Ændringslov nr. 434 af 16. marts 2021

Den fulde tekst

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven1)

(Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter)

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:

Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

§ 1

I lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v., som ændret ved § 2 i lov nr. 1895 af 29. december 2015, § 1 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, § 4 i lov nr. 175 af 21. februar 2017 og § 1 i lov nr. 2082 af 21. december 2020, foretages følgende ændringer:

1. I § 2 ændres »§ 3, nr. 2 og 3« til: »§ 3, stk. 1, nr. 2 og 3«.

2. § 3, stk. 2, nr. 1, affattes således:

»1) Offentligheden: En eller flere fysiske eller juridiske personer eller foreninger, organisationer eller grupper.«

3. I § 3, stk. 2, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) Den berørte offentlighed: Den del af offentligheden, som er berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse i et projekt. Dette omfatter også ikkestatslige foreninger og organisationer, der har beskyttelsen af landskab, kulturarv, natur eller miljøinteresser som formål, hvis disse har vedtægter eller love, som dokumenterer deres formål og repræsenterer mindst 100 medlemmer.«

Nr. 2-5 bliver herefter nr. 3-6.

4. I § 3, stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 5, indsættes efter »§ 17 j«: », stk. 1«.

5. I § 3, stk. 2, indsættes som nr. 7:

»7) Miljøkonsekvensvurdering: En proces, der består af følgende elementer:

a) Vejdirektoratets udfærdigelse af en miljøkonsekvensrapport, jf. § 17 g.

b) Gennemførelse af høringer af offentligheden og berørte myndigheder og miljøministerens gennemførelse af høring af berørte stater i henhold til § 17 h og § 17 i.

c) Undersøgelse af de i miljøkonsekvensrapporten fremlagte oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger, som Vejdirektoratet om nødvendigt har fremlagt i overensstemmelse med § 17 g, stk. 9, 2. pkt., og af eventuelle relevante oplysninger modtaget via høringer i henhold til § 17 h og § 17 i.

d) Den begrundede konklusion om et projekts væsentlige indvirkninger på miljøet under hensyntagen til resultaterne af den i litra c omhandlede undersøgelse og myndighedens egen supplerende undersøgelse.

e) Indarbejdelse af den begrundede konklusion i afgørelserne, jf. § 17 j.«

6. I § 17 a, stk. 1, udgår »Ved«, efter »bilag 1,« indsættes: »der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet,«, og »kræves« ændres til: »kræver«.

7. I § 17 a, stk. 2, udgår »Ved«, efter »bilag 2,« indsættes: »der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet,«, og »kræves« ændres til: »kræver«.

8. § 17 a, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Vejdirektoratets etablering, udvidelse eller ændring af statslige vejanlæg og dertil knyttede projekter, der er omfattet af bilag 1 eller 2, jf. stk. 1 og 2, kræver ikke administrativ tilladelse, når projektet opnår tilladelse ved anlægslov. Projekter, hvor der meddeles tilladelse ved anlægslov, kan fritages fra høring af offentligheden, jf. § 17 h, stk. 6, forudsat at formålet med dette kapitel, jf. § 1, nr. 6, opfyldes.«

9. I § 17 a indsættes som stk. 4 og 5:

»Stk. 4. Et konkret projekt, der er omfattet af bilag 1 eller 2, jf. stk. 1-3, kan i undtagelsestilfælde helt eller delvis fritages fra dette kapitels bestemmelser, hvis anvendelsen af disse bestemmelser vil skade formålet med projektet, forudsat at formålet med dette kapitel, jf. § 1, nr. 6, opfyldes. Fritagelsen gælder ikke høring efter § 17 i.

Stk. 5. Transportministeren fastsætter nærmere regler om anvendelse af fritagelsen i stk. 4, herunder om betingelserne og processen for anvendelsen.«

10. I § 17 b, stk. 2, indsættes efter »projekter«: », jf. § 17 a, stk. 2 og 3,«, »såfremt« ændres til: »hvis«, og efter »bilag 2« indsættes: », jf. dog stk. 3«.

11. I § 17 b indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Ønsker Vejdirektoratet, at et projekt, der er omfattet af bilag 2, jf. stk. 2, skal undergå en miljøkonsekvensvurdering uden screeningsafgørelse, jf. 17 d, stk. 1, skal dette meddeles skriftligt til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.«

12. I § 17 c, stk. 1, indsættes efter »§ 17 b«: », stk. 2,«, og »potentielle indvirkning« ændres til: »karakteristika og dets forventede væsentlige indvirkninger«.

13. I § 17 c, stk. 2, ændres »projektet eller« til: »projektet og, hvis det er relevant, en beskrivelse«.

14. I § 17 d, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »bilag 2,«: »bl.a. på grund af dets art, dimensioner eller placering,«, og efter »§ 17 a, stk. 2 eller 3« indsættes: », på grundlag af oplysningerne i ansøgningen, jf. § 17 c«.

15. § 17 d, stk. 3 og 4, ophæves.

Stk. 5-7 bliver herefter stk. 3-5.

16. I § 17 e, stk. 2, 1. pkt., ændres »herunder på grund af særlige forhold ved« til: »f.eks. med hensyn til«.

17. I § 17 f, stk. 1, 2. pkt., udgår »navnlig«, og efter »Vejdirektoratets« indsættes: »fremlagte oplysninger, herunder navnlig«.

18. I § 17 f, stk. 1, 3. pkt., ændres »stk. 2« til: »§ 17 h, stk. 4«.

19. § 17 f, stk. 2 og 3, ophæves.

20. I § 17 g, stk. 2, nr. 3, ændres »særkender eller« til: »særkender og, hvis det er relevant, en beskrivelse af«.

21. I § 17 g, stk. 3, udgår »stk. 1,«.

22. I § 17 g indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 4. Miljøkonsekvensrapporten skal indeholde de oplysninger, der med rimelighed kan kræves for at nå frem til den begrundede konklusion om projektets væsentlige indvirkninger på miljøet, idet der tages hensyn til gældende viden og vurderingsmetoder.«

Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.

23. I § 17 g, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.

24. I § 17 g indsættes efter stk. 7, der bliver stk. 8, som nyt stykke:

»Stk. 9. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal sikre, at miljøkonsekvensrapporten for de projekter, der er omfattet af § 17 a, stk. 1 og 2, opfylder kravene i stk. 1-8. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan om nødvendigt indhente yderligere oplysninger fra Vejdirektoratet til opfyldelse af de krav, der følger af stk. 2 og bilag 4, som er direkte relevante for, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan nå frem til den begrundede konklusion om et projekts væsentlige indvirkninger på miljøet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal sikre, at styrelsen har eller efter behov kan få adgang til tilstrækkelig ekspertise til at undersøge miljøkonsekvensrapporten.«

Stk. 8 bliver herefter stk. 10.

25. Efter § 17 g indsættes overskriften:

»Høringer m.v.«

26. § 17 h affattes således:

»§ 17 h. For at sikre offentlighedens og berørte myndigheders effektive deltagelse i miljøkonsekvensvurderingen af et projekt, jf. § 17 a, skal myndigheden tidligt i miljøkonsekvensvurderingen, og senest så snart oplysningerne med rimelighed kan gives, stille oplysningerne nævnt i stk. 2 til rådighed for offentligheden og berørte myndigheder.

Stk. 2. De oplysninger, som myndigheden skal stille til rådighed, jf. stk. 1, er følgende:

1) Ansøgningen om tilladelse, jf. § 17 b.

2) Oplysning om, at projektet er underkastet en miljøkonsekvensvurdering, og, hvis det er relevant, at § 17 i finder anvendelse.

3) Oplysning om, hvilken myndighed der skal træffe afgørelse.

4) Oplysning om, hvorfra der kan indhentes relevante oplysninger, og hvortil bemærkninger eller spørgsmål kan rettes, og nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af bemærkninger eller spørgsmål.

5) Oplysning om karakteren af eventuelle afgørelser eller udkast til afgørelse, hvis et sådant foreligger, og efter hvilken lov afgørelsen skal træffes.

6) Oplysning om, hvorvidt de miljøoplysninger, der er indhentet af Vejdirektoratet eller Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til brug for sagens behandling, er til rådighed for offentligheden.

7) Oplysning om, hvornår, hvor og hvordan relevante oplysninger stilles til rådighed.

8) Oplysning om, hvilke foranstaltninger der er eller vil blive truffet med henblik på offentlighedens deltagelse i miljøkonsekvensvurderingen.

9) Miljøkonsekvensrapporten, jf. § 17 g, udtalelsen om afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold, jf. § 17 f, resultatet af høringerne, jf. stk. 4, og indhentede oplysninger, jf. § 17 g, stk. 9, 2. pkt.

10) Eventuelle supplerende oplysninger, herunder de vigtigste rapporter og anbefalinger m.v., som myndigheden har modtaget.

11) Andre oplysninger end de oplysninger, der er nævnt i nr. 1-10, som er relevante for afgørelsen.

Stk. 3. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal foretage høring af berørte myndigheder, inden styrelsen træffer screeningsafgørelse efter § 17 d, stk. 1. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende frist for høringen, som giver myndighederne mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen.

Stk. 4. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal foretage høring af berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse efter § 17 f, stk. 1. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende frist for høringen, som giver myndighederne mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen.

Stk. 5. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal efter gennemgang af miljøkonsekvensrapporten sende denne, ansøgningen og eventuelle supplerende oplysninger i høring med henblik på at give berørte myndigheder og offentligheden mulighed for at fremsætte bemærkninger, før der træffes afgørelse om administrativ tilladelse. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende frist for fremsættelse af bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten, dog mindst 8 uger, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen. Fristen skal fremgå af høringen.

Stk. 6. Ved projekter, hvor der meddeles tilladelse ved anlægslov, sender Vejdirektoratet miljøkonsekvensrapporten og eventuelle supplerende oplysninger i høring med henblik på at give berørte myndigheder og offentligheden mulighed for at fremsætte bemærkninger før vedtagelse af anlægsloven, jf. dog § 17 a, stk. 3. Vejdirektoratet fastsætter en passende frist for fremsættelse af bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten, dog mindst 8 uger, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen. Fristen skal fremgå af høringen.

Stk. 7. I de tilfælde, hvor høringer efter stk. 5 og 6 er afsluttet og der opstår behov for at gennemføre en supplerende miljøkonsekvensvurdering, kan høringen over en supplerende miljøkonsekvensrapport ske med en passende høringsfrist på mindst 30 dage, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen.

Stk. 8. Transportministeren eller den offentlige myndighed, som ministeren bemyndiger hertil, udpeger de berørte myndigheder, der skal ske høring af efter stk. 3-7 for det enkelte projekt.«

27. I § 17 i, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.

28. I § 17 i, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.

29. I § 17 i indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Kan et projekt få væsentlige indvirkninger på miljøet i en anden stat, jf. stk. 1 og 2, stiller miljøministeren oplysningerne nævnt i § 17 h, stk. 2, til rådighed for den pågældende stat i overensstemmelse med § 17 h, stk. 1.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

30. I § 17 i, stk. 3, der bliver stk. 4, udgår »miljøkonsekvensrapporten til et ansøgt projekt,«, og »§ 17 h, stk. 2, 3 og 5« ændres til: »§ 17 h, stk. 2, 5 og 6«.

31. I § 17 i, stk. 3, der bliver stk. 4, indsættes som 2. pkt.:

»Fristen for afgivelse af bemærkninger fastsættes i overensstemmelse med § 38, stk. 6, 2. og 3. pkt., i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).«

32. § 17 j, stk. 1, affattes således:

»Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt et ansøgt projekt, der er omfattet af § 17 a, stk. 1 og 2, kan tillades. Afgørelsen træffes på grundlag af Vejdirektoratets ansøgning, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger, resultatet af de høringer, der er foretaget, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens begrundede konklusion. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal, før der træffes afgørelse, sikre, at miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger og den begrundede konklusion er tidssvarende.«

33. I § 17 j, stk. 2, 2. pkt., ændres »Såfremt« til: »Hvis«.

34. I § 17 k, stk. 1, indsættes efter »§ 17 j«: », stk. 1«, efter »indeholde« indsættes: »den begrundede konklusion og«, og »hertil« ændres til: »til afgørelsen«.

35. I § 17 k, stk. 2, 2. pkt., ændres »såfremt« til: »hvis«.

36. I § 17 k, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:

»Hvor det er hensigtsmæssigt, kan der anvendes eksisterende overvågningsordninger.«

37. I § 17 k indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Vilkår, jf. stk. 2, skal stå i et rimeligt forhold til projektets art, placering og dimensioner samt omfanget af dets indvirkninger på miljøet.«

Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.

38. I § 17 l indsættes efter »§ 17 j«: », stk. 1«, og »såfremt« ændres til: »hvis«.

39. I § 17 m, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »hertil«: », jf. § 17 k«.

40. I § 17 m, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 17 h, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 17 g, stk. 9, 2. pkt.«, og »stk. 2« ændres til: »stk. 5«.

41. I § 17 m, stk. 2, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

42. I § 17 m, stk. 4, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

43. I § 17 n indsættes som 2. pkt.:

»Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udfører opgaverne i dette kapitel på objektiv vis.«

44. Efter § 17 q indsættes i kapitel 2 a:

»§ 17 r. Transportministeren kan bemyndige statslige selskaber på Transportministeriets område til helt eller delvis at udøve de beføjelser, som Vejdirektoratet er tillagt efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, til etablering, udvidelse eller ændring af statslige vejanlæg og dertil knyttede projekter, jf. § 17 a.

Stk. 2. Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister bemyndige andre statslige myndigheder eller selskaber til helt eller delvis at udøve de beføjelser, som Vejdirektoratet er tillagt efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, til gennemførelse af projekter, der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige vejanlæg, jf. § 17 a.

Stk. 3. Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om gebyrer til dækning af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger ved administration og tilsyn efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, hvad angår projekter omfattet af stk. 2.«

45. I § 132, stk. 8, indsættes efter »§ 17 j«: », stk. 1,«.

46. I § 132 indsættes som stk. 9:

»Stk. 9. Transportministeren fastsætter nærmere regler om, hvordan praktiske oplysninger om adgang til domstolsprø-velse, jf. stk. 6-8, stilles til rådighed for offentligheden.«

47. I § 135, stk. 1, nr. 6, indsættes efter »§ 17 j«: », stk. 1«.

48. I § 135, stk. 1, nr. 7, ændres »§§ 17 d eller 17 j« til: »§ 17 d eller § 17 j, stk. 1,«.

49. I § 135, stk. 1, nr. 8, indsættes efter »§ 17 j«: », stk. 1,«.

50. I bilag 4 ændres i nr. 4 og 5 »vejlovens § 17 g, stk. 5, hhv. jernbanelovens § 38 g, stk. 5« til: »vejlovens § 17 g, stk. 6«.

§ 2

I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016 og senest ved lov nr. 510 af 1. maj 2019, foretages følgende ændringer:

1. § 3, stk. 2, nr. 1, affattes således:

»1) Offentligheden: En eller flere fysiske eller juridiske personer eller foreninger, organisationer eller grupper.«

2. I § 3, stk. 2, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) Den berørte offentlighed: Den del af offentligheden, som er berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse i et projekt. Dette omfatter også ikkestatslige foreninger og organisationer, der har beskyttelsen af landskab, kulturarv, natur eller miljøinteresser som formål, hvis disse har vedtægter eller love, som dokumenterer deres formål og repræsenterer mindst 100 medlemmer.«

Nr. 2-5 bliver herefter nr. 3-6.

3. I § 3, stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 5, indsættes efter »§ 38 j«: », stk. 1«.

4. I § 3, stk. 2, indsættes som nr. 7:

»7) Miljøkonsekvensvurdering: En proces, der består af følgende elementer:

a) Banedanmarks udfærdigelse af en miljøkonsekvensrapport, jf. § 38 g.

b) Gennemførelse af høringer af offentligheden og berørte myndigheder og miljøministerens gennemførelse af høring af berørte stater i henhold til § 38 h og § 38 i.

c) Undersøgelse af de i miljøkonsekvensrapporten fremlagte oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger, som Banedanmark om nødvendigt har fremlagt i overensstemmelse med § 38 g, stk. 9, 2. pkt., og af eventuelle relevante oplysninger modtaget via høringer i henhold til § 38 h og § 38 i.

d) Den begrundede konklusion om et projekts væsentlige indvirkninger på miljøet under hensyntagen til resultaterne af den i litra c omhandlede undersøgelse og myndighedens egen supplerende undersøgelse.

e) Indarbejdelse af den begrundede konklusion i afgørelserne, jf. § 38 j.«

5. I § 38 a, stk. 1, udgår »Ved«, efter »bilag 1,« indsættes: »der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet,«, og »kræves« ændres til: »kræver«.

6. I § 38 a, stk. 2, udgår »Ved«, efter »bilag 2,« indsættes: »der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet,«, og »kræves« ændres til: »kræver«.

7. § 38 a, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Banedanmarks etablering, udvidelse eller ændring af statslige jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter, der er omfattet af bilag 1 eller 2, jf. stk. 1 og 2, kræver ikke administrativ tilladelse, når projektet opnår tilladelse ved anlægslov. Projekter, hvor der meddeles tilladelse ved anlægslov, kan fritages fra høring af offentligheden, jf. § 38 h, stk. 6, forudsat at formålet med dette kapitel, jf. § 1, stk. 3, opfyldes.«

8. I § 38 a indsættes som stk. 4 og 5:

»Stk. 4. Et konkret projekt, der er omfattet af bilag 1 eller 2, jf. stk. 1-3, kan i undtagelsestilfælde helt eller delvis fritages fra dette kapitels bestemmelser, hvis anvendelsen af disse bestemmelser vil skade formålet med projektet, forudsat at formålet med dette kapitel, jf. § 1, stk. 3, opfyldes. Fritagelsen gælder ikke høring efter § 38 i.

Stk. 5. Transportministeren fastsætter nærmere regler om anvendelse af fritagelsen i stk. 4, herunder om betingelserne og processen for anvendelsen.«

9. I § 38 b, stk. 2, indsættes efter »projekter«: », jf. § 38 a, stk. 2 og 3,«, »såfremt« ændres til: »hvis«, og efter »bilag 2« indsættes: », jf. dog stk. 3«.

10. I § 38 b indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Ønsker Banedanmark, at et projekt, der er omfattet af bilag 2, jf. stk. 2, skal undergå en miljøkonsekvensvurdering uden screeningsafgørelse, jf. 38 d, stk. 1, skal dette meddeles skriftligt til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.«

11. I § 38 c, stk. 1, indsættes efter »§ 38 b«: », stk. 2,«, og »potentielle indvirkning« ændres til: »karakteristika og dets forventede væsentlige indvirkninger«.

12. I § 38 c, stk. 2, ændres »projektet eller« til: »projektet og, hvis det er relevant, en beskrivelse«.

13. I § 38 d, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »bilag 2,«: »bl.a. på grund af dets art, dimensioner eller placering,«, og efter »§ 38 a, stk. 2 eller 3« indsættes: », på grundlag af oplysningerne i ansøgningen, jf. § 38 c«.

14. § 38 d, stk. 3 og 4, ophæves.

Stk. 5-7 bliver herefter stk. 3-5.

15. I § 38 e, stk. 2, 1. pkt., ændres »herunder på grund af særlige forhold ved« til: »f.eks. med hensyn til«.

16. I § 38 f, stk. 1, 2. pkt., udgår »navnlig«, og efter »Banedanmarks« indsættes: »fremlagte oplysninger, herunder navnlig«.

17. I § 38 f, stk. 1, 3. pkt., ændres »stk. 2« til: »§ 38 h, stk. 4«.

18. § 38 f, stk. 2 og 3, ophæves.

19. I § 38 g, stk. 2, nr. 3, ændres »særkender eller« til: »særkender og, hvis det er relevant, en beskrivelse af«.

20. I § 38 g, stk. 3, udgår »stk. 1,«.

21. I § 38 g indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 4. Miljøkonsekvensrapporten skal indeholde de oplysninger, der med rimelighed kan kræves for at nå frem til den begrundede konklusion om projektets væsentlige indvirkninger på miljøet, idet der tages hensyn til gældende viden og vurderingsmetoder.«

Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.

22. I § 38 g, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.

23. I § 38 g indsættes efter stk. 7, der bliver stk. 8, som nyt stykke:

»Stk. 9. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal sikre, at miljøkonsekvensrapporten for de projekter, der er omfattet af § 38 a, stk. 1 og 2, opfylder kravene i stk. 1-8. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan om nødvendigt indhente yderligere oplysninger fra Banedanmark til opfyldelse af de krav, der følger af stk. 2 og bilag 4, som er direkte relevante for, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan nå frem til den begrundede konklusion om et projekts væsentlige indvirkninger på miljøet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal sikre, at styrelsen har eller efter behov kan få adgang til tilstrækkelig ekspertise til at undersøge miljøkonsekvensrapporten.«

Stk. 8 bliver herefter stk. 10.

24. Efter § 38 g indsættes overskriften:

»Høringer m.v.«

25. § 38 h affattes således:

»§ 38 h. For at sikre offentlighedens og berørte myndigheders effektive deltagelse i miljøkonsekvensvurderingen af et projekt, jf. § 38 a, skal myndigheden tidligt i miljøkonsekvensvurderingen, og senest så snart oplysningerne med rimelighed kan gives, stille oplysningerne nævnt i stk. 2 til rådighed for offentligheden og berørte myndigheder.

Stk. 2. De oplysninger, som myndigheden skal stille til rådighed, jf. stk. 1, er følgende:

1) Ansøgningen om tilladelse, jf. § 38 b.

2) Oplysning om, at projektet er underkastet en miljøkonsekvensvurdering, og, hvis det er relevant, at § 38 i finder anvendelse.

3) Oplysning om, hvilken myndighed der skal træffe afgørelse.

4) Oplysning om, hvorfra der kan indhentes relevante oplysninger, og hvortil bemærkninger eller spørgsmål kan rettes, og nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af bemærkninger eller spørgsmål.

5) Oplysning om karakteren af eventuelle afgørelser eller udkast til afgørelse, hvis et sådant foreligger, og efter hvilken lov afgørelsen skal træffes.

6) Oplysning om, hvorvidt de miljøoplysninger, der er indhentet af Banedanmark eller Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til brug for sagens behandling, er til rådighed for offentligheden.

7) Oplysning om, hvornår, hvor og hvordan relevante oplysninger stilles til rådighed.

8) Oplysning om, hvilke foranstaltninger der er eller vil blive truffet med henblik på offentlighedens deltagelse i miljøkonsekvensvurderingen.

9) Miljøkonsekvensrapporten, jf. § 38 g, udtalelsen om afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold, jf. § 38 f, resultatet af høringerne, jf. stk. 4, og indhentede oplysninger, jf. § 38 g, stk. 9, 2. pkt.

10) Eventuelle supplerende oplysninger, herunder de vigtigste rapporter og anbefalinger m.v., som myndigheden har modtaget.

11) Andre oplysninger end de oplysninger, der er nævnt i nr. 1-10, som er relevante for afgørelsen.

Stk. 3. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal foretage høring af berørte myndigheder, inden styrelsen træffer screeningsafgørelse efter § 38 d, stk. 1. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende frist for høringen, som giver myndighederne mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen.

Stk. 4. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal foretage høring af berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse efter § 38 f, stk. 1. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende frist for høringen, som giver myndighederne mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen.

Stk. 5. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal efter gennemgang af miljøkonsekvensrapporten sende denne, ansøgningen og eventuelle supplerende oplysninger i høring med henblik på at give berørte myndigheder og offentligheden mulighed for at fremsætte bemærkninger, før der træffes afgørelse om administrativ tilladelse. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende frist for fremsættelse af bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten, dog mindst 8 uger, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen. Fristen skal fremgå af høringen.

Stk. 6. Ved projekter, hvor der meddeles tilladelse ved anlægslov, sender Banedanmark miljøkonsekvensrapporten og eventuelle supplerende oplysninger i høring med henblik på at give berørte myndigheder og offentligheden mulighed for at fremsætte bemærkninger før vedtagelse af anlægsloven, jf. dog § 38 a, stk. 3. Banedanmark fastsætter en passende frist for fremsættelse af bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten, dog mindst 8 uger, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen. Fristen skal fremgå af høringen.

Stk. 7. I de tilfælde, hvor høringer efter stk. 5 og 6 er afsluttet og der opstår behov for at gennemføre en supplerende miljøkonsekvensvurdering, kan høringen over en supplerende miljøkonsekvensrapport ske med en passende høringsfrist på mindst 30 dage, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen.

Stk. 8. Transportministeren eller den offentlige myndighed, som ministeren bemyndiger hertil, udpeger de berørte myndigheder, der skal ske høring af efter stk. 3-7 for det enkelte projekt.«

26. I § 38 i, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.

27. I § 38 i, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.

28. I § 38 i indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Kan et projekt få væsentlige indvirkninger på miljøet i en anden stat, jf. stk. 1 og 2, stiller miljøministeren oplysningerne nævnt i § 38 h, stk. 2, til rådighed for den pågældende stat i overensstemmelse med § 38 h, stk. 1.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

29. I § 38 i, stk. 3, der bliver stk. 4, udgår »miljøkonsekvensrapporten til et ansøgt projekt,«, og »§ 38 h, stk. 2, 3 og 5« ændres til: »§ 38 h, stk. 2, 5 og 6«.

30. I § 38 i, stk. 3, der bliver stk. 4, indsættes som 2. pkt.:

»Fristen for afgivelse af bemærkninger fastsættes i overensstemmelse med § 38, stk. 6, 2. og 3. pkt., i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).«

31. § 38 j, stk. 1, affattes således:

»Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt et ansøgt projekt, der er omfattet af § 38 a, stk. 1 og 2, kan tillades. Afgørelsen træffes på grundlag af Banedanmarks ansøgning, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger, resultatet af de høringer, der er foretaget, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens begrundede konklusion. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal, før der træffes afgørelse, sikre, at miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger og den begrundede konklusion er tidssvarende.«

32. I § 38 j, stk. 2, 2. pkt., ændres »Såfremt« til: »Hvis«.

33. I § 38 k, stk. 1, indsættes efter »§ 38 j«: », stk. 1«, efter »indeholde« indsættes: »den begrundede konklusion og«, og »hertil« ændres til: »til afgørelsen«.

34. I § 38 k, stk. 2, 2. pkt., ændres »såfremt« til: »hvis«.

35. I § 38 k, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:

»Hvor det er hensigtsmæssigt, kan der anvendes eksisterende overvågningsordninger.«

36. I § 38 k indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Vilkår, jf. stk. 2, skal stå i et rimeligt forhold til projektets art, placering og dimensioner samt omfanget af dets indvirkninger på miljøet.«

Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.

37. I § 38 l, stk. 1, indsættes efter »§ 38 j«: », stk. 1«, og »såfremt« ændres til: »hvis«.

38. I § 38 m, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »hertil«: », jf. § 38 k«.

39. I § 38 m, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 38 h, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 38 g, stk. 9, 2. pkt.«, og »stk. 2« ændres til: »stk. 5«.

40. I § 38 m, stk. 2, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

41. I § 38 m, stk. 4, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

42. I § 38 n indsættes som 2. pkt.:

»Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udfører opgaverne i dette kapitel på objektiv vis.«

43. I § 38 o ændres »§ 17 a, stk. 1 og 2« til: »§ 38 a, stk. 1 og 2«.

44. Efter § 38 q indsættes i kapitel 6 a:

»§ 38 r. Transportministeren kan bemyndige statslige selskaber på Transportministeriets område til helt eller delvis at udøve de beføjelser, som Banedanmark er tillagt efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, til etablering, udvidelse eller ændring af statslige jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter, jf. § 38 a.

Stk. 2. Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister bemyndige andre statslige myndigheder eller selskaber til helt eller delvis at udøve de beføjelser, som Banedanmark er tillagt efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, til gennemførelse af projekter, der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige jernbaneanlæg, jf. § 38 a.

Stk. 3. Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om gebyrer til dækning af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger ved administration og tilsyn efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, hvad angår projekter omfattet af stk. 2.«

45. I § 115 a, stk. 3, indsættes efter »§ 38 j«: », stk. 1,«.

46. I § 115 a indsættes som stk. 4:

»Stk. 4. Transportministeren fastsætter nærmere regler om, hvordan praktiske oplysninger om adgang til domstolsprøvelse, jf. stk. 1-3, stilles til rådighed for offentligheden.«

47. I § 116, stk. 2, nr. 1, indsættes efter »§ 38 j«: », stk. 1«.

48. I § 116, stk. 2, nr. 2, ændres »§§ 38 d eller 38 j« til: »§ 38 d eller § 38 j, stk. 1,«.

49. I § 116, stk. 2, nr. 3, ændres »kapitel 6 a eller regler fastsat i medfør af kapitel 6 a« til: »§ 38 j, stk. 1,«.

50. I bilag 4 ændres i nr. 4 og 5 »vejlovens § 17 g, stk. 5, hhv. jernbanelovens § 38 g, stk. 5« til: »jernbanelovens § 38 g, stk. 6«.

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. april 2021.

Stk. 2. Regler fastsat i medfør af § 17 k, stk. 4, i lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v., som ændret ved § 1 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 17 k, stk. 5, i lov om offentlige veje m.v.

Stk. 3. Regler fastsat i medfør af § 38 k, stk. 4, i jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 38 k, stk. 5, i jernbaneloven.

Givet på Christiansborg Slot, den 16. marts 2021

Under Vor Kongelige Hånd og Segl

MARGRETHE R.

/ Benny Engelbrecht

Officielle noter

1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1.