Bemærk, at § 4 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 4, om det har en betydning.
- Side 251 -
...pkt. »kan [tilbagekaldelse] ske uden varsel«, der må forstås således, at indrettelseshensyn kan tages i betragtning for så vidt angår spørgsmålet om varsel. Som et andet eksempel kan nævnes inkassolovens § 21, stk. 2, 3. pkt., hvorefter autorisation skal tilbagekaldes, såfremt autorisationsindehaveren ikke opfylder lovens krav om sikkerhedsstillelse.
- Side 255 -
...ikke det samme som, at der ikke er pligt til at tage hensyn til berettigede forventninger. Eksempelvis anførte ombudsmanden i den omtalte sag i FOB 2001.98, at tilbagekaldelsen (den lovhjemlede annullation) almindeligvis skulle ske med et rimeligt varsel. Ligeledes kan der peges på den omtalte regel i produktionsskolelovens § 4, stk. 5, om varsel.
(...)
...annullationens ikrafttræden. Her vil proportionalitetsprincippet kunne styrke kravet om varsel, og man kan under henvisning hertil argumentere for, at der som udgangspunkt skal gives varsel i et tilfælde som annullation i henhold til produktionsskolelovens § 4, stk. 5, hvor der er en udtrykkelig, skønsmæssig beføjelse til at annullere uden varsel.