Skriftlig fremsættelse af lovforslag nr. 2024/1 SF.L L 75 af 07. november 2024
Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside
Skriftlig fremsættelse (6. november 2024)
Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø, og forskellige andre love (Tilpasning af rådstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet, Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.)
(Lovforslag nr. L 75 )
Lovforslaget udmønter på Beskæftigelsesministeriets område dele af regeringens oplæg i finanslovsforslaget for 2025, om at fjerne statslig administration, svarende til godt 1.000 årsværk i 2025 - på tværs af alle ministerområder, der kræver lovændringer.
Med lovforslaget foreslås det, at tilpasse rådstrukturen på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet. Lovforslaget foreslår konkret at nedlægge Beskæftigelsesrådet, Tilsynsrådet og Arbejdsmiljørådet. Det foreslås i stedet, at oprette et nyt Arbejdsmarkedsråd. Rådet vil skulle rådgive om og drøfte relevante forhold og aktuelle udfordringer på arbejdsmarkedet af relevans for beskæftigelsesministeren og på tværs af beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet.
Det foreslås også, at de otte regionale arbejdsmarkedsråd nedlægges. Med lovforslaget lægges der i stedet op til at som udgangspunkt at oprettet fem nye regionale arbejdsmarkedsråd, der følger den regionale geografiske struktur. De nye regionale arbejdsmarkedsråd får bl.a. til opgave at følge og bidrage til administrationen af ordninger på beskæftigelsesområdet.
Det foreslås videre, at nedlægge Jobservice Danmark. Forslaget vil betyde, at der ikke længere vil være et landsdækkende kontaktpunkt for virksomhedsservice. Kommunerne og de regionale arbejdsmarkedskontorer i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan fortsat arbejde med at koordinere virksomhedsservicen, og virksomhederne kan også fortsat gøre brug af jobcentrenes virksomhedsservice samt de tværkommunale rekrutteringsfællesskaber.
Det foreslås endvidere, at afskaffe de beskæftigelsespolitiske mål. Forslaget er i tråd med regeringsgrundladets ambitioner om større frisættelse af den offentlige sektor. Forslaget vil give kommunerne større frihedsgrader til selv at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen.
Det foreslås endeligt, at Helbredsoplysningsrådet nedlægges. Helbredsoplysningsrådet har ikke afholdt møder siden 2009. Den foreslåede ændring vil indebære, at Helbredsoplysningsrådet ikke skal rådgive beskæftigelsesministeren om tilladelse til en arbejdsgivers indhentning af visse helbredsoplysninger. Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren uden en udtalelse fra et råd kan give tilladelse til indhentning af helbredsoplysninger.
Det foreslås, at den del af loven, der vedrørende nedlæggelsen af de beskæftigelsespolitiske mål, Jobservice Danmark og Helbredsoplysningsrådet skal træde i kraft 1. januar 2025. Derudover foreslås det, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at bestemme ikrafttrædelsestidspunktet for de foreslåede bestemmelser om nedlæggelsen af Beskæftigelsesrådet, Arbejdsmiljørådet og Tilsynsrådet, de regionale arbejdsmarkedsråd samt oprettelsen af Arbejdsmarkedsrådet og de nye regionale arbejdsmarkedsråd. Bemyndigelsesbestemmelsen har til formål at sikre, at arbejdet med de administrative forskrifter, som parternes skal inddrages i, er færdiggjort.
Forslaget skønnes samlet set at medføre offentlige mindreudgifter før skat og tilbageløb på 4,4 mio. kr. i 2025 og 6,6 mio. kr. årligt fra 2026 og frem. Samlet set vil de tiltag, som udmøntes med dette lovforslag, således medføre en reduktion i statsligt finansierede årsværk med cirka 9 årsværk i 2025 stigende til cirka 16 årsværk i 2026 og frem.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.