- Side 149 -
...henvisningsbestemmelse til de mangeartede opgaver, der er tillagt politiet via særlovgivningen. Bestemmelsen må opfattes som udtømmende med den følge, at politiet som forvaltningsmyndighed af saglige og ressourcemæssige grunde bør afstå fra en opgave, der falder uden for denne beskrivelse. Kerneområdet for politiets virksomhed er således fortsat forfølg-
- Side 155 -
...overordnede opgave med at opretholde ro, fred og orden, som den var angivet i RPL § 108. Fortolkningen af denne bestemmelse samt den praksis, der har udviklet sig på baggrund af bestemmelsen, er således af afgørende betydning for forståelsen af politiets opgaver i dag, jf. at politiloven alene skal ses som en kodificering af den hidtil gældende retstilstand.
(...)
- Side 164 -
...det såkaldte »velfærdspoliti« under enevælden, men alene bestræbe sig på at forebygge og afværge de farer der måtte true de politiretlige beskyttelsesobjekter. Farebegrebet er et objektivt begreb omfattende handlinger, der erfaringsmæssigt udvikler sig til et angreb på de politiretlige beskyttelsesinteresser – den offentlige orden, fred og sikkerhed.
- Side 165 -
...tilsyn efter gældende ret« (PL § 2, nr. 5). Dette tilsyn må omfatte de love mv., der værner de basale politiretlige beskyttelsesinteresser, dvs. interessen i at opretholde orden og sikkerhed og interessen i at forfølge strafbare forhold, men ikke interesser herudover. Politiet skal således ikke føre tilsyn med, at købelovens bestemmelser overholdes.
- Side 177 -
...borgeren, formentlig måtte kræve lovhjemmel. Såfremt Undervisningsministeriet ønskede, at politiet sørgede for, at skoleeleverne fulgte den skolepligtige undervisning, var det ikke nok med et samtykke fra Justitsministeriet.2626. Om en eventuel sanering af de politiet tillagte administrative opgaver, se nedenfor under kap. 6 om forvaltningsopgaverne.