|
|
|
|
|
§ 58. Beskæftigelsesministeren etablerer et fælles it-baseret datagrundlag til brug for forvaltningen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om aktiv socialpolitik og den øvrige arbejdsmarkedsrettede lovgivning. |
|
|
|
|
|
§ 66. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om den i §§ 62-64 nævnte indberetning og udveksling af data og den i § 65 nævnte anvendelse af fælles standarder og it-servicer, herunder om, hvordan offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser og andre aktører skal levere oplysninger til Beskæftigelsesministeriets it-systemer om virksomheder og personer, som er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om aktiv socialpolitik og den øvrige arbejdsmarkedsrettede lovgivning. |
|
|
|
|
|
|
|
Justitsministeriet |
|
|
|
|
|
§ 6 |
|
|
|
|
|
I lov om erstatningsansvar, jf. lovbekendtgørelse nr. 885 af 20. september 2005, foretages følgende ændring: |
|
|
|
§ 17. Ydelser i henhold til den sociale lovgivning, herunder dagpenge, sygehjælp, pension efter den sociale pensionslovgivning og ydelser i henhold til lov om arbejdsskadeforsikring, som tilkommer en skadelidt eller efterlevende, kan ikke danne grundlag for regreskrav mod den erstatningsansvarlige. Det samme gælder pensionsydelser, der udbetales af stat, kommune eller i henhold til anden pensionsordning, samt forsikringsydelser uanset forsikringens karakter, jf. § 22, stk. 2. Sygedagpengeydelser efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel kan dog danne grundlag for regreskrav mod den erstatningsansvarlige, jf. lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel § 39, stk. 2. |
|
1. § 17, stk. 1, 3. pkt. , affattes således: »Sygedagpengeydelser efter sygedagpengeloven kan dog danne grundlag for regreskrav mod den erstatningsansvarlige i medfør af sygedagpengelovens § 78, stk. 1.« |
|
|
|
|
|
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender |
|
|
|
|
|
§ 7 |
|
|
|
|
|
I lov om børnepasningsorlov, jf. lovbekendtgørelse nr. 193 af 23. marts 2004, som ændret senest ved § 21 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 2. - - - Stk. 3. Det er en betingelse for at opnå orlov, at beskæftigede lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende opfylder beskæftigelseskravet i kapitel 2 eller 6 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om administrationen af denne bestemmelse. |
|
1. I § 2, stk. 3 , ændres »kapitel 2 eller 6 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »kapitel 6 i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
|
|
|
§ 12. - - - Stk. 4. Orlovsydelsen til fuldtidsforsikrede lønmodtagere, som forud for orloven har været fuldtidsbeskæftigede med samtidigt lønarbejde og mere end midlertidig udøvelse af selvstændig virksomhed, udgør et beløb svarende til 60 pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis hvert af beskæftigelsesforholdene berettiger til dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. |
|
2. I § 12, stk. 4 og stk. 5, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
Stk. 5. Orlovsydelsen til deltidsforsikrede lønmodtagere, som ikke opfylder betingelserne for fuldtidsforsikring, og som forud for orloven har været fuldtidsbeskæftiget med samtidigt lønarbejde og mere end midlertidig udøvelse af selvstændig virksomhed, udgør et beløb svarende til 60 pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis hvert af beskæftigelsesforholdene berettiger til dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. |
|
|
|
|
|
|
|
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration |
|
|
|
|
|
§ 8 |
|
|
|
|
|
I lov om integration af udlændinge i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 902 af 31. juli 2006, som ændret ved § 12 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 25. - - - Stk. 4 . 1)3) - - - 4) den pågældende har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der efter bestemmelserne i § 12, stk. 1 og 2, § 13, stk. 1, 2 og 7, § 14, stk. 1-3 og 8, og § 15, stik. 1 og 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption. |
|
1. I § 25, stk. 4, nr. 4, ændres »efter bestemmelserne i § 12, stk. 1 og 2, § 13, stk. 1, 2 og 7, § 14, stk. 1-3 og 8, og § 15, stk. 1 og 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »efter § 20, jf. § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 14, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
5) - - - |
|
|
6) den pågældende modtager støtte til efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller døende nærtstående eller efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel til pasning af alvorligt sygt barn. |
|
2. I § 25, stk. 4, nr. 6, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
|
|
|
|
|
Skatteministeriet |
|
|
|
|
|
§ 9 |
|
|
|
|
|
I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som senest ændret ved § 57 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 1. - - - d) til dagpenge ved sygdom eller fødsel efter lov om dagpenge ved sygdom og fødsel, |
|
1. § 1, stk. 1, litra d , affattes således: »d) til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge og til barseldagpenge efter barselloven,«.
|
|
|
|
§ 2. - - - c) selvstændiges og forsikrede arbejdsgiveres forsikringsbidrag efter §§ 20 og 27 i lov om dagpenge ved sygdom og fødsel, |
|
2. § 2, stk. 1, litra c , affattes således: »c) selvstændiges og forsikrede arbejdsgiveres forsikringsbidrag efter §§ 45 og 55 i lov om sygedagpenge,«. |
|
|
|
§ 8. - - - c) indbetalinger, som arbejdsgiveren eller en tidligere arbejdsgiver foretager til en ordning omfattet af § 19 i pensionsbeskatningsloven, herunder indbetalinger til Arbejdsmarkedets Tillægspension vedrørende arbejdsgiverbetalte dagpengeydelser i henhold til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, jf. § 11, stk. 5, |
|
3. I § 8, stk. 1, litra c, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge«. |
f) indbetalinger til Arbejdsmarkedets Tillægspension, bortset fra indbetalinger som nævnt i stk. 5, som foretages for modtagere af dagpenge i henhold til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, modtagere af delpension i henhold til lov om delpension, modtagere af førtidspension i henhold til lov om social pension eller § 6, stk. 4, i lov nr. 285 af 25. april 2001 om ændring af lov om social pension og andre love (Førtidspensionsreform), modtagere af kontanthjælp, revalideringsydelse eller ledighedsydelse efter §§ 25, 52 og 74 d i lov om aktiv socialpolitik, modtagere af ydelser efter §§ 29 og 29 a i lov om social service, modtagere af introduktionsydelse efter § 27 i lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven), modtagere af fleksydelse efter lov om fleksydelse, modtagere af dagpenge og aktiveringsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., modtagere af godtgørelse i henhold til lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, modtagere af overgangsydelse eller efterløn i henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og modtagere af uddannelsesgodtgørelse, jobrotationsydelse eller aktiveringsydelse efter § 134, stk. 1 og 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og modtagere af jobrotationsydelse efter § 97 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 11, stk. 5, |
|
4. I § 8, stk. 1, litra f, ændres »modtagere af dagpenge i henhold til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »modtagere af sygedagpenge i henhold til lov om sygedagpenge, modtagere af barseldagpenge i henhold til barselloven«. |
Stk. 6. Dagpenge efter § 19 a i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel medregnes ikke til bidragsgrundlaget.
|
|
5. I § 8, stk. 6, ændres »§ 19 a i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 26 i barselloven«. |
|
|
|
|
|
§ 10 |
|
|
|
|
|
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som ændret bl.a. ved § 9 i lov nr. 515 af 7. juni 2006 og senest ved § 3 i lov nr. 560 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 2. - - - 12) Erhverver indkomst her fra landet i form af arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og andre ydelser, som træder i stedet for lønindkomst eller indkomst efter nr. 4, og som ville være skattepligtig for en person omfattet af § 1. |
|
1. I § 2, stk. 1, nr. 12, ændres »sygedagpenge« til: »sygedagpenge, barseldagpenge«. |
|
|
|
§ 5 A. - - - Stk. 2. Arbejdsløshedsdagpenge, strejke- og lockoutgodtgørelser samt dagpenge ved sygdom og fødsel medregnes som vederlag for personligt arbejde. |
|
2. I § 5 A, stk. 2, ændres »samt dagpenge ved sygdom og fødsel« til: », sygedagpenge og barseldagpenge«. |
|
|
|
§ 43. - - - Stk. 2 . d) Arbejdsløshedsdagpenge, strejke- og lockoutgodtgørelser samt dagpenge efter loven om dagpenge ved sygdom og fødsel. |
|
3. I § 43, stk. 2, litra d, ændres »samt dagpenge efter loven om dagpenge ved sygdom og fødsel« til: », sygedagpenge efter lov om sygedagpenge og barseldagpenge efter barselloven«. |
|
|
|
|
|
§ 11 |
|
|
|
|
|
I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som ændret ved § 2 i lov nr. 405 af 8. maj 2006, foretages følgende ændring: |
|
|
|
§ 9 C. - - - Stk. 4. Skattepligtige med en indkomst, der ikke overstiger 136.100 kr., kan fra og med indkomståret 2002 yderligere fratrække 25 pct. af befordringsfradraget som opgjort efter stk. 1-3 og 9, dog højst 6.000 kr. Skattepligtige med en indkomst, der overstiger 136.100 kr., kan fra og med indkomståret 2002 yderligere fratrække 25 pct. af befordringsfradraget som opgjort efter stk. 1-3 og 9, dog højst 6.000 kr. Procentsatsen og maksimumsbeløbet på 6.000 kr. efter 2. pkt. reduceres med henholdsvis 0,5 procentpoint og 2,0 pct. pr. 1.000 kr., som indkomsten overstiger 136.100 kr. Indkomsten efter 1.-3. pkt. opgøres efter lov om en arbejdsmarkedsfond § 8, stk. 1, litra a, b, d og e, og § 10, samt ydelser, der udbetales af en arbejdsløshedskasse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., dagpengegodtgørelser for 1. og 2. ledighedsdag, der udbetales af arbejdsgivere i henhold til § 84 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel bortset fra dagpenge, der erstatter B-indkomst eller ydes som frivillig sikring efter lovens § 20. Indkomstbeløbet på 136.100 kr. reguleres efter personskattelovens § 20. |
|
1. I § 9 C, stk. 4, 4. pkt., ændres: »og dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel bortset fra dagpenge, der erstatter B-indkomst eller ydes som frivillig sikring efter lovens § 20.« til: » sygedagpenge efter lov om sygedagpenge og barseldagpenge efter barselsloven bortset fra dagpenge, der erstatter B-indkomst eller ydes som frivillig sikring efter § 45 i lov om sygedagpenge.« |
|
|
|
|
|
§ 12 |
|
|
|
|
|
I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 824 af 25. august 2005, som ændret senest ved § 55 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændring: |
|
|
|
§ 19. Ved opgørelsen af en arbejdstagers skattepligtige indkomst medregnes ikke beløb, der af arbejdsgiveren indbetales til en af kapitel 1 omfattet ordning for arbejdstageren, herunder indbetalinger til Arbejdsmarkedets Tillægspension vedrørende arbejdsgiverbetalte dagpengeydelser i henhold til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Det samme gælder indbetalinger fra en tidligere arbejdsgiver til en af kapitel 1 omfattet ordning. Er der sket afgiftsberigtigelse af en kapitalforsikring eller en opsparing i pensionsøjemed efter § 25, stk. 1, nr. 1, ved udbetaling til ejeren efter det fyldte 60. år, medregnes beløb, der af arbejdsgiveren eller en tidligere arbejdsgiver indbetales til en kapitalforsikring eller en opsparing i pensionsøjemed i indkomstår, der følger efter indkomståret, hvori den eller de første kapitalforsikringer eller opsparinger i pensionsøjemed er afgiftsberigtiget, dog ved opgørelsen af arbejdstagerens skattepligtige indkomst. Efter arbejdstagerens død medregnes indbetalinger fra afdødes tidligere arbejdsgiver til sikring af ægtefælle- eller samleverpension, samleverpension eller børnepension efter § 2, nr. 4, heller ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for ægtefællen, den fraskilte ægtefælle, samleveren, jf. § 2, nr. 4, litra d, børnene eller afdødes bo. Retten til at bortse fra arbejdsgiverens indbetalinger til en indeksordning er begrænset på samme måde som fradragsretten for egne indbetalinger, jf. § 18, stk. 1, 8. pkt. Retten til at bortse fra arbejdsgiverens indbetalinger til en rateforsikring eller rateopsparing i pensionsøjemed omfattet af § 15 B er begrænset på samme måde som fradragsretten for egne præmier og bidrag, jf. § 18, stk. 8. |
|
1. I § 19, stk. 1, 1. pkt., ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge«. |
|
|
|
|
|
Socialministeriet |
|
|
|
|
|
§ 13 |
|
|
|
|
|
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 858 af 8. august 2006, som ændret senest ved § 84 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 7. Senest 8 uger efter første henvendelse om løbende hjælp til forsørgelse skal kommunen foretage en vurdering efter § 6. Dette gælder dog ikke for personer, der er omfattet af et kontaktforløb efter kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, samt personer, der er omfattet af et opfølgningsforløb efter kapitel 10 a i lov om dagpenge ved sygdom og fødsel. |
|
1. I § 7, stk. 1, ændres »kapitel 10 a i lov om dagpenge ved sygdom og fødsel« til: »kapitel 6 i lov om sygedagpenge«. |
|
|
|
§ 9. - - - S tk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvilken kommune der har handleforpligtelsen i sager efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. |
|
2. § 9, stk. 5, affattes således: »Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvilken kommune der har handleforpligtelsen i sager efter lov om sygedagpenge. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter regler om, hvilken kommune der har handleforpligtelsen i sager efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.« |
|
|
|
§ 12 c. Til brug for tilrettelæggelsen af omsorgsopgaver m.v. efter kapitel 14 i lov om social service, lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. og lov om hjemmesygeplejerskeordninger samt til brug for opfølgning af sager efter § 24 i lov om dagpenge ved sygdom og fødsel kan kommuner og sygehuse udveksle oplysninger om indlæggelse på og udskrivning fra sygehuse af borgere i kommunen. Udvekslingen kan ske automatisk og uden borgerens samtykke. |
|
3. I § 12 c ændres »§ 24 i lov om dagpenge ved sygdom og fødsel« til: »§§ 8-10 i lov om sygedagpenge«. |
|
|
|
§ 12 d. Til brug for behandling af sager efter lov om arbejdsskadesikring og opfølgning af sager efter § 24 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel kan Arbejdsskadestyrelsen og kommuner udveksle oplysninger om oprettelse af arbejdsskadesager og sager om sygedagpenge, revalidering, fleksjob og førtidspension. Udvekslingen kan ske automatisk og uden borgerens samtykke. |
|
4. I § 12 d ændres »§ 24 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§§ 8-10 i lov om sygedagpenge«. |
|
|
|
§ 43. - - - Stk. 2. Når en myndighed overlader opgaver efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og lov om social service til andre end offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave, der udføres. Dette gælder også for privatinstitutioner, jf. § 11 a i lov om social service. |
|
5. I § 43, stk. 2, ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
|
|
|
§ 54. Afgørelser i sager efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel træffes på et møde, hvori der deltager 3 medlemmer og 2 ankechefer, jf. § 55, stk. 2, nr. 1. |
|
6. I § 54, stk. 1 , ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. |
|
|
|
|
|
§ 14 |
|
|
|
|
|
I lov nr. 574 af 24. juni 2005 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love og om ophævelse af lov om udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m.v. og lov om gennemførelse af visse tjenestemandsretlige og pensionsmæssige forhold m.v. i forbindelse med gennemførelse af lov nr. 333 af 19. juni 1974 om social bistand foretages følgende ændring: |
|
|
|
§ 8. - - - Stk. 6. Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg behandler sager, som er indbragt for Ankestyrelsen og optaget til behandling, og som ikke er afgjort senest den 31. december 2006, efter |
|
|
1) lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, |
|
|
2) lov om aktiv socialpolitik med undtagelse af hjælp efter lovens kapitel 10 og 10 a, |
|
|
3) lov om integration af udlændinge i Danmark med undtagelse af afgørelser efter §§ 35-39, |
|
|
4) lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, |
|
|
5) lov om social pension kapitel 3 og §§ 42 og 44, |
|
|
6) lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension §§ 13-15, 21, 24 og 44 og § 54, stk. 3 og 4, og |
|
1. I § 8, stk. 6, nr. 6, ændres »§ 54, stk. 3 og 4, og« til: »§ 54, stk. 3 og 4,.« |
7) lov om delpension. |
|
2. I § 8, stk. 6, nr. 7, ændres »lov om delpension.« til: »lov om delpension,«. |
|
|
3. I § 8, stk. 6, indsættes som nr. 8 og 9: »8) lov om sygedagpenge og 9) lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.« |
|
|
|
|
|
§ 15 |
|
|
|
|
|
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som ændret ved § 9 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer: |
|
|
|
§ 43. - - - Stk. 3. Ydelsen udgør et beløb svarende til højeste dagpengebeløb, jf. § 9, stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Ydelsen kan dog højst udbetales med et beløb, der udgør 90 pct. af personens arbejdsfortjeneste i det tidligere arbejde.
|
|
1. I § 43, stk.3 , ændres »§ 9, stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 50, stk. 1, i lov om sygedagpenge«. |
|
|
|
§ 120. Plejevederlag efter § 119 udgør 1,5 gange det dagpengebeløb, som modtageren i tilfælde af egen sygdom ville have ret til efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, jf. dog stk. 2. Selvstændigt erhvervsdrivende, der ikke er tilmeldt den frivillige forsikring, eller som i henhold til den frivillige forsikring har ret til dagpenge fra tredje fraværsdag, kan få udbetalt plejevederlag fra første fraværsdag. Plejevederlaget kan ikke overstige den hidtidige indtægt, jf. § 9 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. |
|
2. I § 120, stk. 1, 1. pkt., ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »lov om sygedagpenge«.
3. I § 120, stk. 1 , 3. pkt., ændres »§ 9 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 47 i lov om sygedagpenge«. |
Stk. 2. - - - |
|
|
Stk. 3. Hvis flere personer deles om plejeopgaven, kan det samlede plejevederlag ikke overstige 1,5 gange det maksimale sygedagpengebeløb efter § 9, stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel |
|
4. I § 120, stk. 3, ændres »§ 9, stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til: »§ 50, stk. 1, i lov om sygedagpenge«. |
|
|
|
|
|
Transport- og Energiministeriet |
|
|
|
|
|
§ 16 |
|
|
|
|
|
I lov nr. 485 af 1. juli 1998 om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S, som ændret senest ved lov nr. 265 af 20. april 2004, foretages følgende ændring: |
|
|
|
§ 17. I relation til § 25 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel sidestilles DSB med private arbejdsgivere. Stk. 2. I relation til § 17 a i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension sidestilles DSB og DSB S-tog med private arbejdsgivere. |
|
1. § 17 affattes således: » § 17. DSB er omfattet af § 54 og § 61 i lov om sygedagpenge og af § 39 og § 41 i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.« |