Betænkning over lovforslag nr. 2022/2 BTL 128 af 26. maj 2023
Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]:
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr 1. og 4-9 til lovforslaget, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i udvalget (S, V, M, DD, LA og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (SF, EL og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af beskæftigelsesministeren og Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de af beskæftigelsesministeren og Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget mener, at lovforslaget gør det muligt, at flere mennesker kan finde vej ind i fag med kritisk mangel på arbejdskraft, som f.eks. inden for sosu-fagene. Det er dog kun et plaster på såret. Alternativet mener, at der er noget grundlæggende galt med vores offentlige sektor, hvor vi ikke værdsætter sundhedspersonalet tilstrækkeligt. Der er behov for langt mere holdbare løsninger end det snuptag, som forslaget udgør, men Alternativet anerkender, at det er bedre end intet. Derfor stemmer Alternativet for forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge og barselsloven
(Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)«
[Konsekvens af udvidelse af lovforslaget til at omfatte ændring af lov om sygedagpenge og barselsloven]
Til § 1
Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (SF, EL og DF):
2) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Overskriften før § 97 a affattes således:
»Ret for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3) Nr. 1 affattes således:
»1. I § 97 a, stk. 1, indsættes efter »den 31. december 2022«: »og fra og med den 1. juli 2023«, og efter »ret til« indsættes: »at påbegynde«.«
[Permanentgørelse af ordning fra den 1. juli 2023 og fastholdelse af hidtidig positivliste]
Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
4) Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1263 af 2. september 2022, som ændret ved § 2 i lov nr. 878 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 295 af 20. marts 2023, foretages følgende ændring:
1. I § 51, stk. 2, 1. pkt., ændres »tilbud efter § 96« til: »tilbud efter §§ 96 eller 97 a«.
§ 02
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1391 af 30. september 2022, som ændret ved lov nr. 343 af 22. marts 2022, § 3 i lov nr. 878 af 21. juni 2022, § 4 i lov nr. 879 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 457 af 2. maj 2023, foretages følgende ændring:
1. I § 36, stk. 2, 1. pkt., ændres »tilbud efter § 96« til: »tilbud efter §§ 96 eller 97 a«.«
[Syge- og barselsdagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal beregnes på samme måde, som hvis den pågældende ikke deltog i tilbuddet]
Til § 3
5) Tre steder i stk. 1, tre steder i stk. 2 og i stk. 3 ændres »dette lovforslags« til: »denne lovs«.
[Sproglig tilretning]
6) I stk. 2 ændres »betingelserne i § 97 a i« til: »betingelserne i § 97 a, stk. 1 og 2, i«.
[Lovteknisk rettelse]
7) I stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 74 i-n« til: »§§ 75 i-75 n«.
[Lovteknisk rettelse]
8) I stk. 4, 1. og 2. pkt., ændres »1. pkt.« til: »stk. 3, 1. pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
9) Som stk. 5 indsættes:
»Stk. 5. For et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, der i perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 30. juni 2023 er overgået fra deltagelse i tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med forhøjet dagpengesats til sygedagpenge eller barselsdagpenge, og hvor personen fortsat modtager sygedagpenge eller barselsdagpenge, beregnes sygedagpenge eller barselsdagpenge for perioden fra lovens ikrafttræden på samme måde, som hvis den pågældende ikke havde deltaget i tilbuddet med forhøjet dagpengesats, jf. dog sygedagpengelovens § 53 a. Satsen beregnes, som om personen overgik fra dagpenge til at modtage sygedagpenge eller barselsdagpenge pr. 1. juli 2023.«
[Syge- og barselsdagpenge omberegnes for personer, der allerede er overgået til disse ydelser fra uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats, så syge- og barselsdagpengene fremadrettet beregnes, som om personerne ikke deltog i tilbuddet og modtog forhøjet dagpengesats ved overgangen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres lovforslagets titel, således at den nu også omfatter ændring af lov om sygedagpenge og barselsloven.
Til nr. 2
I den gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har overskriften før § 97 a følgende ordlyd: »Midlertidig ordning med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft«.
Det foreslås, at overskriften affattes således: »Ret for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft«.
Med ændringsforslaget vil det fremgå af overskriften, at ordningen med uddannelsesløft i § 97 a i loven fremover vil være en permanent ordning.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslaget til nr. 3, hvor det foreslås, at ordningen permanentgøres fra og med den 1. juli 2023.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at den midlertidige ordning med uddannelsesløft i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats genindføres i 2023, så dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse, i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023 har ret til at påbegynde et uddannelsesløft i form af tilbud om en erhvervsuddannelse, som fremgår af positivlisten.
Det fremgår af endvidere af lovforslaget, at Beskæftigelsesministeriet – i lyset af finanslovsforslaget for 2023 – med inddragelse af arbejdsmarkedets parter vil revidere positivlisten, så den dækker en tredjedel af aktiviteten på erhvervsuddannelserne inklusiv sosu-assistentgrunduddannelsen og uddannelser, der understøtter grøn omstilling på arbejdsmarkedet.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ordningen med uddannelsesløft i § 97 a i loven gøres permanent fra og med den 1. juli 2023.
Dermed vil dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse, fra og med den 1. juli 2023 og fremover have ret til at påbegynde et uddannelsesløft i form af tilbud om en erhvervsuddannelse, som fremgår af positivlisten.
Det foreslås, at Beskæftigelsesministeriet ikke reviderer positivlisten, men at positivlisten i stedet skal omfatte de uddannelser (trin og specialer), som var omfattet af den hidtidige positivliste, der var gældende fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. december 2022.
Dermed vil positivlisten fremover omfatte sosu-assistentuddannelsen og erhvervsuddannelser inden for grønne jobs, og den vil omfatte uddannelser (trin og specialer), der tilsammen udgjorde op til 41 pct. af den samlede uddannelsesaktivitet på erhvervsuddannelserne.
Til nr. 4
Til § 01
Det fremgår af de gældende regler i § 51, stk. 1, 1. pkt., i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1263 af 2. september 2022 med senere ændringer, at sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse udbetales med den sats, som personen på første dag med ret til sygedagpenge kunne have modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde været syg, jf. dog stk. 2 og 3 og § 53 a.
Det fremgår af § 51, stk. 2, 1. pkt., i lov om sygedagpenge, at sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 96 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er omfattet af den midlertidige ordning om arbejdsfordeling, jf. § 53, stk. 25, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., eller har ret til at modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., dog beregnes efter stk. 1 på samme måde, som hvis den pågældende ikke deltog i tilbuddet eller arbejdsfordelingen eller ikke havde ret til at modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at en ledig, der deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet eller er omfattet af arbejdsfordeling, får udbetalt sygedagpengene under sygdom med samme beløb, som hvis medlemmet ikke deltog i tilbud om en erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet eller var omfattet af arbejdsfordeling. Det gælder, uanset om den ledige under deltagelse i tilbuddet eller arbejdsfordelingen modtager en ydelse, der er højere eller lavere end den sats, som medlemmet ville have fået udbetalt dagpenge med, hvis medlemmet ikke deltog i tilbuddet eller i arbejdsfordelingen.
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at den midlertidige ordning med ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i form af ret til tilbud om en erhvervsuddannelse i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats genindføres i 2023, så den også skal gælde i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023. Dagpengemodtageren skal påbegynde tilbuddet under ordningen senest den 31. december 2023.
Det er ikke hensigten, at en person, som er omfattet af reglerne om uddannelsesløft, og som derved efter forslaget vil kunne modtage dagpenge med et beløb, som overstiger dagpengenes højeste beløb, ved sygdom skal kunne få udbetalt sygedagpenge med denne højere dagpengesats.
Det foreslås derfor, at i sygedagpengelovens § 51, stk. 2, 1. pkt., ændres tilbud efter § 96 til tilbud efter §§ 96 eller 97 a.
Ændringsforslaget betyder, at en person, som er omfattet af reglerne om uddannelsesløft, ved sygdom skal have udbetalt sygedagpenge med den sats, som personen på første dag med ret til sygedagpenge kunne have modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde været syg og ikke havde været omfattet af reglerne om uddannelsesløft.
Til § 02
Det fremgår af de gældende regler i § 36, stk. 1, i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1391 af 30. september 2022 med senere ændringer, at barselsdagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse udbetales med den sats, som personen på første dag med ret til barselsdagpenge pr. dag kunne have modtaget i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde modtaget dagpenge efter denne lov, jf. dog stk. 2 og 3.
Det fremgår af § 36, stk. 2, 1. pkt., i barselsloven, at barselsdagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 96 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er omfattet af den midlertidige ordning om arbejdsfordeling, jf. § 53, stk. 25, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., eller har ret til at modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., dog beregnes efter stk. 1 på samme måde, som hvis den pågældende ikke deltog i tilbuddet eller arbejdsfordelingen eller ikke havde ret til at modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at en ledig, der deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet eller er omfattet af arbejdsfordeling, får udbetalt barselsdagpenge under fravær efter barselsloven med samme beløb, som hvis medlemmet ikke deltog i tilbud om en erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet eller var omfattet af arbejdsfordeling. Det gælder, uanset om den ledige under deltagelse i tilbuddet eller arbejdsfordelingen modtager en ydelse, der er højere eller lavere end den sats, som medlemmet ville have fået udbetalt dagpenge med, hvis medlemmet ikke deltog i tilbuddet eller i arbejdsfordelingen.
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at den midlertidige ordning med ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i form af ret til tilbud om en erhvervsuddannelse i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats genindføres i 2023, så den også skal gælde i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023. Dagpengemodtageren skal påbegynde tilbuddet under ordningen senest den 31. december 2023.
Det er ikke hensigten, at en person, som er omfattet af reglerne om uddannelsesløft, og som derved efter forslaget vil kunne modtage dagpenge med et beløb, som overstiger dagpengenes højeste beløb, ved barsel skal kunne få udbetalt sygedagpenge med denne højere dagpengesats.
Det foreslås, at i § 36, stk. 2, 1. pkt., ændres tilbud efter § 96 til tilbud efter §§ 96 eller 97 a.
Ændringsforslaget betyder, at en person, som er omfattet af reglerne om uddannelsesløft, ved barsel skal have udbetalt barselsdagpenge med den sats, som personen på første dag med ret til barselsdagpenge kunne have modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde været på barsel og ikke havde været omfattet af reglerne om uddannelsesløft.
Til nr. 5
I forslaget til § 3 benyttes udtrykket »dette lovforslags« tre steder i stk. 1, tre steder i stk. 2, og et sted i stk. 3. Dette er ikke den korrekte terminologi, og det foreslås derfor, at det ændres til »denne lovs«.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
I forslaget til § 3, stk. 2, henvises der til, at tilbuddet skal opfylde betingelserne i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Henvisningen er ikke korrekt, idet der alene skal henvises til § 97 a, stk. 1 og 2, i loven, hvoraf betingelserne om tilbuddet fremgår.
Det foreslås derfor, at der i stedet henvises til § 97 a, stk. 1 og 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 7
I forslaget til § 3, stk. 4, 1. pkt., henvises til § 74 i-n i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Henvisningen er ikke korrekt, idet der skal henvises til reglerne om særlig lånemulighed i forbindelse med uddannelsesløft, som fremgår af §§ 75 i-75 n i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås derfor, at der i stedet henvises til §§ 75 i-75 n i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 8
I forslaget til § 3, stk. 4, 1. og 2. pkt., henvises til 1. pkt. Henvisningen er ikke korrekt, idet der skal henvises til reglerne om opgørelse af differencen af den hidtil udbetalte dagpengesats og den sats, som efter forslaget til § 3, stk. 3, 1. pkt., skal opgøres efter § 48 a, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås derfor, at der begge steder i stedet henvises til stk. 3, 1. pkt.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Det foreslås i stk. 5, at for et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, der i perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 30. juni 2023 er overgået fra deltagelse i tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med forhøjet dagpengesats til sygedagpenge eller barselsdagpenge, og hvor personen fortsat modtager sygedagpenge eller barselsdagpenge, beregnes henholdsvis sygedagpenge og barselsdagpenge for perioden fra lovens ikrafttræden på samme måde, som hvis den pågældende ikke havde deltaget i tilbuddet med forhøjet dagpengesats, jf. dog sygedagpengelovens § 53 a. Satsen beregnes, som om personen overgik fra dagpenge til at modtage sygedagpenge eller barselsdagpenge pr. 1. juli 2023.
Ændringsforslaget betyder, at personer, der, siden reglerne om uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats blev indført den 1. august 2020, er begyndt i et igangværende forløb med sygedagpenge eller barselsdagpenge, fra lovens ikrafttræden vil få ret til at få beregnet henholdsvis syge- og barselsdagpenge på samme måde, som hvis den pågældende ikke havde deltaget i tilbuddet med forhøjet dagpengesats. Det vil sige at personens syge- eller barselsdagpenge for perioden fra og med den 1. juli 2023 som udgangspunkt skal beregnes ud fra den almindelige dagpengesats, selv om personen kommer fra uddannelsesløft med ret til forhøjet dagpengesats.
Det betyder endvidere, at kommunen skal foretage en ny beregning for sådanne personer, for så vidt angår sygedagpenge, og Udbetaling Danmark skal foretage en ny beregning for sådanne personer, for så vidt angår barselsdagpenge.
Et eksempel er, en person, der i august 2022 påbegyndte et tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som dermed fik ret til at få udbetalt forhøjet dagpengesats med 110 pct. af den almindelige dagpengesats. Personen overgik i marts 2023 til at modtage barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Hvis personen pr. 1. juli 2023 fortsat er på barsel med ret til barselsdagpenge, ændrer Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 1. juli 2023 beregningen og udbetalingen af personens barselsdagpenge. Det skal bemærkes, at personen kan have ret til efterbetaling af barselsdagpenge, for så vidt angår perioden indtil lovens ikrafttræden.
Det skal endvidere bemærkes, at hvis kommunen eller Udbetaling Danmark ikke når at ændre en beregning inden en eventuel næste udbetaling, vil et for meget udbetalt beløb kun kunne kræves tilbagebetalt, i det omfang de almindelige betingelser for tilbagebetaling er opfyldt. Kommunen eller Udbetaling Danmark efterudbetaler et for lidt udbetalt beløb.
Satsen vil skulle beregnes, som om personen overgik fra dagpenge til at modtage syge- eller barselsdagpenge pr. 1. juli 2023. Det gælder, uanset om personen f.eks. ikke længere ville have ret til dagpenge på tidspunktet for beregningen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023 og var til 1. behandling den 9. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 27. april 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – 141. Den 3. maj 2023 sendte beskæftigelsesministeren en ligestillingvurdering af lovforslaget, og den 4. maj 2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret. Der udestår 1 svar, som forventes besvaret inden 2. behandling.
Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |