Lovforslag som fremsat nr. 1994/1 LSF 156 af 19. januar 1994
Forslag
til
Lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
(Undersøgelse for og udryddelse af rotter på skibe m.v.)§ 1
I lov nr. 114 af 21. marts 1979 om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme foretages følgende ændringer:
1. Overalt i loven ændres »Indenrigsministeren« til: »Sundhedsministeren« og »indenrigsministeren« til: »sundhedsministeren«.
2. I § 3, stk. 1, ændres »distriktstoldchef« til: »regionschef« og »direktoratet for toldvæsenet« til: »Told- og Skattestyrelsen«.
3. I § 4, stk. 1, og § 14, stk. 2, ændres »Toldvæsenet« til: »De statslige told- og skattemyndigheder«.
4. I § 18, stk. 2, indsættes som 2. punktum:
»I de i 1. pkt. nævnte regler kan sundhedsministeren fastsætte, at en statslig told- og skattemyndighed kan lade nærmere bestemte praktiske foranstaltninger, som epidemikommissionen i medfør af § 4 måtte have pålagt den statslige told- og skattemyndighed at bistå med, udføre ved autoriseret rottebekæmper.«
5. § 28, stk. 1, nr. 1 affattes således:
»1) Ejeren af et skib eller luftfartøj afholder efter regler fastsat af sundhedsministeren udgifterne til undersøgelse for og eventuel udryddelse af rotter i henhold til § 18, stk. 2, herunder et beløb til dækning af epidemikommissionens omkostninger.«
6. § 30 affattes således:
»§ 30. Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelserne i denne lov kan ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre frihedsstraf.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 1994.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget har to formål. For det første er der behov for en klarere lovhjemmel for sundhedsministeren til at udstede regler, hvorefter undersøgelse for og eventuel udryddelse af rotter på skibe kan overlades til en person, som er autoriseret til rottebekæmpelse. For det andet er der behov for en klarere lovhjemmel for sundhedsministeren til at udstede regler, hvorefter den fulde udgift i forbindelse med undersøgelse for og eventuel udryddelse af rotter bæres af skibet.
1.1. Hidtil har toldtjenestemænd bistået epidemikommissionerne med undersøgelse for og udryddelse af rotter på skibe. Da der foretages et meget begrænset antal rotteudryddelser, kan det personale ved told- og skatteregionerne, der har fungeret som desinfektører, vanskeligt opfylde Kemikaliekontrollens krav til udstedelse eller fornyelse af tilladelse til anvendelse af de bekæmpelsesmidler, der anvendes ved rotteudryddelsen (fumigeringen). Told- og skatteregionernes personale skønnes heller ikke længere at kunne opnå tilstrækkelig praktisk erfaring og indsigt til at foretage undersøgelse for rotteforekomst. Derfor ønsker de statslige told- og skattemyndigheder sig fritaget for disse teknisk betonede opgaver. Såvel undersøgelse for som eventuel udryddelse af rotter på skibe skal efter lovforslaget fortsat foregå på den enkelte epidemikommissions vegne, ligesom det fortsat er den enkelte epidemikommission, der skal kunne udstede bevis for fritagelse for udryddelse (fritagelsescertifikat), henholdsvis for, at rotteudryddelse er foretaget (rotteudryddelsescertifikat). Certifikat vil således blive udstedt af en offentlig myndighed på grundlag af en erklæring fra den autoriserede rottebekæmper.
1.2. Ifølge den gældende lov afholder ejeren af et skib (eller luftfartøj) »efter regler fastsat af indenrigsministeren udgifterne til undersøgelse for udryddelse af rotter. Udgifter til aflønning af de personer, der foretager rotteudryddelse, afholdes dog af staten.« De omhandlede regler fremgår af Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 502 af 12. december 1979 om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme, som ændret ved bekendtgørelse nr. 151 af 14. april 1983.
Med hensyn til undersøgelse for rotter afholder skibet efter de administrativt fastsatte regler alene eventuelle udgifter til befordring samt i visse tilfælde eventuelt time- og dagpenge til de toldtjenestemænd, der foretager undersøgelsen. Lønudgiften dækkes således af den told- og skattemyndighed, der forestår undersøgelsen på epidemikommissionens vegne. Lovforslaget indebærer, at alle udgifter i forbindelse med undersøgelse for rotter skal bæres af skibet. Baggrunden for forslaget er, at skibe fra andre lande ifølge de statslige told- og skattemyndigheder hidtil har udnyttet muligheden for at få foretaget undersøgelse for rotter og få udstedt certifikat herom i Danmark for en uhyre begrænset udgift.
Med hensyn til udryddelse af rotter afholder skibet efter de administrativt fastsatte bestemmelser udgifterne til betaling af gas, gift eller fælder, for overarbejde, befordringsgodtgørelse og time- og dagpenge til medvirkende toldtjenestemænd, af vederlag til eventuelt vagtmandskab, af befordringsgodtgørelse og honorar til medvirkende læge samt betaling af et beløb til dækning af epidemikommissionens øvrige omkostninger. Da antallet af rotteudryddelser på skibe imidlertid er meget begrænset - anslået mindre end én udryddelse i årligt gennemsnit - er det fundet ubetænkeligt og mest enkelt at foreslå, at hele udgiften hertil fremover skal afholdes af skibet, dvs. også honoreringen af de personer, der foretager rotteudryddelsen.
1.3. Efter de statslige told-og skattemyndigheders oplysninger blev der i perioden fra 1. oktober 1986 til 30. september 1987 blev foretaget 541 undersøgelser for rotteforekomst og én rotteudryddelse. For en 12 måneders periode i 1992-93 var antallet af undersøgelser for rotteforekomst 592 og af rotteudryddelser 0.
2. Økonomiske og administrative konsekvenser
Da de statslige told- og skattemyndigheder fortsat på vegne af epidemikommissionerne vil have det formelle og overordnede ansvar for kontrollen med rottebekæmpelsen på skibe, der anløber dansk havn, herunder udstedelsen af certifikater, må de økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget anses for ubetydelige.
3. Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Samlet vil forslaget kun have meget beskedne erhvervsøkonomiske konsekvenser. Skibene afholder i forvejen en del af de omhandlede udgifter. Omkostningerne ved en rotteundersøgelse ved autoriseret rottebekæmper vil i øvrigt kun sjældent overstige 3.000 kr. Den foreslåede ændring vil som nævnt sikre, at betalingsforholdene for disse foranstaltninger bringes i bedre overensstemmelse med, hvad der gælder i flertallet af havne i udlandet.
4. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
5. Udtalelser over lovforslaget
Lovforslaget har været forelagt for Danmarks Rederiforening til udtalelse.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved Sundhedsministeriets oprettelse den 10. september 1987 blev loven overført fra indenrigsministerens til sundhedsministerens ressort.
Til nr. 2 og 3
De hidtidige betegnelser er ændret i forbindelse med reorganiseringen af den statslige told- og skatteforvaltning. Der er således udelukkende tale om en konsekvensændring af ordensmæssig karakter.
Til nr. 4
Med forslaget indføres der hjemmel til ved en kommende ændring af reglerne i bekendtgørelse om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme at bestemme, at undersøgelse for og eventuel udryddelse af rotter overlades til en privat rottebekæmper.
Til nr. 5
Med forslaget indføres der hjemmel til ved en kommende ændring af reglerne i bekendtgørelsen at pålægge skibet at afholde alle udgifter i forbindelse med undersøgelse for og eventuel udryddelse af rotter på linie med, hvad der gælder i de fleste udenlandske havne.
Til nr. 6
Forslaget er begrundet i, at retsplejeloven er ændret, således at sondringen mellem statsadvokatsager og politisager er ophævet og ransagningskapitlet ændret i konsekvens heraf. Med den foreslåede ændrede formulering opretholdes den hidtidige retstilstand.
Change1
C1,N1.
C1,N2.
C1,N3.
C1,N4.
C1,N5.
C1,N6.