Skriftlig fremsættelse af lovforslag nr. 2006/1 SF. L 58 af 03. november 2006

Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside

Den fulde tekst

Skriftlig fremsættelse (3. november 2006)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love (Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v.)

(Lovforslag nr. L 58).

Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden. Lovforslaget er et led i udmøntningen af den del af aftalen, der vedrører senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de lovforslag, som beskæftigelsesministeren fremsætter samtidigt med dette om tilbagetrækning m.v., herunder forslag om ændring af lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om pålignin-gen af indkomstskat til staten, der bl.a. foreslår en gradvis forhøjelse af efterlønsalderen til 62 år. Lovforslaget skal endvidere ses i sammenhæng med det lovforslag, som jeg fremsætter samtidigt med dette om forslag til lov om ændring af lov om social pension om gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år m.v.

Med lovforslaget foreslås, at der gennemføres en række konsekvensændringer i relevante love som følge af de samtidigt fremsatte lovforslag om forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år m.v. og om forhøjelse af efterlønsalderen til 62 år m.v. Det foreslås, at der i de love, hvor der i dag refereres til den konkrete folkepensionsalder (65 år) eller efterlønsalder (60 år), fremover refereres til »folkepensionsalderen« eller »efterlønsalderen«.

Udover forslag til konsekvensændringer foreslås, at fleksydelsesmodtagere ligestilles med efter-lønsmodtagere med hensyn til at anvende et sommerhus til helårsbeboelse. Endvidere foreslås, at aldersgrænsen på 65 år i lov om lån til betaling af ejendomsskatter fremover følger folkepensions-alderen.

Den foreslåede reform af tilbagetrækningssystemet styrker samlet set de offentlige finanser med knap 1½ pct. af BNP. Dette forslag vil isoleret set medføre offentlige merudgifter til sygedagpenge (135 mio. kr. i 2027), arbejdsskader (42 mio. kr. i 2027), førtidspension (5,6 mia. kr. i 2027) og merudgiftsydelse (251 mio. kr. i 2027). De private arbejdsgivere vil få merudgifter efter arbejdskadesikringsloven på 97,9 mio. kr. i 2027.

Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forud for det tidspunkt, hvor den gradvise forhøjelse af aldersgrænserne får virkning, forhandles med de kommunale parter.

Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.