- Side 214 -
Repatrieringslovens § 3, stk. 1, opregner fem persongrupper, som er omfattet af lovens bestemmelser om rådgivning og hjælp. Det drejer sig om:
I repatrieringslovens § 3, stk. 2, uddybes, hvilke personer der falder ind under flygtningebetegnelsen i henhold til denne lov. Ud over flygtninge i udlændingelovens forstand drejer det sig også om flere persongrupper med en flygtningelignende opholdstilladelse.
(...)
- Side 216 -
...være i besiddelse af en gyldig opholdstilladelse og dermed ikke være omfattet af repatrieringsloven, medmindre personen erhverver en ny opholdstilladelse, som falder ind under repatrieringslovens § 3. – Udlændingelovens § 9 e, som omhandler visse personer fra det tidligere Jugoslavien omfattet af den såkaldte Kosovo-nødlov fra slutningen af 1990´erne.
(...)
- Side 217 -
...opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. – blev der gennemført en ændring af repatrieringslovens § 3, stk. 1, 2. pkt., således at udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., bliver omfattet af repatrieringsloven.
Familiesammenførte udlændinge til flygtninge er i henhold til repatrieringslovens § 3, stk. 3, omfattet af loven. Herved forstås udlændinge, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en person, der er omfattet af repatrieringslovens § 3, stk. 2.
(...)
- Side 218 -
...tredjelandsstatsborgere med ophold i Danmark på baggrund af studier mm. Kravet om de fem års opholdstilladelse skal være opfyldt på tidspunktet, hvor ansøgningen om repatriering bliver indgivet. De fem år regnes tilbage fra den pågældende blev meddelt opholdstilladelse i Danmark. Og udlændingen skal have haft opholdstilladelse i Danmark uafbrudt i de 5 år.
- Side 219 -
...statsborgerskab, der i forbindelse med repatrieringen løses fra deres danske statsborgerskab.3232. En mulighed der blev indført ved lov nr. 174 af 27. februar 2019. Med loven skete der ændringer af bl.a. udlændingeloven, integrationsloven og repatrieringsloven, som udmøntede de dele af finanslovsaftalen for 2019 på udlændingeområdet, der krævede lovændringer.
- Side 222 -
...skulle der foretages en konkret vurdering om behovet hos denne persongruppe, idet de ikke umiddelbart var omfattet af integrationsloven., at loven omfatter udlændinge, som er meddelt opholdstilladelse i Danmark efter regler, der gjaldt før udlændingeloven af 19834343. Lov nr. 226 af 8. juni 1983. eller som er født her i landet som efterkommere af disse.
Det følger af repatrieringslovens § 3, stk. 6, at udlændinge- og integrationsministeren efter ansøgning kan beslutte, at en udlænding, der har opholdstilladelse på et andet grundlag end
(...)
- Side 223 -
...repatrieringslovens § 3, stk. 6.4646. Notat om supplerende retningslinjer til fortolkning af repatrieringslovens § 3, stk. 6, hvorefter andre udlændinge kan ansøge om at blive anset for omfattet af repatrieringsloven. Optaget som bilag 1 til vejledning nr. 9695 af 4. juli 2019 om repatrieringsloven og senere i vejledning nr. 10044 af 2. december 2021.
(...)
- Side 224 -
...eller er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse.– Hvis den pågældende udlænding er i beskæftigelse eller er selvforsørgende med den konsekvens, at opholdstilladelsen kan bortfalde eller inddrages, hvis udlændingen ikke længere er i beskæftigelse eller er selvforsørgende, kan den pågældende som hovedregel ikke anses for omfattet af repatrieringsloven.
(...)
...2021 om ændring af repatrieringsloven m.v., at der ikke er tale om en udtømmende opremsning i § 3, stk. 7.. Dvs. hvis der foreligger særlige omstændigheder, vil også andre udlændinge end de tidligere gæstearbejdere og deres efterkommere, som har haft et langvarigt ophold i Danmark, efter ansøgning kunne blive anset for omfattet af repatrieringsloven.
- Side 226 -
...indført ved lov nr. 1190 af 8. juni 2021 om ændring af repatrieringsloven m.v. en udlænding, der har opholdstilladelse efter lovens § 3, stk. 3 (familiesammenførte udlændinge til flygtninge), eller lovens § 3, stk. 4 (andre familiesammenførte udlændinge), men som på grund af særlige omstændigheder ikke opfylder betingelserne i lovens § 7, stk. 9, nr. 1.
- Side 227 -
...personer, der er statsborgere i de nordiske lande, EU- eller EØS-landene.5252. Norge, Island og Lichtenstein. Schweiz også omfattet på baggrund af bilaterale aftaler med EU. Det samme gælder for visse familiemedlemmer til statsborgere fra EU- eller EØS-lande.5353. Se nærmere i vejledning nr. 10044 af 2. december 2021 til repatrieringsloven, pkt. 4.8.
- Side 228 -
...jf. bestemmelserne i udlændingelovens § 11, stk. 2, og § 19, stk. 1, herom, kunne den pågældende blive omfattet af repatrieringslovens rådgivning og støtte, såfremt den pågældende indgav ansøgning herom inden udløbet af den udrejsefrist, der er fastsat i forbindelse med afgørelsen om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af opholdstilladelsen.
(...)
- Side 229 -
...udlændingelovens § 19, stk. 1, er med lov nr. 982 af 26. maj 2021 overført til hjemrejseloven, jf. dennes § 8, stk. 2, og nedenfor under pkt. 6.12. Samtidig er repatrieringslovens § 3, stk. 5, ophævet, da hjemrejseloven skal understøtte Hjemrejsestyrelsens opgaver, og bestemmelser om udrejse for udlændinge uden lovligt ophold samles i hjemrejseloven.
- Side 255 -
...mv., som den pågældende måtte have fulgt i medfør af lovgivningen. Det fremgår af vejledningen, pkt. 12.1.3 (om personkredsen), at hvis ansøger vurderes til kun at kunne tage flexjob eller lignende skånejob, skal kommunalbestyrelsen medtage dette i sin vurdering, herunder muligheden for at kunne få lignende skåne- eller flexjob i hjemlandet. jf. re-
- Side 296 -
I de tilfælde, hvor en dom allerede er afsonet, kan den pågældende godt opnå hjælp til repatriering. Det forudsætter, at betingelserne for repatriering fortsat er opfyldt, herunder at den pågældende fortsat har lovligt ophold og er omfattet af den persongruppe, der i medfør af repatrieringslovens § 3 er berettiget til repatrieringsstøtte.