Ændringslov nr. 1489 af 10. december 2024

Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love1)

(Gennemførelse af dele af aftale om deludmøntning af grøn fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform for industri m.v., tekniske ændringer af lov om vejafgift, tilpasning af regler for blandingsbestemmelsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.)

VI FREDERIK DEN TIENDE, af Guds Nåde Danmarks Konge, gør vitterligt:

Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

§ 1

I lov nr. 763 af 13. juni 2023 om vejafgift foretages følgende ændringer:

1. Overalt i loven ændres »Sund og Bælt Holding« til: »Sund & Bælt Holding«.

2. I § 1, stk. 1, ændres »lastbiler og køretøjskombinationer« til: »motorkøretøjer«, og »tilladt totalvægt« ændres til: »teknisk tilladt totalvægt«.

3. I § 4, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter »lov om miljøbeskyttelse,«: »og som samtidig ikke udgøres helt eller delvis af det transeuropæiske vejnet eller af motorveje,«.

4. § 5 affattes således:

»§ 5. Der svares afgift for motorkøretøjer efter de CO2-emissionsklasser, der følger af artikel 7ga i direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer med senere ændringer, efter nedenstående satser:

A. Afgiftssatser

Kroner pr. kilometer

Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17. 999 kg

Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg

Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg

CO2-emissionsklasse 1

0,86

1,00

1,10

CO2-emissionsklasse 2

0,79

0,92

1,01

CO2-emissionsklasse 3

0,69

0,82

0,91

CO2-emissionsklasse 4

0,46

0,53

0,58

CO2-emissionsklasse 5

0,13

0,13

0,13

Stk. 2. Ved kørsel på afgiftspligtige vejsegmenter, som helt eller delvis er placeret inden for miljøzoner, jf. § 4, stk. 6, lægges følgende beløb til satserne i stk. 1 for lastbiler og køretøjskombinationer:

B. Tillæg i miljøzoner

Kroner pr. kilometer

Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17.999 kg

Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg

Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg

CO2-emissionsklasse 1

0,43

0,50

0,55

CO2-emissionsklasse 2

0,40

0,46

0,51

CO2-emissionsklasse 3

0,35

0,41

0,46

CO2-emissionsklasse 4

0,23

0,27

0,29

CO2-emissionsklasse 5

0,07

0,07

0,07

Stk. 3. Satserne i stk. 1 udgør den samlede værdi af afgiften for de eksterne omkostninger og infrastrukturafgiften forbundet med motorkøretøjernes brug på det afgiftspålagte vejnet. Satserne er beregnet på baggrund af følgende:

C. Afgiftskomponenter

Infrastrukturafgift

Kroner pr. kilometer

Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17.999 kg

Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg

Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg

CO2-emissionsklasse 1

0,44

0,44

0,44

CO2-emissionsklasse 2

0,38

0,38

0,38

CO2-emissionsklasse 3

0,31

0,31

0,31

CO2-emissionsklasse 4

0,22

0,22

0,22

CO2-emissionsklasse 5

0,11

0,11

0,11

Eksterne omkostninger (luftforurening og støj)

Kroner pr. kilometer

Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17.999 kg

Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg

Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg

CO2-emissionsklasse 1

0,05

0,06

0,06

CO2-emissionsklasse 2

0,05

0,06

0,06

CO2-emissionsklasse 3

0,05

0,06

0,06

CO2-emissionsklasse 4

0,05

0,06

0,06

CO2-emissionsklasse 5

0,02

0,02

0,02

Stk. 4. Den samlede vejafgift inklusive oplysninger om infrastrukturafgift og afgift for eksterne omkostninger som nævnt i stk. 3 skal fremgå af den faktura eller kvittering, der sendes til den afgiftspligtige, jf. § 3, efter endt kørsel. Den afgiftspligtige kan indvillige i ikke at modtage oplysningerne. Til og med den 1. december 2025 er det tilstrækkeligt, at oplysningerne, jf. 1. pkt., kan tilgås via en faktura eller kvittering.«

5. I § 6, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, 3. pkt., ændres »20. i måneden« til: »sidste hverdag i måneden«.

6. I § 8, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:

»Rutebilletter kan købes fra 14 dage før gyldighedsperiodens begyndelse.«

7. I § 8, stk. 3, nr. 2, ændres »tilladt totalvægt« til: »teknisk tilladt totalvægt«.

8. I § 8, stk. 4, 1. pkt., ændres »stk. 3 nævnte oplysninger« til: »stk. 3, nr. 1 og 4, nævnte oplysninger om e-mail og den planlagte rute«.

9. I § 8, stk. 5, 1. pkt., ændres »48 timer efter udløbet af« til: »72 timer efter starttidspunktet for«.

10. I § 8, stk. 7, ændres »angivelse af« til: »dokumentation for«, og »tilladte totalvægt« ændres til: »teknisk tilladte totalvægt«.

11. Før § 11 indsættes i kapitel 8:

»§ 10 a. Afgørelse om afgiftspligt og fritagelse for afgift eller ophør heraf, jf. § 1, træffes af told- og skatteforvaltningen.«

12. I § 14 indsættes efter »af loven«: », jf. dog § 10 a«.

13. § 18, stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 3. § 8 finder anvendelse fra og med den 18. december 2024.

Stk. 4. §§ 1-5, § 6, stk. 1-3 og 5, og §§ 7 og 9-17 finder anvendelse fra og med den 1. januar 2025.«

Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.

14. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne lov.

§ 2

I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1147 af 31. maj 2021, som ændret ved § 42 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 3 i lov nr. 1796 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer:

1. § 3, stk. 1, litra B, affattes således:

»

B. Dieseldrevne biler

 

Forbrugsafgift pr. 6 måneder (kroner)

 

Brændstofforbrug (kilometer pr. liter)

Personbiler registreret første gang her i landet før den 3. oktober 2017 og varebiler

Personbiler registreret første gang her i landet den 3. oktober 2017 eller senere

Udligningsafgift pr. 6 måneder (kroner)

Mindst 56,3

-

390

160

Under 56,3, men ikke under 50,0

-

440

160

Under 50,0, men ikke under 45,0

-

460

160

Under 45,0, men ikke under 41,0

-

480

160

Under 41,0, men ikke under 37,6

-

510

160

Under 37,6, men ikke under 32,1

-

540

160

Under 32,1, men ikke under 28,1

-

590

740

Under 28,1, men ikke under 25,0

-

640

1.320

Under 25,0, men ikke under 22,5

390

680

1.420

Under 22,5, men ikke under 20,5

750

1.040

1.570

Under 20,5, men ikke under 18,8

1.100

1.390

1.690

Under 18,8, men ikke under 17,3

1.480

1.770

1.820

Under 17,3, men ikke under 16,1

1.840

2.130

1.960

Under 16,1, men ikke under 15,0

2.190

2.480

2.100

Under 15,0, men ikke under 14,1

2.550

2.840

2.260

Under 14,1, men ikke under 13,2

2.900

3.190

2.400

Under 13,2, men ikke under 12,5

3.260

3.560

2.560

Under 12,5, men ikke under 11,9

3.630

3.920

2.680

Under 11,9, men ikke under 11,3

3.990

4.280

2.810

Under 11,3, men ikke under 10,2

4.690

4.980

3.110

Under 10,2, men ikke under 9,4

5.440

5.730

3.370

Under 9,4, men ikke under 8,7

6.150

6.440

3.630

Under 8,7, men ikke under 8,1

6.860

7.150

3.950

Under 8,1, men ikke under 7,5

7.570

7.870

1.480

Under 7,5, men ikke under 7,0

8.310

8.600

4.440

Under 7,0, men ikke under 6,6

9.020

9.310

4.770

Under 6,6, men ikke under 6,2

9.730

10.030

5.020

Under 6,2, men ikke under 5,9

10.480

10.770

5.290

Under 5,9, men ikke under 5,6

11.190

11.490

5.600

Under 5,6, men ikke under 5,4

11.910

12.200

5.880

Under 5,4, men ikke under 5,1

12.620

12.910

6.240

Under 5,1

13.360

13.650

6.530

 

 

 

 

«.

2. § 3, stk. 12, affattes således:

»Stk. 12. For kalenderårene 2025 og 2026 nedsættes de i stk. 1 under B angivne beløb for udligningsafgift med 30 pct. Fra og med kalenderåret 2027 nedsættes de i stk. 1 under B angivne beløb for udligningsafgift med 21 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1. og 2. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således nedsatte beløb for udligningsafgift i stk. 1 under B opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter nedsættelsen.«

3. § 3 c, stk. 1, litra A, affattes således:

»

A. Alle biler og udligningsafgift for dieseldrevne biler

CO2-baseret afgift (gram CO2 udledt pr. kilometer)

Afgift pr. 6 måneder (kroner)

Udligningsafgift for dieseldrevne biler pr. 6 måneder (kroner)

Højst 58

390

160

Over 58, men ikke over 65

440

160

Over 65, men ikke over 73

460

160

Over 73, men ikke over 80

480

160

Over 80, men ikke over 87

510

160

Over 87, men ikke over 102

540

160

Over 102, men ikke over 116

590

740

Over 116, men ikke over 131

640

1.320

Over 131, men ikke over 145

680

1.420

Over 145, men ikke over 160

1.040

1.570

Over 160, men ikke over 174

1.390

1.690

Over 174, men ikke over 189

1.770

1.820

Over 189, men ikke over 203

2.130

1.960

Over 203, men ikke over 218

2.480

2.100

Over 218, men ikke over 232

2.840

2.260

Over 232, men ikke over 246

3.190

2.400

Over 246, men ikke over 262

3.560

2.560

Over 262, men ikke over 277

3.920

2.680

Over 277, men ikke over 290

4.280

2.810

Over 290, men ikke over 319

4.980

3.110

Over 319, men ikke over 350

5.730

3.370

Over 350, men ikke over 377

6.440

3.630

Over 377, men ikke over 409

7.150

3.950

Over 409, men ikke over 433

7.870

4.180

Over 433, men ikke over 461

8.600

4.440

Over 461, men ikke over 492

9.310

4.770

Over 492, men ikke over 519

10.030

5.020

Over 519, men ikke over 548

10.770

5.290

Over 548, men ikke over 581

11.490

5.600

Over 581, men ikke over 605

12.200

5.880

Over 605, men ikke over 645

12.910

6.240

Over 645

13.650

6.530

«

4. I § 3 c indsættes som stk. 4:

»Stk. 4. For kalenderårene 2025 og 2026 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 30 pct. Fra og med kalenderåret 2027 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 21 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1. og 2. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således nedsatte beløb for udligningsafgift i stk. 1 opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter nedsættelsen.«

5. I § 4, stk. 2, ændres »Afgiften« til: »Afgifter inklusive tillæg opkræves samlet for det enkelte køretøj og«.

6. I § 12 ændres »afgiftens opkrævning« til: »opkrævning af afgift, herunder eventuelle tillæg«.

§ 3

I lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni 2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, indsættes efter »Der svares afgift«: », herunder tillæg,«.

2. § 3, stk. 1, litra A-D, affattes således:

»

A. Personmotorkøretøjer bortset fra busser (rute- og turistbiler m.m.) og hyrevogne. Påhængs- og sættevogne til personbefordring.

Vægtafgift (kroner)

Udligningsafgift (kroner)

Afgift pr. køretøj pr. 6 måneder, hvor andet ikke fremgår.

I. Egenvægt indtil 600 kg

Motorcykler pr. 12 måneder

860

660

Andre personmotorkøretøjer pr. 6 måneder

1.240

970

II. Egenvægt 601-800 kg

1.510

1.180

III. Egenvægt 801-1.100 kg

1.51

1.570

IV. Egenvægt 1.101-1.300 kg

2.740

1.990

V. Egenvægt 1.301-1.500 kg

 

 

Pr. 6 måneder

3.570

 

Pr. 3 måneder

1.820

1.280

VI. Egenvægt 1.501-2.000 kg

 

 

Pr. 6 måneder

4.910

 

Pr. 3 måneder

2.470

1.700

VII. Egenvægt over 2.000 kg

 

 

Afgift pr. 100 kg egenvægt pr. 3 måneder

150

100

 

 

 

B. Busser, turistbiler og lign. med højst to aksler, se § 15, stk. 1, nr. 6

Vægtafgift (kroner)

Udligningsafgift (kroner)

(Rutebiler, se § 15, stk. 1, nr. 6)

Afgift pr. køretøj pr. 12 måneder

I. Egenvægt indtil 1.300 kg

450

1.130

II. Egenvægt 1.301-1.500 kg

585

1.160

III. Egenvægt 1.501-2.000 kg

810

1.230

IV. Egenvægt 2.001-3.000 kg

900

1.230

V. Egenvægt 3.001-4.000 kg

1.440

1.230

VI. Egenvægt 4.001-5.000 kg

1.920

1.230

VII. Egenvægt 5.001-6.000 kg

2.400

1.230

VIII. Egenvægt 6.001-7.000 kg

3.120

1.230

IX. Egenvægt 7.001-8.000 kr

3.640

1.230

X. Egenvægt 8.001-9.000 kg

4.160

1.230

XI. Egenvægt over 9.000 kg

 

 

Afgifter pr. 1.000 kg egenvægt

50

14

 

 

 

C. Busser, turistbiler og lign. med mere end to aksler

Vægtafgift (kroner)

Udligningsafgift (kroner)

Afgifter pr. 100 kg egenvægt pr. 12 måneder

36

10

 

 

 

D. Personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport

 

Udligningsafgift (kroner)

(Ambulancer, se § 15, stk. 1, nr. 5)

Afgifter pr. køretøj pr. 12 måneder

I. Egenvægt indtil 800 kg

 

3.020

II. Egenvægt 801-1.100 kg

 

3.740

III. Egenvægt 1.101-1.300 kg

 

4.430

IV. Egenvægt 1.301-1.500 kg

 

4.850

V. Egenvægt 1.501-2.000 kg

 

5.360

VI. Egenvægt over 2.000 kg

 

6.420

«

3. § 3, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. For kalenderårene 2025 og 2026 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 30 pct. Fra og med kalenderåret 2027 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 21 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1. og 2. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således nedsatte beløb for udligningsafgift i stk. 1 opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter nedsættelsen.«

4. § 4, stk. 1, affattes således:

»Af vare- og lastmotorkøretøjer, der ikke er afgiftspligtige efter lov om vejafgift, af påhængsvogne til godstransport, af registreringspligtige påhængsredskaber bortset fra campingvogne og af registreringspligtige motorredskaber, som er indrettet til godstransport, betales afgift af køretøjernes tilladte totalvægt efter nedenstående satser. Afgiften af motorkøretøjer, der registreres som trækkraft for sættevogne til godstransport, forhøjes som fastsat i stk. 6. Afgiften af de nævnte påhængsredskaber beregnes efter satserne for påhængsvogne. Afgiften af de nævnte motorredskaber beregnes efter satserne for vare- og lastmotorkøretøjer. Der betales ikke afgift af påhængskøretøjer til godstransport, der har en tilladt totalvægt over 3.500 kg.

«.

5. § 4, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. For kalenderårene 2025 og 2026 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 30 pct. Fra og med kalenderåret 2027 nedsættes de i stk. 1 angivne beløb for udligningsafgift med 21 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1. og 2. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således nedsatte beløb for udligningsafgift i stk. 1 opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter nedsættelsen.«

6. § 4, stk. 8, 3. og 4. pkt., ophæves.

7. I § 4 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »lov om afgift af vejbenyttelse« til: »lov om vejafgift«.

8. § 4 a, stk. 2 og 4, ophæves.

Stk. 3 og 5 bliver herefter stk. 2 og 3.

9. I § 6, stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og stk. 3, 1. pkt., ændres »§§ 3, 4 og 5« til: »§§ 3-5«.

10. I § 6, stk. 2, indsættes efter »køretøjer«: »opkræves samlet og«.

11. I § 13 ændres »afgiftens opkrævning« til: »opkrævning af afgift, herunder eventuelle tillæg«.

§ 4

I lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 2225 af 29. december 2020, § 1 i lov nr. 1240 af 11. juni 2021, § 3 i lov nr. 329 af 28. marts 2023 og § 1 i lov nr. 1797 af 28. december 2023 og senest ved § 2 i lov nr. 683 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. § 1, stk. 1, affattes således:

»Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. Afgiftssatsen udgør i 2015-niveau følgende:

1) For gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof, 208,8 øre pr. liter ved dagtemperatur og 207,6 øre pr. liter ved 15 oC.

2) For anden gas- og dieselolie, 103,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 103,1 øre pr. liter ved 15 oC.

3) For let dieselolie (svovlindhold højst 0,05 pct.) 197,2 øre pr. liter ved dagtemperatur og 196,0 øre pr. liter ved 15 oC.

4) For svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.) 176,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 175,5 øre pr. liter ved 15 oC.

5) For svovlfri dieselolie (svovlindhold højst 0,001 pct.) 176,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 175,5 øre pr. liter ved 15 oC.

6) For svovlfri dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer (svovlindhold højst 0,001 pct.) 175,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 174,5 øre pr. liter ved 15 oC.

7) For svovlfri dieselolie med 7,6 pct. biobrændstoffer (svovlindhold højst 0,001 pct.) 175,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 174,4 øre pr. liter ved 15 oC.

8) For fuelolie 117,5 øre pr. kilogram.

9) For fyringstjære 105,7 øre pr. kilogram.

10) For petroleum, der anvendes som motorbrændstof, 165,0 øre pr. liter ved dagtemperatur og 164,0 øre pr. liter ved 15 oC.

11) For anden petroleum 103,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 103,1 øre pr. liter ved 15 oC.

12) For blyholdig benzin 374,3 øre pr. liter ved dagtemperatur og 371,2 øre pr. liter ved 15 oC.

13) For blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g pr. liter) 299,3 øre pr. liter ved dagtemperatur og 296,8 øre pr. liter ved 15 oC, jf. dog nr. 14.

14) For blyfri benzin med 4,8 pct. biobrændstoffer (blyindhold højst 0,013 g pr. liter) 294,1 øre pr. liter ved dagtemperatur og 291,7 øre pr. liter ved 15 oC. For blyfri benzin med 9,8 pct. biobrændstoffer (blyindhold højst 0,013 g pr. liter) 288,8 øre pr. liter ved dagtemperatur og 286,4 øre pr. liter ved 15 oC.

15) For autogas i form af LPG 90,0 øre pr. liter.

16) For anden flaskegas i form af LPG, der anvendes som motorbrændstof, 165,4 øre pr. kilogram.

17) For anden flaskegas i form af LPG og gas bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas, 136,4 øre pr. kilogram.

18) For karburatorvæske 333,8 øre pr. liter ved dagtemperatur og 331,0 øre pr. liter ved 15 oC.

19) For smøreolie og lign. under positionerne 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU’s kombinerede nomenklatur, 103,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 103,1 øre pr. liter ved 15 oC.

20) For bioolier m.v. under position 1507-1518 i EU’s kombinerede nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, 28,9 kr. pr. gigajoule eller 103,7 øre pr. liter.

21) For metanol under position 2905 11 00 i EU’s kombinerede nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, 28,9 kr. pr. gigajoule eller 45,5 øre pr. liter.«

2. I § 1, stk. 4, indsættes som 4. pkt.:

»1. pkt. finder ikke anvendelse for en blanding, hvis blandingen er sket på området for en virksomhed, som anvender blandingen som eget forbrug som brændsel til opvarmning eller til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.«

3. I § 1, stk. 5, ændres »nr. 7« til: »nr. 8«.

4. I § 1, stk. 8, 2. pkt., ændres »128,1 kr.« til: »91,1 kr.«, og »74,6 kr.« ændres til: »49,2 kr.«

5. I § 1, stk. 11, ændres »19 eller 20« til: »20 eller 21«.

6. I § 3, stk. 3, 2. pkt., og § 11, stk. 2, 3. pkt., ændres »17 og 18« til: »18 og 19«.

7. I § 9, stk. 6, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) varer, der anvendes til fiskerifartøjer med en bruttotonnage på 5 t og derover eller en bruttoregistertonnage på 5 t og derover, dog bortset fra lystfartøjer, når varerne ikke er leveret uden afgift efter stk. 1, nr. 3,«. Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.

8. § 9, stk. 10, 3. pkt., ophæves.

9. § 11 a affattes således:

»§ 11 a. Tilbagebetalingen af afgift efter § 11 nedsættes med 4,5 kr. pr. gigajoule for forbrug, der ikke er omfattet af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, eller hvoraf der kan opnås fuld godtgørelse efter § 9 a, stk. 1, 3 og 6, eller § 9 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. dog § 11 d. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 4,5 kr. pr. gigajoule delt med afgiftssatsen i § 9, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2.

Stk. 2. Er afgift efter lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s minimumssats, jf. bilag 5 i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, eller 4,5 kr. pr. gigajoule, nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter § 11, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter på 4,5 kr. pr. gigajoule.«

10. § 15, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Ved transport af varer fra importstedet under afgiftssuspensionsordningen efter stk. 1 og 2 skal klarereren eller enhver anden person, som direkte eller indirekte har været involveret i opfyldelsen af toldformaliteter i overensstemmelse med artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen, forsyne told- og skatteforvaltningen med de fornødne oplysninger og dokumentation.«

11. I § 15, stk. 6, indsættes efter »kravene til«: »oplysninger og«.

§ 5

I emissionsafgiftsloven, lov nr. 619 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres »Der« til: »For luftfart«.

2. I § 1, stk. 2, 2. pkt., ændres »Der« til: »For søtransport«.

3. I § 1, stk. 4, indsættes som 2. pkt.:

»Afgiftspligten efter 1. pkt. og stk. 1 gælder dog alene for udledninger fra bæredygtig og ikkebæredygtig bionaturgas, når disse energiprodukter er blandet med naturgas i overensstemmelse med § 1 a i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.«

4. I § 3 indsættes før nr. 1 som nye numre:

»1) Bionaturgas: Biogas, som er opgraderet til naturgaskvalitet, jf. bekendtgørelse om gaskvalitet.

2) Bæredygtig bionaturgas: Biogas, der opfylder bæredygtighedskriterierne i bekendtgørelse om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner for biomassebrændsler og flydende biobrændsler til energiformål, m.v., og som er opgraderet til naturgaskvalitet, jf. nr. 1. Bionaturgas, der ikke opfylder disse kriterier, er ikkebæredygtig bionaturgas.«

Nr. 1-15 bliver herefter nr. 3-17.

5. I § 4, stk. 2, 1. pkt., udgår », jf. § 1, stk. 3«.

6. I § 4, stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »kvoter«: »for indenrigsfærgefart«.

7. I § 4, stk. 4, 1. og 2. pkt., indsættes efter »En virksomhed«: »med indenrigsluftfart eller indenrigsfærgefart«.

8. I § 5, stk. 3, indsættes efter »drivhusgasudledning opgjort efter«: »reglerne i«.

9. I § 5, stk. 3, indsættes som 2. og 3. pkt.:

»Opgøres afgiften i 1. pkt. på grundlag af energiforbrug, skal emissionsfaktorer efter MR-forordningen eller MRV-forordningen anvendes. Opgørelsesmetoderne kan kombineres ved opgørelse af forskellige udledninger.«

10. I § 6, stk. 1, indsættes som 3. pkt.:

»Ved opgørelsen af drivhusgasudledningen fra bæredygtig bionaturgas anvendes emissionsfaktoren for bionaturgas som fastsat i medfør af regler i kvoteordningen.«

11. I § 6, stk. 5, 3. pkt., ændres »§ 11, stk. 5, nr. 4, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.« til: »§ 10, stk. 5, nr. 4, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.«

12. I § 6, stk. 5, indsættes som 4. pkt.:

»Omfanget af ikkeenergirelateret udledning indgår ikke i fordelingen efter 2. og 3. pkt.«

13. Efter § 6 indsættes i kapitel 4:

»§ 6 a. En virksomhed, der har reduceret sin kvotepligtige CO2-udledning ved hjælp af CO2-fangst og -lagring i overensstemmelse med kvoteordningen, skal ikke svare emissionsafgift af denne mængde. Fordelingen af den reducerede mængde afgift skal følge den fordeling, som er fastsat i reglerne i § 6, og udgøre den relevante afgiftssats efter § 2.«

14. Efter kapitel 7 indsættes:

»Kapitel 7 a Afgørelseskompetence

§ 11 a. Told- og skatteforvaltningen kan træffe afgørelser efter loven. Told- og skatteforvaltningen kan ikke træffe afgørelse om, hvorvidt en aktivitet eller et anlæg er omfattet af lovens bilag 1 eller øvrige forhold, der er reguleret i kvoteordningen.«

§ 6

I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 3. november 2023, som ændret ved § 4 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, § 1 i lov nr. 138 af 25. februar 2020, § 12 i lov nr. 1795 af 28. december 2023 og § 4 i lov nr. 1797 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 5 indsættes som stk. 4:

»Stk. 4. Det er en forudsætning for anvendelse af stk. 1, litra d, at elektriciteten via en direkte linje leveres til en måler omfattet af § 7 a, stk. 1, som kun vedrører en virksomhed nævnt i stk. 1, litra d.«

§ 7

I emballageafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 5. maj 2020, som ændret bl.a. ved § 10 i lov nr. 1240 af 11. juni 2021 og senest ved § 13 i lov nr. 1795 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 7 a, stk. 5, ændres »øvelsen« til: »udøvelsen«.

2. I § 9, stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.

§ 8

I lov om afgift af naturgas og bygas m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 1. juli 2020, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 329 af 28. marts 2023 og senest ved § 3 i lov nr. 683 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 1 a indsættes som 2. pkt.:

»1. pkt. finder ikke anvendelse for en blanding, hvis blandingen er sket på området for en virksomhed, som anvender blandingen som eget forbrug som brændsel til opvarmning eller til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.«

2. § 8, stk. 7, 3. pkt., ophæves.

3. § 10 a affattes således:

»§ 10 a. Tilbagebetalingen af afgift efter § 10 nedsættes med 1,2 kr. pr. gigajoule for forbrug, der ikke er omfattet af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, eller hvoraf der kan opnås fuld godtgørelse efter § 9 a, stk. 1, 3 og 6, eller § 9 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. dog § 10 d. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 1,2 kr. pr. gigajoule delt med afgiftssatsen i § 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2.

Stk. 2. Er afgift efter lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s minimumssats, jf. bilag 5 i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, eller 1,2 kr. pr. gigajoule, nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter § 10, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter på 1,2 kr. pr. gigajoule.«

§ 9

I lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1099 af 1. juli 2020, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 329 af 28. marts 2023 og senest ved § 4 i lov nr. 683 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. § 7, stk. 8, 2. pkt., ophæves.

2. I § 8, stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.

3. § 8 a affattes således:

»§ 8 a. Tilbagebetalingen af afgift efter § 8 nedsættes med 1,2 kr. pr. gigajoule for forbrug, der ikke er omfattet af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, eller hvoraf der kan opnås fuld godtgørelse efter § 9 a, stk. 1, 3 og 6, eller § 9 b i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. dog § 8 d. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 1,2 kr. pr. gigajoule delt med afgiftssatsen i § 7, stk. 3, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2.

Stk. 2. Er afgift efter lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s minimumssats, jf. bilag 5 i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, eller 1,2 kr. pr. gigajoule, nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter § 8, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter på 1,2 kr. pr. gigajoule.«

§ 10

I lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2. september 2020, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 329 af 28. marts 2023 og § 9 i lov nr. 1797 af 28. december 2023 og senest ved § 1 i lov nr. 683 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, nr. 1, ændres »nr. 19 og 20« til: »nr. 20 og 21«.

2. § 2, stk. 1 og 2, affattes således:

»Afgiftssatsen udgør i 2015-niveau for følgende energiprodukter ved dagtemperatur:

1) For gas- og dieselolie: 188,9 øre pr. liter. For gas og dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer dog 176,0 øre pr. liter. For gas- og dieselolie med 7,6 pct. biobrændstoffer dog 174,5 øre pr. liter.

2) For fuelolie: 225,6 øre pr. kilogram.

3) For fyringstjære: 203,1 øre pr. kilogram.

4) For petroleum: 188,9 øre pr. liter.

5) For stenkul inklusive stenkulsbriketter, koks, cinders og koksgrus: 67,6 kr. pr. gigajoule eller 1.892,9 kr. pr. ton.

6) For jordoliekoks: 65,5 kr. pr. gigajoule eller 2.160,4 kr. pr. ton.

7) For brunkulsbriketter og brunkul: 67,6 kr. pr. gigajoule eller 1.284,4 kr. pr. ton.

8) For autogas i form af LPG: 114,9 øre pr. liter.

9) For anden flaskegas i form af LPG: 212,8 øre pr. kilogram.

10) For gas bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas: 210,9 øre pr. kilogram.

11) For naturgas og bygas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3: 160,6 øre pr. Nm3. Naturgas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3, der anvendes eller er bestemt til anvendelse som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg i tillæg til 1. og 2. pkt.: 27,5 øre pr. Nm3. For gas nævnt i 1.-4. pkt. foretages der en forholdsmæssig regulering af afgiften ved en lavere eller højere brændværdi end 39,6 MJ pr. Nm3.

12) For andre varer henhørende under position 2713, 2714 eller 2715 i EU’s kombinerede nomenklatur a) med et vandindhold på mindst 27 pct.: 56,9 kr. pr. gigajoule eller 1.627,3 kr. pr. ton og b) med et vandindhold på mindre end 27 pct.: 56,9 kr. pr. gigajoule eller 2.139,4 kr. pr. ton.

13) For benzin: 170,6 øre pr. liter. For benzin med 4,8 pct. biobrændstoffer dog 162,5 øre pr. liter. For benzin med 9,8 pct. biobrændstoffer dog 153,9 øre pr. liter.

14) For ikkebionedbrydeligt affald anvendt som brændsel: 711,6 kr. pr. ton udledt CO2.

15) For smøreolie og lign. under position 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU’s kombinerede nomenklatur: 188,9 øre pr. liter.

16) For biogas, der anvendes som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg med en indfyret effekt på over 1.000 kW: 4,8 kr. pr. gigajoule.

17) For metanol af syntetisk oprindelse under position 2905 11 00 i EU’s kombinerede nomenklatur: 49,8 kr. pr. gigajoule eller 78,5 øre pr. liter.

18) For karburatorvæske: 124,3 øre pr. liter.

19) For varer omfattet af § 1, stk. 1, hvor der ikke er fastsat en afgiftssats i nr. 1-18, gælder afgiftssatsen for et tilsvarende brændsel, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes til opvarmning, eller for en tilsvarende vare, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof. For varer omfattet af 1. pkt., der anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, gælder afgiftssatsen for tilsvarende fyringsolier.

Stk. 2. Afgiftssatsen udgør i 2015-niveau følgende ved 15 °C:

1) For varer nævnt i stk. 1, nr. 1 og 4: 187,8 øre pr. liter, jf. dog nr. 2 og 3.

2) For varer nævnt i stk. 1, nr. 1, med 6,8 pct. biobrændstoffer: 175,0 øre pr. liter.

3) For varer nævnt i stk. 1, nr. 1, med 7,6 pct. i biobrændstoffer: 173,5 øre pr. liter.

4) For varer nævnt i stk. 1, nr. 13: 169,2 øre pr. liter, jf. dog nr. 5 og 6.

5) For varer nævnt i stk. 1, nr. 13, med 4,8 pct. biobrændstoffer: 161,1 øre pr. liter.

6) For varer nævnt i stk. 1, nr. 13, med 9,8 pct. biobrændstoffer: 152,6 øre pr. liter.«

3. I § 2, stk. 3, indsættes som 4. pkt.:

»1. pkt. finder ikke anvendelse for en blanding, hvis blandingen er sket på området for en virksomhed, som anvender blandingen som eget forbrug som brændsel til opvarmning eller til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.«

4. I § 5, stk. 2, 16. pkt., ændres »CO2-kvotelovgivningen« til: »reguleringen i lov om CO2-kvoter, i regler udstedt i medfør af lov om CO2-kvoter og i EU-retsakter om forhold omfattet af lov om CO2-kvoter (CO2-kvoteordningen)«.

5. I § 7, stk. 1, nr. 3, ændres »koks m.v. Bestemmelserne« til: »koks m.v., idet bestemmelserne«, og »anvendelse, og« ændres til: »anvendelse,«.

6. I § 7, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nye numre:

»4) afgiftspligtige varer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-4, 8-10, 13, 15 og 18, og tilsvarende afgiftspligtige varer efter § 2, stk. 1, nr. 19, der leveres fra en registreret virksomhed eller en virksomhed, der har bevilling til afgiftsgodtgørelse, jf. § 8, til brug om bord på søfartøjer, hvoraf der af samme forbrug skal betales afgift efter emissionsafgiftslovens § 8,

5) jetfuel, der leveres fra en registreret virksomhed eller en virksomhed, der har bevilling til afgiftsgodtgørelse, jf. § 8, til brug i luftfartøjer til flyvninger, hvoraf der af samme forbrug skal betales afgift efter emissionsafgiftslovens § 8, og«.

Nr. 4 bliver herefter nr. 6.

7. I § 8 ændres »stk. 4« til: »stk. 7«.

8. I § 9 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »omfattet af §§ 8-10 i lov om CO2-kvoter« til: »på stationære produktionsanlæg, for hvilket driftslederen er i besiddelse af en udledningstilladelse, jf. § 4, stk. 1, i lov om CO2-kvoter«.

9. § 9 a, stk. 1, 5. pkt., ophæves.

10. § 9 a, stk. 2, 2. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:

»Der ydes uanset 1. pkt. delvis tilbagebetaling, jf. 3. og 4. pkt., af afgift af afgiftspligtige varer som nævnt i stk. 1, der anvendes i momsregistrerede virksomheders produktionsenheder med en tilladelse til udledning af CO2, jf. lov om CO2-kvoter, der direkte eller indirekte anvendes til fremstilling af varme, der leveres fra virksomheden, eller rumvarme eller varmt vand i virksomheden. Opgørelse af afgift af energiforbrug nævnt i 1. og 2. pkt. sker efter reglerne i § 11 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og § 10 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. Tilbagebetaling efter 2. pkt. opgjort efter 3. pkt. reduceres med satsen for det pågældende energiprodukt efter § 2 ganget med 675/750 i 2025, 615/750 i 2026, 555/750 i 2027, 495/750 i 2028, 435/750 i 2029 og 375/750 fra og med 2030, jf. dog 5. pkt. For varme opgjort efter 2. og 3. pkt. og stk. 1, der opfylder kravene i § 7, stk. 6, og § 7 b, stk. 1, reduceres tilbagebetalingen opgjort efter 2. og 3. pkt. dog med satsen i § 7, stk. 6, 2. og 3. pkt., og § 7 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., ganget med 675/750 i 2025, 615/750 i 2026, 555/750 i 2027, 495/750 i 2028, 435/750 i 2029 og 375/750 fra og med 2030.«

11. I § 9 b, stk. 1, ændres »§ 11 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 10 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. eller § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.« til: »§ 11 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., dog undtaget stk. 5, nr. 9, § 10 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., dog undtaget stk. 5, nr. 9, eller § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., dog undtaget stk. 4, nr. 9.«

12. Efter § 9 d indsættes:

»§ 9 e. Momsregistrerede virksomheder kan for perioden 2025-2029 få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer og varme, når anvendelsen af varerne og varmen er tilbagebetalingsberettiget efter reglerne i § 11 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., dog undtaget stk. 5, nr. 9, § 10 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., dog undtaget stk. 5, nr. 9, eller § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., dog undtaget stk. 4, nr. 9.

Stk. 2. Momsregistrerede virksomheder kan for perioden 2025-2029 få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det samme gælder virksomheder, der ikke er momsregistreret, og som har en bevilling, jf. 3. pkt. Virksomheder omfattet af 2. pkt., der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1. pkt., kan anmode told- og skatteforvaltningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse.

Stk. 3. Tilbagebetalingen efter stk. 1 og 2 reduceres med afgiften efter eventuel tilbagebetaling efter § 9 f ganget med 350/750 i 2025, 430/750 i 2026, 510/750 i 2027, 590/750 i 2028 og 670/750 i 2029.

Stk. 4. Til dokumentation af tilbagebetalingsbeløbet efter stk. 1 og 2 skal virksomheden kunne fremlægge fakturaer eller særskilte opgørelser, der kan danne grundlag for opgørelsen af tilbagebetalingsbeløbet og for, at varer, for hvilke der er ydet tilbagebetaling efter reglerne i § 11, stk. 2, 1. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. eller § 10, stk. 2, 1. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., ikke er anvendt som motorbrændstof. § 11, stk. 2 og 3, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 5. Reglerne for varme i stk. 1, 3 og 4 finder tilsvarende anvendelse for kulde.

Stk. 6. Skatteministeren kan fastsætte regler for opgørelsen af afgift af energiforbrug efter denne lov, der, jf. stk. 1, er tilbagebetalingsberettiget efter reglerne i § 11, stk. 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 10, stk. 3, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. eller § 9, stk. 9, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., og bestemmelser om dokumentation efter stk. 4.

§ 9 f. En momsregistreret virksomhed, der efter regler fastsat i medfør af stk. 4 har indgået en aftale, kan få tilbagebetalt afgiften for afgiftspligtige produkter pr. ton CO2, der er fanget og geologisk lagret. Afgiften kan tilbagebetales fra tidspunktet, hvor fangsten har fundet sted. Det beløb, hvormed afgiften kan tilbagebetales, opgøres efter stk. 2 og 3 særskilt for hvert anlæg, der er omfattet af en aftale efter 1. pkt. Det samlede tilbagebetalingsbeløb anføres på virksomhedens angivelser efter momsloven for den momsperiode, hvor fangsten af CO2 er sket. Beløbet angives i hele kroner.

Stk. 2. Virksomheder omfattet af stk. 1 skal opgøre den samlede udledning af CO2 fra det anlæg, som aftalen vedrører, og den fangede mængde CO2 fra anlægget. Opgørelsen af den samlede udledning af CO2 skal foretages inden fangstpunktet. Opgørelsen af den fangede mængde CO2 skal ske i overensstemmelse med de krav til måling m.v., der fremgår af de til enhver tid gældende EU-regler om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner. Opgørelserne skal foretages pr. kalendermåned.

Stk. 3. Tilbagebetalingen beregnes på grundlag af den afgift, der kan opgøres for de i måneden forbrugte energiprodukter, før tilbagebetaling efter denne bestemmelse. Tilbagebetalingen opgøres til det beløb, der fremkommer ved at gange afgiften efter 1. pkt. med en fordelingsfaktor for måneden. Fordelingsfaktoren for måneden opgøres ved at dividere den samlede fangede mængde CO2 med den samlede udledning af CO2.

Stk. 4. Skatteministeren fastsætter efter aftale med klima-, energi- og forsyningsministeren regler om, hvilken myndighed der indgår aftale med virksomheder efter stk. 1, om indholdet af disse aftaler, herunder om kontrol og administration af aftalerne, om krav til fakturaoplysninger ved levering af varme eller kulde fra virksomheder, der har indgået en sådan aftale, og om dokumentation for opgørelse efter stk. 1-3.«

§ 11

I lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 179 af 22. februar 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25. juni 2010, § 37 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 2 i lov nr. 1796 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 17 a, nr. 4, indsættes efter »afgifter«: »og sanktioner ved manglende overholdelse af reglerne for afgiften«.

§ 12

I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 209 af 27. februar 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 1310 af 6. december 2019 og lov nr. 332 af 9. april 2024, foretages følgende ændring:

1. § 29 a, stk. 1, 3. og 4. pkt., ophæves.

§ 13

I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 24. maj 2022, som ændret ved § 27 i lov nr. 1795 af 28. december 2023, § 1 i lov nr. 1796 af 28. december 2023 og § 2 i lov nr. 109 af 31. januar 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 3 b, stk. 9, indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:

»Told- og skatteforvaltningen kan i forbindelse med en sådan ansøgning eller virksomhedens angivelse efter § 14 genoptage den oprindelige afgiftssag efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32 af den del af virksomhedens afgiftstilsvar, der vedrører den oprindelige afgiftssag, jf. stk. 2 og § 9 a, stk. 2.«

2. I § 9 a, stk. 3, indsættes efter 1. pkt. som nye punktummer:

»Anmodning herom skal indgives til told- og skatteforvaltningen senest 7 dage efter udløbet af fristen i stk. 1. Anmodes der ikke rettidigt herom, kan perioden frem til udløbet af fristen efter stk. 1 ikke medtages ved en senere opgørelse efter § 3 b, stk. 9.«

§ 14

I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1053 af 20. september 2024, som ændret ved § 6 i lov nr. 683 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 32 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »6 måneder« til: »3 år«.

2. I § 32 a, stk. 2, 2. pkt., ændres »1 måned« til: »3 måneder«.

§ 15

I spiritusafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 417 af 23. april 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 2 a, stk. 3, indsættes før nr. 1 som nyt nummer:

»1) en registreret varemodtager efter § 7, stk. 5,«.

Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og 3.

2. I § 7 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:

»Stk. 5. En registreret varemodtager er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv er registreret med en tilladelse til at modtage varer fra andre EU-lande under afgiftssuspensionsordningen. For at få tilladelse til at udøve aktivitet som registreret varemodtager her i landet uden krav om forhåndsanmeldelse af varetransporter skal virksomheden eller personen forinden hos told- og skatteforvaltningen registreres som registreret varemodtager.«

Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.

3. I § 7, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-5« til: »stk. 1-6«.

4. I § 8, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »autoriseret oplagshaver,«: »registreret varemodtager,«.

5. I § 8, stk. 4, 3. pkt., ændres »efter § 7 er autoriseret som oplagshaver« til: »efter § 7, stk. 2, er autoriseret som oplagshaver eller efter § 7, stk. 5, er registreret som varemodtager«.

6. I § 8, stk. 6, 3. pkt., ændres »§ 7, stk. 5« til: »§ 7, stk. 6«.

7. § 20 a, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Ved transport af varer fra importstedet under afgiftssuspensionsordningen efter stk. 1 og 2 skal klarereren eller enhver anden person, som direkte eller indirekte har været involveret i opfyldelsen af toldformaliteter i overensstemmelse med artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen, forsyne told- og skatteforvaltningen med de fornødne oplysninger og dokumentation.«

8. I § 20 a, stk. 6, indsættes efter »kravene til«: »oplysninger og«.

9. I § 31, stk. 1, nr. 2, ændres »eller stk. 5« til: »stk. 5, 2. pkt., eller stk. 6«.

10. I § 33 b, stk. 4, ændres »§ 7, stk. 3 eller 5« til: »§ 7, stk. 3 eller 6«.

§ 16

I tobaksafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 21. februar 2024, som ændret ved § 6 i lov nr. 333 af 9. april 2024, foretages følgende ændringer:

1. § 19, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Ved transport af varer fra importstedet under afgiftssuspensionsordningen efter stk. 1 og 2 skal klarereren eller enhver anden person, som direkte eller indirekte har været involveret i opfyldelsen af toldformaliteter i overensstemmelse med artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen, forsyne told- og skatteforvaltningen med de fornødne oplysninger og dokumentation.«

2. I § 19, stk. 6, indsættes efter »kravene til«: »oplysninger og«.

§ 17

I øl- og vinafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 416 af 23. april 2024, som ændret ved § 7 i lov nr. 333 af 9. april 2024, foretages følgende ændringer:

1. § 15, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Ved transport af varer fra importstedet under afgiftssuspensionsordningen efter stk. 1 og 2 skal klarereren eller enhver anden person, som direkte eller indirekte har været involveret i opfyldelsen af toldformaliteter i overensstemmelse med artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen, forsyne told- og skatteforvaltningen med de fornødne oplysninger og dokumentation.«

2. I § 15, stk. 6, indsættes efter »kravene til«: »oplysninger og«.

§ 18

I lov nr. 138 af 25. februar 2020 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (Omlægning af beskatningen af overskudsvarme), som ændret ved § 6 i lov nr. 2225 af 29. december 2020 og § 6 i lov nr. 2606 af 28. december 2021, foretages følgende ændring:

1. § 1, nr. 1-4 og 8, § 2, nr. 7, § 3, nr. 3, og § 4, nr. 5, ophæves.

§ 19

I lov nr. 832 af 14. juni 2022 om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v., harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer og ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.) foretages følgende ændringer:

1. § 17 ophæves.

2. I § 19, stk. 3, ændres », 15 og 17« til: »og 15«.

§ 20

I lov nr. 329 af 28. marts 2023 om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter »Aftale om Grøn skattereform« af 8. december 2020 m.v.), som ændret ved § 8 i lov nr. 683 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. § 1, nr. 1, § 2, nr. 1, og § 3, nr. 2, ophæves.

2. § 13, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. § 1, nr. 3-10, § 2, nr. 3-10, og § 3, nr. 4-11, træder i kraft den 1. januar 2025.«

§ 21

I lov nr. 683 af 11. juni 2024 om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af »Aftale om Grøn skattereform for industri mv.« fra juni 2022, ændringer som følge af emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet m.v.) foretages følgende ændringer:

1. § 1, nr. 1, 7, 14 og 20, § 2, nr. 1, 3 og 9, § 3, nr. 6, og § 4, nr. 4, ophæves.

2. I § 9, stk. 4, udgår », 7«.

§ 22

Stk. 1. Loven træder i kraft den 18. december 2024, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. § 1, nr. 1 og 3, §§ 2-9, § 10, nr. 1-4 og 7-12, og §§ 11-21 træder i kraft den 1. januar 2025.

Stk. 3. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 10, nr. 5 og 6.

Stk. 4. § 13, nr. 1, finder ikke anvendelse, når afgiftspligten i den oprindelige afgiftssag er indtrådt før den 1. januar 2025. For sådanne afgiftssager finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Stk. 5. § 13, nr. 2, finder anvendelse fra den 1. januar 2026.

Stk. 6. § 14, nr. 1, finder ikke anvendelse for afgørelser om registrering af køretøjer truffet før den 1. januar 2025. § 14, nr. 2, finder ikke anvendelse for varsling om ændring afsendt før den 1. januar 2025. For sådanne afgørelser og varslinger finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Stk. 7. For køretøjer, som den 31. december 2024 er registreret som fritaget for vejbenyttelsesafgift efter lov om afgift af vejbenyttelse, eller som ikke er omfattet af lov om afgift af vejbenyttelse, fordi de ikke anvendes til godstransport, videreføres sådanne fritagelser m.v. pr. 1. januar 2025 efter lov om vejafgift, medmindre told- og skatteforvaltningen modtager oplysninger om køretøjet, som kan begrunde, at køretøjet er afgiftspligtigt efter lov om vejafgift.

Stk. 8. Regler udstedt i medfør af § 4 a, stk. 5, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni 2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 4 a, stk. 3, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. denne lovs § 3, nr. 8.

Stk. 9. Regler udstedt i medfør af § 7, stk. 6, i spiritusafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 417 af 23. april 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 7, stk. 7, i spiritusafgiftsloven, jf. denne lovs § 15, nr. 2.

Givet på Christiansborg Slot, den 10. december 2024

Under Vor Kongelige Hånd og Segl

FREDERIK R.

/ Rasmus Stoklund

Officielle noter

1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/362 af 24. februar 2022 om ændring af direktiv 1999/62/EF, 1999/37/EF og (EU) 2019/520, for så vidt angår afgifter på køretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer, EU-Tidende 2022, nr. L 69, side 1-39, og Rådets direktiv (EU) 2020/262 af 19. december 2019 om den generelle ordning for punktafgifter (omarbejdning), EU-Tidende 2020, nr. L 58, side 4-42.