Bemærk, at § 225 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 225, om det har en betydning.
- Side 268 -
...2016.635 Ø.245245. I sager, der henhører under Sø- og Handelsrettens saglige kompetence efter rpl. § 225 (eller § 227), således som det er tilfældet, hvor anvendelsen af markedsføringsloven har væsentlig betydning, jf. nedenfor pkt. 9.6, tilkommer kompetencen til at nedlægge midlertidige forbud m.v. også Sø- og Handelsretten, jf. rpl. § 412, stk. 1.
- Side 296 -
...flyttet tilbage til Sø- og Handelsretten. Ifølge rpl. § 225, stk. 2, nr. 3 og 6, anlægges sag således ved Sø- og Handelsretten i alle sager, hvor anvendelsen af markedsføringsloven er af væsentlig betydning, og hvor parterne ikke har aftalt andet. Det gælder både sager, hvor Forbrugerombudsmanden er part, og sager mellem erhvervsdrivende indbyrdes.
(...)
...af de i rpl. § 225, stk. 2, nr. 4, nævnte immaterialretlige love har væsentlig betydning for sagens afgørelse, hvilket stort set – med undtagelse af de mere klassiske ophavsrettigheder – vil sige alle immaterialretlige sager (se Markedsret Del 3). Samlet set fremstår Sø- og Handelsretten hermed som en specialdomstol for (næsten) hele markedsretten.
(...)
- Side 297 -
...en forhåndsbesked, sml. ovenfor pkt. 9.2), og således tillægge den erhvervsdrivende ret til et civilt anerkendelsessøgsmål mod Forbrugerombudsmanden, jf. U 1980.859 SH, U 1986.652 H og U 1987.682 H.276276. Jf. Torben Jensen i U 1986 B, p. 409 ff. Sådanne sager vil også skulle anlægges ved Sø- og Handelsretten i medfør af rpl. § 225, stk. 2, nr. 3.
- Side 304 -
Forbrugerombudsmandens kontrolundersøgelser kræver forudgående indhentelse af retskendelse fra Sø- og Handelsretten, jf. MFL § 27, stk. 2, og rpl. § 225, stk. 2, nr. 3. Fremgangsmåden og de til rådighed værende midler for en kontrolundersøgelse, hvor betingelserne for en sådan er opfyldt, fremgår nærmere af MFL § 27, stk. 3-9.